Auteursrecht voor Webshops

Als je een webwinkel of webshop hebt, heb je toch nooit wat met auteursrecht van doen? Nou, let maar eens op. Auteursrecht rust namelijk op alle werken die creatief genoeg zijn, zoals veel teksten, ontwerpen, foto’s, video’s en muziek. Dat krijg je vanzelf, daar hoef je niets voor te doen. Dat auteursrecht heeft twee kanten. Enerzijds heb je als webwinkelier vaak een auteursrecht op teksten, foto’s en wellicht een huisstijl, die je wil beschermen, anderzijds zijn er voor je webshop veel foto’s en productomschrijvingen nodig die je graag van een ander zou willen overnemen. Wat mag er en waar ligt de grens?

auteursrecht voor webshops

Werken laten maken

Als webwinkelier kun je veel, maar lang niet alles. Het is daarom niet gek dat er een ontwerper wordt ingeschakeld voor logo en huisstijl, een fotograaf om goede productfoto’s en sfeerfoto’s te maken en een tekstschrijver voor aansprekende teksten waarmee de producten beter zullen verkopen. Maar van wie is dan het auteursrecht?

Als er niets expliciet wordt afgesproken, is de maker van het werk, dus de ontwerper, fotograaf of tekstschrijver in dit geval, de auteursrechthebbende. Nou is impliciet wel afgesproken dat die werken gebruikt mogen worden voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn, maar zodra je er iets aan wil wijzigen of het voor andere doeleinden wil gaan gebruiken, zoals het plaatsen op billboards of een advertentie in een tijdschrift, heb je wellicht extra toestemming nodig. Het is dus zeer belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met mensen die iets voor de webwinkel maken!

Eigen werk beschermen

Je kunt er voor kiezen het auteursrecht over te laten dragen wanneer iemand anders werk voor jou heeft gemaakt. Maar meestal krijg je een (goedkopere) licentie. Spreek daarbij af wie het auteursrecht mag handhaven. Heb je iets zelf gemaakt, het auteursrecht overgenomen of een licentie gekregen waarbij je het auteursrecht zelf mag handhaven, kun je optreden bij situaties waarin iemand anders zonder toestemming jouw foto’s, teksten of werken heeft gebruikt. Zij mogen dat niet zonder toestemming doen. Voorwaarde is wel dat jouw eigen werk al origineel genoeg was en wat de ander gebruikt hetzelfde is als dat van jou of er sterk op lijkt. Doorloop vervolgens de volgende stappen:

  • Verzamel bewijs. Noteer de URL, maak screenshots (met datum), maak foto’s en wat je nog maar meer kunt bedenken.
  • Bepaal je schade. Bijvoorbeeld inkomstenderving en waardedaling van jouw product.
  • Bedenk wat je wil bereiken. Offline halen en schadevergoeding of ben je meer gebaat bij een samenwerking?
  • Schrijf een brief, waarin je aangeeft wat de inbreuk is, dat je schade hebt geleden en wat volgens jou de oplossing is. Stel daarbij een termijn!
    •  59,00

      Sommatiebrief bij Inbreuk Auteursrecht

      Werk van anderen gebruiken

      Verkoopt de webwinkel producten die ook door veel anderen worden verkocht, zul je massa’s beeldmateriaal en goede teksten op het internet tegenkomen. Maar het internet is niet vrij. Net zo min als een ander jouw beelden of teksten zonder toestemming mag overnemen, mag jij dat ook niet van anderen overnemen. Heb je geen mogelijkheid om zelf teksten of beelden te maken, vraag dan aan de leverancier of die nog teksten of beelden heeft die je mag gebruiken. Laat de leverancier jou wel vrijwaren voor aanspraken van derden. Je wil namelijk de belofte van de leverancier dat jij de werken gratis en zonder gedoe mag gebruiken. Krijg je toch een boze mail van een fotograaf of andere webwinkelier, kun je in elk geval de leverancier daar op aanspreken en jouw schade bij de leverancier verhalen.

      Vrij van auteursrecht

      In de basis kun je er van uitgaan dat op alles auteursrecht rust. Maar er zijn uitzonderingen. Op feitelijke informatie, zoals bijvoorbeeld materiaal, kleur en afmetingen van een product, rust geen auteursrecht. Dat mag je gewoon gebruiken. Het kan hooguit de originele manier waar op het is opgeschreven is zijn, waar wel auteursrecht op rust en dat je dus niet zomaar over mag nemen. Zo is een vrijstaand beeld van een product, volledig in de juiste verhoudingen, zonder gekke schaduwen, gek perspectief of iets anders dat iets af kan doen aan de werkelijkheid, meestal ook niet beschermd door het auteursrecht. Een eenvoudig ‘packshot’ mag je dus vaak wel gebruiken. Maar zodra er bijzonderheden aan zijn, zoals schaduwen of wanneer het een sfeerfoto is, mag je het niet gebruiken. Op titels en namen rust heel vaak ook geen auteursrecht. Op zeer korte teksten soms wel en soms niet. Neem in elk geval nooit gehele alinea’s over en denk niet dat er bij een enkele zin of paar bekende woorden iemand inbreuk heeft gemaakt op jouw auteursrecht.

       21,05

      Koop: Wetboek voor Webwinkels


      Lees ook deze handige artikelen over webwinkels en auteursrecht:
      Wanneer is er een inbreuk op auteursrecht?
      Inbreuk door de groothandel
      Auteursrecht en Producten voor webshops
      Namaak producten verkopen, mag dat?

    Over Charlotte

    Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

    Boek hier jouw Oploskoffie

    1
    Dubbel of enkel
    2
    Datum en tijd
    3
    Laatste vragen

    Wil je een enkele of een dubbele?

    Waar wil je het over hebben?

    Wie ben je?

    0.00
    Kies eerst je oploskoffie en vertel over je onderwerp en wie je bent. Daarna kun je een tijdstip uitkiezen.

    Kies je gewenste datum en tijd

    Zie ik je wel of zie ik je niet?

    Kies eerst je tijdstip en of we elkaar zien.

    Haal alles uit je oploskoffie

    Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

    Vooraf stukken bestuderen

    Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

    Opname

    Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

    Vooraf stukken bestuderen

    Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

    236

    Opname

    Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

    49

    Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
    Je investering: 
    0.00
     (excl. BTW)