Flavourites Store

Stel, je bent een van de vele gelukkigen die een advertentie mogen plaatsen op de website van Flavourites. Je bent vindbaar via de directory, maar je wilt meer. Het event is pas een keer per jaar. Je overweegt om te investeren in de Flavourites Store. Is dat verstandig? Hieronder meer informatie over de algemene voorwaarden.

Taal

Er lijkt geprobeerd te zijn de algemene voorwaarden zo vriendelijk mogelijk op te schrijven. Hier en daar staat er daarom spreektaal in. Dat klinkt mooi, want dan lijkt het beter te begrijpen, maar dat kan ook juist voor verwarring zorgen. Doordat het minder hard is opgeschreven kan het zijn dat de schrijvers er iets anders mee bedoelen dan de lezer begrijpt. Heel juridisch technisch geschreven algemene voorwaarden lezen weer minder lekker weg, maar het voordeel is dat elke jurist je goed uit kan leggen wat er staat en wat daar de bedoeling van is of de consequenties van zijn. Kortom, beide hebben zo hun voor- en nadelen. Wees je er in dit geval bewust van dat iets soms wat vriendelijker gemeld kan worden, dan ze het bedoelen wanneer het er op aankomt. Het klinkt flauw, maar je kunt beter met wantrouwen lezen en zo de bewuste keuze maken al dan niet te accepteren, dan op goed vertrouwen akkoord gaan en dat later blijkt dat het een en ander toch negatiever is dan je gedacht had. Dat kan tenslotte grote (financiële) consequenties hebben. Per saldo is alles een keuze.

Kosten

Allereerst moet je dus al adverteerder zijn bij Flavourites (minimaal €150,- ex btw per jaar) en betaal je de kosten daarvan. Een account voor de Flavourites Store kost €150,- ex btw per jaar. Daarnaast is er de verplichtte afname van het ‘starterspakket’ van €25,- ex btw. Dat starterspakket bevat witte enveloppen, dozen en verzendkokers met daarbij stickers en tape met hun logo. Alle producten moeten daarnaast verzonden worden in de huisstijl van de Flavourites Store. Dat wil zeggen dat je in elk geval de stickers en tape bij Flavourites af moet nemen. Hoeveel tape je moet gebruiken en of dat ook moet bij enveloppen is niet duidelijk. Daarnaast vermelden de voorwaarden niet of de witte verpakkingen ook bij Flavourites afgenomen moeten worden of dat je deze ook zelf elders aan mag schaffen. De mogelijke kosten daarvan zijn dus onduidelijk. Over elk verkocht product sta je 15% (ex btw) van de verkoopprijs als commissie af. Er worden geen aparte verzendkosten berekend aan de klant. Die kosten zitten bij de verkoopprijs in, waar je dus ook commissie over betaalt. Stel dus het volgende: je verkoopt een product normaal voor €10,-. Nu moeten verzendkosten bij de prijs zijn inbegrepen. Stel dat je verzendkosten €5,- zijn. Je vraagt aan de consument dus €15,- voor je product. Aan flavourites draag je dan niet allen de €1,50 af over het bedrag van het product zelf, maar daar bovenop nog €0,75 over de €5,- verzendkosten, waardoor je verzendkosten in feite €5,75 worden en je marge over het product met €0,75 omlaag gaat. Flavourites zegt overigens wel een bepaalde deal met PostNL gesloten te hebben, waardoor je kunt besparen op de verzendkosten, mits je daar de pakbon/verzendetiket van Flavourites voor gebruikt. Kosten van de retourzending komen gelukkig wel voor rekening van koper. Flavourites Store verrekend wat jij nog aan hen moet betalen, met het tegoed dat zij nog aan jou moeten uitbetalen. Is dat tegoed lager, dan zul je het bedrag zelf binnen 14 dagen na factuurdatum moeten betalen. Doe je dat niet op tijd, dan betaal je 1% rente per maand. Dat is op dit moment veel hoger dan de wettelijke rente.
Je bent telkens een jaar (12 maanden) aangesloten bij de Store. Als er tussentijds ontbonden wordt, door jou of door de Store, krijg je in geen geval (een deel van de) jaarbijdrage terug. De Store vergoedt ook geen schade die ontstaan is door de ontbinding, ongeacht wie er ontbonden heeft.

Uitbetaling

Volgens de voorwaarden wordt de commissie pas bepaald nadat de retourtermijn is verlopen. Uitbetaling vindt echter wel elke twee weken plaats over de verkopen van de afgelopen periode. Ik ga er vanuit dat ze daarmee bedoelen dat verkopen pas voor uitbetaling in aanmerking komen wanneer de retourtermijn verstreken is. De Store verzorgd namelijk ook de terugbetaling aan de consument. Dit staat echter niet zo in de voorwaarden voor deelnemers. Daarnaast kan de retourtermijn afhankelijk zijn van de verzending door andere webshops. Een consument kan namelijk bij meerdere webshops tegelijk bestellen. De retourtermijn gaat pas in wanneer de consument het laatste product heeft ontvangen. Omdat Flavourites je verplicht binnen 7 dagen te leveren kan de retourtermijn oplopen tot 21 dagen, maar hoe jij moet weten hoe lang de retourtermijn is, wordt mij niet duidelijk. In theorie zou het daarom kunnen zijn dat jouw verkoop pas na 21 dagen voor uitbetaling in aanmerking komt. Als deze 21e dag net op de betaaldag valt, zou het daarom kunnen zijn dat je 21+14=35 dagen moet wachten op uitbetaling van een verkocht product.

Productbeleid

Ben je al aangesloten bij Flavourites mag je ook een account aanmaken bij de Flavourites Store. Je bent tenslotte al leuk genoeg. Je mag ongelimiteerd producten aanmaken binnen je account. Maar:
– Flavourites bepaalt uiteindelijk of ze je product al dan niet accepteren, zonder opgaaf van reden.
– Je mag zelf je prijs bepalen, maar als zij het te duur vinden, kunnen ze het dus afwijzen.
– Je bent zelf verantwoordelijk voor juiste gegevens en omschrijving, daar ben je ook aansprakelijk voor, maar Flavourites doet de eindredactie over de omschrijving. Als je het er niet mee eens bent zul je dus moeten overleggen om het te laten veranderen of je product terugtrekken.
– Je mag een onbeperkte hoeveelheid producten aanmelden, maar Flavourites hoeft ze niet te accepteren. Het kan dus zijn dat je daardoor alsnog maar 1 of 2 producten via hen aan kunt bieden.
– Flavourites mag op elk moment producten uit de store verwijderen en niet meer te koop aanbieden. Dit kun je alleen zien in je account en hier krijg je geen e-mailbericht over.

Wat moet je doen?

Ondernemen is risico nemen. De Store is een kans, maar ook zeker een risico. De voorwaarden zijn wat mij betreft eenzijdig opgesteld. Hier en daar hadden de voorwaarden wat mij betreft ook preciezer of completer kunnen zijn. Je kunt daardoor slecht van te voren je risico calculeren en bepalen of het überhaupt mogelijk zou zijn om er voldoende omzet mee te draaien.
Het is een extra verkoopkanaal en daarom biedt het ook extra kansen. Je bent echter nog steeds aansprakelijk voor de producten en de verzending ervan. Het kost meer werk, omdat je een extra account zult moeten beheren. Daarnaast zijn de kosten relatief hoog: je moet aangesloten zijn bij Flavourites (min. €150,- ex btw p/j), je betaalt per jaar €150,- ex btw p/j voor de Store, 15% commissie over de verkopen inclusief verzendkosten én potentieel extra kosten voor de verpakking. Zonder eigen webwinkel (met bijbehorende kosten) kun je bovendien niet eens bij Flavourites aangesloten zijn. Daarnaast moet je (potentieel) erg lang wachten op uitbetaling. Flavourites Store plaatst overigens geen links naar je Flavourites account of naar je website, om te voorkomen dat mensen alsnog via jouw eigen webwinkel gaan kopen.
Verkoop je producten met een grote marge en moet je het hebben van volume, dan zou dit een goed extra verkoopkanaal kunnen zijn. Je zult je administratie en verzendproces dan wel goed op orde moeten hebben, aangezien je ook vanuit meerdere ‘merken’ de producten moet verzenden.

Lees ook:
Koop op Afstand
Het nieuwe herroepingsrecht
Meer klanten met een juridisch goede webwinkel
Mag ik annuleringskosten rekenen?
To Keurmerk or not to Keurmerk

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.