Je hebt keurig een foto of video embed, maar je krijgt alsnog een claim van Visual Rights Group / ANP of een andere partij dat je inbreuk gemaakt zou hebben op auteursrecht? Mogen ze die brief sturen en kunnen ze gelijk hebben? De nuances bij embedden leg ik in dit artikel uit.
Illegaal embedden
Embedden is in principe gratis en legaal. Maar je moet wel aan een paar vereisten voldoen.
- Je mag geen technische wijzigingen aanbrengen. Zoals om een inlog heen werken, filters er overheen plaatsen etc.
- Je mag alleen embedden uit legale bron. Dus check de website of het YouTubekanaal. Ziet het er wel betrouwbaar uit? Als professional wordt hierin meer van je verwacht dan als particulier.
Als je dus content embed waarvan je al weet of had moeten weten dat deze een inbreuk maakt op auteursrecht, mag je het niet embedden.
Als je illegaal hebt embed, dan mag daar natuurlijk een brief voor gestuurd worden. Dan is het namelijk gewoon een inbreuk op auteursrecht en betaal je dus schadevergoeding net als bij alle andere inbreuken.
Auteursrecht claim
Kun je dus toch een auteursrecht claim krijgen? Ja, die sommatiebrief kun je krijgen wanneer je content hebt embed die je niet had mogen embedden of wanneer je technische wijzigingen hebt aangebracht.
Als je niet juist hebt embed, ontbreekt ook nog eens de naamsvermelding. Dat is een inbreuk op persoonlijkheidsrechten waar soms ook nog een vergoeding voor gevraagd kan worden.
Let wel op dat de schadevergoeding in principe de werkelijke schade moet vergoeden. Een partij als ANP heeft over het algemeen standaard tarieven voor bepaald soort gebruik. Zoek dus uit wat dat tarief is en doe op basis daarvan een tegenvoorstel voor de schadevergoeding.
Aanklikbare link
Sommige mensen denken dat de embed-link ook actief aanklikbaar moet zijn. Dat is niet waar. Je mag juist content zo embedden dat het eruit ziet alsof het op je eigen website is geplaatst.
En als je nou denkt: “Maar als ik een YouTubevideo embed, kan ik toch wel doorklikken?” Ja, dat klopt, maar dat zit niet in de embedlink, maar is éxtra code die is toegevoegd. En dat is nu juist geen verplichting.
Niet verveelvoudigen of openbaar maken
Wat belangrijk is, is dat je met embedden niet openbaar maakt of verveelvoudigd. Er mag dus geen kopie van het bestand ontstaan.
Let daarom altijd goed op, want sommige hostingpartijen stellen standaard een zogenaamd CDN in, omdat dat de snelheid van de website verbetert. Het probleem is alleen dat de content dan naar die CDN wordt gekopieerd.
Wanneer is content openbaar?
Content die al toegankelijk is voor iedereen met een internetverbinding is al openbaar. Belangrijk bij de vraag of je die content ook mag embedden zijn twee dingen:
- De auteursrechthebbende had ook de bedoeling dat het werk al openbaar zou zijn
- Er mogen geen technische maatregelen zijn getroffen om embedden tegen te houden, zoals een betaalmuur, inlog of andere technische beperking.
Soms is content wel openbaar, omdat het ‘onzichtbaar’ meegegeven wordt aan een artikel of een link. Als je zelf een website hebt herken je dat wellicht aan de metagegevens die je in kunt vullen of een samenvatting die je toe kunt voegen. Die informatie staat niet op de pagina van het artikel zelf, maar geef je juist als informatie mee om bijvoorbeeld te kunnen vertonen in Google of wanneer een link gedeeld wordt op social media.
Op die manier kan er toch wat informatie over het artikel via een link of rich snippet gedeeld worden, ondanks dat het meeste achter een betaalmuur staat.