Als je een webwinkel of webshop hebt, heb je toch nooit wat met auteursrecht van doen? Nou, let maar eens op. Auteursrecht rust namelijk op alle werken die creatief genoeg zijn, zoals veel teksten, ontwerpen, foto’s, video’s en muziek. Dat krijg je vanzelf, daar hoef je niets voor te doen. Dat auteursrecht heeft twee kanten. Enerzijds heb je als webwinkelier vaak een auteursrecht op teksten, foto’s en wellicht een huisstijl, die je wil beschermen, anderzijds zijn er voor je webshop veel foto’s en productomschrijvingen nodig die je graag van een ander zou willen overnemen. Wat mag er en waar ligt de grens?
Werken laten maken
Als webwinkelier kun je veel, maar lang niet alles. Het is daarom niet gek dat er een ontwerper wordt ingeschakeld voor logo en huisstijl, een fotograaf om goede productfoto’s en sfeerfoto’s te maken en een tekstschrijver voor aansprekende teksten waarmee de producten beter zullen verkopen. Maar van wie is dan het auteursrecht?
Als er niets expliciet wordt afgesproken, is de maker van het werk, dus de ontwerper, fotograaf of tekstschrijver in dit geval, de auteursrechthebbende. Nou is impliciet wel afgesproken dat die werken gebruikt mogen worden voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn, maar zodra je er iets aan wil wijzigen of het voor andere doeleinden wil gaan gebruiken, zoals het plaatsen op billboards of een advertentie in een tijdschrift, heb je wellicht extra toestemming nodig. Het is dus zeer belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met mensen die iets voor de webwinkel maken!
Eigen werk beschermen
Je kunt er voor kiezen het auteursrecht over te laten dragen wanneer iemand anders werk voor jou heeft gemaakt. Maar meestal krijg je een (goedkopere) licentie. Spreek daarbij af wie het auteursrecht mag handhaven. Heb je iets zelf gemaakt, het auteursrecht overgenomen of een licentie gekregen waarbij je het auteursrecht zelf mag handhaven, kun je optreden bij situaties waarin iemand anders zonder toestemming jouw foto’s, teksten of werken heeft gebruikt. Zij mogen dat niet zonder toestemming doen. Voorwaarde is wel dat jouw eigen werk al origineel genoeg was en wat de ander gebruikt hetzelfde is als dat van jou of er sterk op lijkt. Doorloop vervolgens de volgende stappen:
Werk van anderen gebruiken
Verkoopt de webwinkel producten die ook door veel anderen worden verkocht, zul je massa’s beeldmateriaal en goede teksten op het internet tegenkomen. Maar het internet is niet vrij. Net zo min als een ander jouw beelden of teksten zonder toestemming mag overnemen, mag jij dat ook niet van anderen overnemen. Heb je geen mogelijkheid om zelf teksten of beelden te maken, vraag dan aan de leverancier of die nog teksten of beelden heeft die je mag gebruiken. Laat de leverancier jou wel vrijwaren voor aanspraken van derden. Je wil namelijk de belofte van de leverancier dat jij de werken gratis en zonder gedoe mag gebruiken. Krijg je toch een boze mail van een fotograaf of andere webwinkelier, kun je in elk geval de leverancier daar op aanspreken en jouw schade bij de leverancier verhalen.
Vrij van auteursrecht
In de basis kun je er van uitgaan dat op alles auteursrecht rust. Maar er zijn uitzonderingen. Op feitelijke informatie, zoals bijvoorbeeld materiaal, kleur en afmetingen van een product, rust geen auteursrecht. Dat mag je gewoon gebruiken. Het kan hooguit de originele manier waar op het is opgeschreven is zijn, waar wel auteursrecht op rust en dat je dus niet zomaar over mag nemen. Zo is een vrijstaand beeld van een product, volledig in de juiste verhoudingen, zonder gekke schaduwen, gek perspectief of iets anders dat iets af kan doen aan de werkelijkheid, meestal ook niet beschermd door het auteursrecht. Een eenvoudig ‘packshot’ mag je dus vaak wel gebruiken. Maar zodra er bijzonderheden aan zijn, zoals schaduwen of wanneer het een sfeerfoto is, mag je het niet gebruiken. Op titels en namen rust heel vaak ook geen auteursrecht. Op zeer korte teksten soms wel en soms niet. Neem in elk geval nooit gehele alinea’s over en denk niet dat er bij een enkele zin of paar bekende woorden iemand inbreuk heeft gemaakt op jouw auteursrecht.
Lees ook deze handige artikelen over webwinkels en auteursrecht:
– Wanneer is er een inbreuk op auteursrecht?
– Inbreuk door de groothandel
– Auteursrecht en Producten voor webshops
– Namaak producten verkopen, mag dat?