Ben jij al INSTAPROOF? Boekrecensie!

Ik schrijf natuurlijk alleen maar over recht op instagram en met nog geen 5000 volgers heb ik nog wel wat te leren, niet waar? Ik mocht een heel klein beetje bijdragen aan het Instaproof boek. Zal dit boek mij helpen om meer volgers en engagement te krijgen op Instagram? Het boek is in elk geval ook geschreven voor bedrijven en zeker niet (alleen) voor Influencers.

INSTAPROOF Boekrecensie

Instagram is ook marketing

Het boek gaat lang niet alleen over Instagram, eigenlijk. Ja, het is in een Instagramjasje gestoken met de vele afbeeldingen en korte teksten, maar het gaat eigenlijk ook gewoon over marketing.

  • Focus
  • Wees consistent in wat je post en wanneer
  • Zorg dat je beeldtaal en tone of voice bij je merk past
  • Bepaal wie je doelgroep is
  • Bepaal je doel
  • Gebruik hashtags als keywords
  • Zorg voor een duidelijke bio

Daarnaast bespreken ze ook de contentcalender met de 4 W’s en de 3 H’s van het Hero-Hub-Hygiene-model.

Klinkt niet nieuw, toch? Het is gewoon marketing dat je ook toe moet passen op Instagram. Iedereen denkt dat je juist een andere strategie moet toepassen op Instagram. Als ik dit boek volg, zeggen ze eigenlijk: pas juist je gebruikelijke marketing en branding ook op Instagram toe en wijk er niet te veel vanaf.

Interactie binnen een uur

Plaats niet te veel foto’s als posts achter elkaar. Je andere foto’s krijgen dan minder aandacht, waardoor je bereik juist kleiner is dan wanneer er meer tijd tussen de foto’s zit.

Het is een domino-effect.

Instagram laat je foto eerst aan enkele personen zien. Hoe meer zij liken en reageren, aan hoe meer mensen Instagram de foto vervolgens toont en ga zo maar door. Houden de likes en reacties op, dan houdt ook het bereik van je foto op.

Likes en reacties van minimaal 4 woorden zijn daarom vooral het eerste uur belangrijk om zo veel mogelijk bereik te krijgen.
Pods en hashtags zijn de beste tools om deze likes en reacties binnen te slepen.

Mooie foto’s zijn belangrijk

Mooie foto’s trekken de aandacht, waardoor je ook weer aandacht kunt krijgen voor de tekst die je erbij plaatst.

Dat is precies wat ik doe. Foto’s van mijn hoofd doen het goed, daarmee trek ik de aandacht, omdat ik eigenlijk vooral graag een inhoudelijk verhaal wil delen. Maar ja, als mensen al doorscrollen. Het is dus niet narcistisch, het werkt nu eenmaal goed.
Deze tips geeft het boek voor een goede selfie:

  • Licht, licht, licht
  • Rustige achtergrond
  • Kijk in de camera

Voor mooie foto’s kun je gewoon je telefoon gebruiken. Eventueel met gebruik van extra apps. Het eerste wat ik dacht was: Snap! zou hierop een goede aanvulling zijn. Dat vonden ze zelf kennelijk ook al, want dat boek raden ze in Instaproof ook aan.

Content is overal.
zelfs het werken aan een ogenschijnlijk saai bureau kan, in de vorm van een flatlay, Instagram-waardige foto’s opleveren.
Duly noted.

Video!

Net zoals podcasts opeens weer populair worden, wordt video dat ook op een visueel platform als Instagram. Zowel in posts als stories, IGTV en natuurlijk live!

In 2020 zal 80% van de content video zijn, is de verwachting. Nu al geven social media platformen als Instagram voorrang aan videocontent.

Mijn persoonlijke tips:
Met de app Clips (voor de iPhone) kun je vierkante video’s met ondertiteling maken. Veel mensen bekijken posts en stories zonder geluid, dus heb je tekst nodig om mensen te laten weten wat je vertelt.
Met de app Crop Video kun je makkelijker content maken voor stories. Langere verhalen kun je daar op laten knippen zodat ze op elkaar aansluiten bijvoorbeeld.

Denk als een magazine

  • Gebruik formats en rubrieken. In je posts, stories én video’s.
  • Denk vooruit. Plan je posts in en maak een content planning.

Regrammen: Zo steel je makkelijk foto’s

Tikje teleurgesteld was ik wel, moet ik bekennen. Een paginalang gaat het over regrammen. Doe maar geen screenshot, want dat gaat ten koste van de kwaliteit. Gebruik maar de app repost, want daarmee kun je ook video’s reporten.

Mijn juristenhart moest een beetje huilen. Nee, Instagram heeft nog geen repost knop. Al kun je tegenwoordig wel posts delen in je stories en kun je stories waarin je getagd bent ook weer delen. Dat kun je ook weer tegenhouden via de instellingen.

Reposten mag gewoon niet zonder toestemming. Het mag alleen met de deelknoppen die beschikbaar zijn binnen het social medium. Nu stimuleert Instaproof dus eigenlijk om content van een ander te jatten.

Doe dat nou niet! Vraag om toestemming. Via DM reageren de meeste accounts echt wel snel genoeg.

Lees ook mijn blogpost over Auteursrecht op Instagram

Influencers en de reclameregels

Natuurlijk kun je influencers inzetten om als merk te groeien op Instagram. Ze hebben het onder meer over het vinden van de juiste influencers en wat een influencer nu kost. Op dat laatste is kennelijk lastig een antwoord te geven. Het advies dat het meest dichtbij komt is het aantal volgers nemen en dan de komma twee plaatsen naar links verschuiven. Voor stories neem je daar 75% van. Een post van mij zou dus nog geen €42,- waard zijn op het moment van schrijven.

Gelukkig worden hier wel even de reclameregels genoemd. In de tekst of als hashtag, hoe je het ook wil doen, maak duidelijk dat je iets gratis gekregen hebt of dat het een advertentie of samenwerking is. Je hoeft niet letterlijk te (laten) vertellen dat er betaald is voor de content, maar duidelijk moet wel zijn dat het de influencer voordeel heeft opgeleverd.

Lees hierover ook: Instagram helpt reclameregels na te leven

Volgers kopen?

Gaat het nu om het aantal volgers, of om de interactie?
Als bedrijf wil je vooral interactie en verkopen. Iedereen wil likes en reacties. Voor influencers is het bovendien belangrijk dat het percentage likes en reacties hoog is. Eigenlijk is het dat voor iedereen, want daarmee bereik je juist weer meer mensen.

Gekochte volgers liken niet en laten al helemaal geen reactie achter. Leuk, dat aantal volgers, maar je bereikt er niet meer mensen mee, eerder minder.

B2B Instagram

Al die influencers zijn ook ondernemers. Bovendien zijn er veel ondernemers op Instagram actief die daar hun diensten en producten aan consumenten aanbieden.

Toch gaat ook dit boek weer niet over Instagram B2B inzetten. Terwijl er toch echt wel accounts zijn die het daar goed doen en er hun business mee laten groeien. Denk bijvoorbeeld aan Aranka van der Voorden, Hashtag Workmode die veel volgers hebben, maar ook Charlotte van ’t Wout en Jorg Ruis, die beide een ruime 8000 volgers hebben, halen veel werk uit Instagram. Zo zie je maar dat je niet die 10.000 volgers nodig hebt om toch succesvol te zijn op en met Instagram.

Ach ja, eigenlijk was het niet anders dan andere online marketing, toch? Dus pas je B2B strategie gewoon ook op Instagram toe, maar dan wel graag met mooi beeld, dan komt alles goed.

Instaproof is nu al in herdruk en te verkrijgen via onder meer Managementboek.nl (aff.)

Meer weten over je rechten en plichten op social media en hoe het wél kan? Lees dan Wetboek voor Bloggers

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Interessant artikel! Ik ga het boek zeker aanschaffen.

Speak Your Mind

*