Instagram helpt reclameregels na te leven
Ja, je moet écht alle reclame-uitingen die je doet melden. Zelfs als je alleen maar een gratis product krijgt of kans op voordeel hebt. Dat mag je melden op een manier die jij wil, zolang het voor je lezers of volgers maar duidelijk is. Op Instagram doen veel mensen dat met een hashtag. Al dan niet ‘verstopt’ tussen andere hashtags. Al mag het met ook in gewone, vriendelijke tekst, zoals een aantal Instagrammers dat met een Daniel Wellington post deden. Instagram maakt het vermelden nu veel makkelijker, waardoor het boven de post komt te staan. Dat heeft een aantal voordelen.
Paid partnership with
Instagram is een functie aan het uitrollen waarbij onder de accountnaam nog ‘in partnership with’ gevolgd door de merknaam, komt te staan. Zelfs voor stories gaat dit mogelijk worden. Het merk wordt er eigenlijk in getagd. Het idee is dus wel dat de adverteerder waarmee wordt samengewerkt en Facebook en/of Instagram account heeft.
Het mooie is bovendien dat de adverteerder via diens Facebook account inzicht krijgt in hoe goed de post het doet. Dat scheelt weer het opsturen van rapportjes en screenshots en ze kunnen op deze manier zelf het beste vergelijken hoe de post van de ene Instagrammer het doet ten opzichte van die van een andere Instagrammer.
Verder voldoet zowel de Instagrammer als de adverteerder hiermee aan de reclameregels uit de wet én die van de Reclamecode Social Media.
LawStories in je mailbox?
YouTube vermeld reclame in eerste drie seconden
Komt in jouw YouTube video reclame voor? Eerder al zorgde YouTube voor een mogelijkheid om aan het begin van je video aan te geven dat de video reclame-uitingen bevat. Er staat klein links onderin de video ‘Deze video bevat betaalde promotie’ en wordt tijdens de eerste drie seconden getoond, ongeacht het moment waarop iemand de video afspeelt. Dus ook als iemand een link gedeeld heeft waarbij de video pas vanaf 28 seconden getoond wordt, zal de vermelding getoond worden. Zelfs als in die eerste 28 seconden de reclame-uiting al heeft plaatsgevonden. YouTube kan immers niet weten wat precies reclame is en wat niet. Vooral als de video gewoon zo goed in elkaar zit dat de reclame niet goed herkenbaar is.
Wanneer moet je reclame, sponsoring of een gratis product vermelden?
ALTIJD! Echt altijd. Reclame moet als zodanig herkenbaar zijn.
Dus alleen als door de opmaak duidelijk is dat het om reclame gaat, hoef je het niet te vermelden. Zoals bij een advertentie of een reclamespotje tussen twee televisieprogramma’s door. Maar iemand die zijn werk als blogger/vlogger/influencer/content creator goed doet, kan reclame zo verwerken dat het niet echt opvalt. Juist wanneer je bijvoorbeeld de keuze maakt om alleen maar reclame te maken voor producten en diensten waar je achter staat, zal het enkel als authentiek en niet als reclame overkomen. Dan wordt het dus niet als reclame herkend en zul je het moeten vermelden.
Wanneer moet je iets als reclame vermelden?
Dus óók wanneer het een product of dienst is dat je anders zelf ook wel gebruikt zou hebben. Ook wanneer je bijvoorbeeld een product of dienst gratis mag uitproberen en de adverteerder vraagt om er reclame voor te maken en bijvoorbeeld bepaalde woorden of links te gebruiken, maar je dat niet doet. Wanneer je dan toch over dat product of over die dienst schrijft, moet duidelijk zijn dat je het gratis hebt gekregen. Daar moet je melding van maken.
Zelfs als je een product volledig affakkelt moet je toch vermelden dat je het product gratis hebt gekregen of dat betaald hebt gekregen voor de recensie.
Wat als niet alles gesponsord is?
Wat moet je doen wanneer je een foto maakt met meerdere producten, maar waarvan je er maar één gekregen hebt? Of als je een video maakt waarin meerdere diensten en producten voorkomen, maar die niet allemaal gesponsord zijn?
Hoe kun je reclame vermelden?
Je moet vooral de relatie met de adverteerder kenbaar maken. De vermelding op Instagram ‘in partnership with’ is dus een goede. Ook de vermelding van YouTube komt een aardig eind in de buurt. In de Daniel Wellington zaak over posts op Instagram werd goedgekeurd dat duidelijk werd dat het een cadeau was, dat Daniel Wellington bedankt werd voor het horloge én het horloge groot in beeld was. Daardoor was voldoende duidelijk dat het een reclame-uiting was. Hashtags als #spon, #ad, #gekregen of #advertorial mogen ook. De vorm maakt namelijk niet uit, zolang maar voor de kijker, lezer of volger duidelijk is dat de commerciele band met de adverteerder bestaat.
Is een algemene vermelding genoeg?
Sommige bloggers hebben een algemene vermelding op hun website staan. Dat alles gesponsord kan zijn. Maar als niet alles gesponsord is, dan voegt die tekst natuurlijk weinig toe. Het gaat er immers om dat duidelijk is wanneer iets wel of niet een advertentie, advertorial of sponsoring is, zodat het onderscheid tussen echt en reclame duidelijk is. Eventueel zou je het wel gemakkelijk af kunnen doen met slechts een korte vermelding in een blogpost, filmpje of bij een Instagram of Facebook post, waarbij je doorverwijst naar een pagina op je website met meer uitleg.
Wil jij je lezers, kijkers en volgers bedriegen?
Je wil niet eerlijk zijn over advertenties en sponsoring? Omdat je volgers dan verdwijnen? Dus je wil ze vooral voorliegen? Je wil volgers houden die jou blijven volgen terwijl je ze sprookjes aan het vertellen bent? Terwijl jij doet alsof je iets zelf gekocht hebt en precies voelt wat een product waard is, terwijl je dat in je portemonnee niet voelt. Of, nou ja, dat voel je dus wel, want hij wordt er dikker van in plaats van leger. Door iets gratis te krijgen is de kans groot dat je er onbewust toch net iets positiever over denkt dan je zou doen wanneer je het zelf had moeten betalen. Dat is niet zo, zeg je? Nee, precies, dat komt omdat het onbewust is! Sterker nog, misschien is het wel zo dat als je het product zelf had moeten kopen, je dat nooit gedaan zou hebben. Dan beïnvloed het dus wel degelijk je mening.
“Ik raak er volgers door kwijt”
Tsja, als volgers doorhebben dat je ze bedriegt raak je ze ook kwijt. Mensen kijken ook niet minder YouTube door de reclame die ervoor zit of de lay-over die je ziet. Niemand kijkt minder TV door de reclameblokken en RTL verdient alleen maar extra geld door de product placement in hun programma’s en soaps. Als iedereen zich aan de regels houdt, wennen lezers en volgers daar vanzelf aan. Nogmaals: je bent niet verplicht om de functies die YouTube en Instagram hiervoor hebben geïntroduceerd te gebruiken. Je mag het ook op een andere manier doen. Dus doe het slim, zodat het niet vervelend overkomt!
Help mij bij afspraken met adverteerders
Lees wat Instagram er zelf over zegt.
Meer weten over reclame en sponsoring? Lees dan ook deze artikelen: