• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Rust er Auteursrecht op Social Media Content?

1 oktober 2013 door Charlotte

Na mijn presentaties over auteursrecht, blijven er veel vragen over social media komen. Wat mag je doen met content op social media? Mag je dat delen of op je eigen website plaatsen bijvoorbeeld? Op social media gelden precies dezelfde regels als elders online en offline. De maker van het werk mag bepalen wat er met dat werk zal gebeuren.

Auteursrecht

De basis van het auteursrecht is grofweg dat de maker van een werk mag bepalen of dat werk gepubliceerd en gekopieerd of veranderd wordt. Daar bestaan uitzonderingen op, zoals het citaatrecht.
Om werk te mogen gebruiken, zoals het delen ervan op social media, publiceren op een blog of het gebruiken in een ander werk, is daarom toestemming of een licentie nodig.

Social Media

Wat betreft social media is die toestemming gedeeltelijk geregeld in de algemene voorwaarden. Veel van deze voorwaarden zijn zo geregeld dat werk dat eenmaal op social media staat, binnen dat medium gedeeld mag worden. Plaats jij jouw eigen werk op social media, mogen anderen dan binnen hetzelfde medium delen, zolang de bron en/of credits er nog maar bij staan.
Wat niet mag, is content van social media plukken en ergens anders plaatsen, zonder toestemming. Je mag dus niet een foto van Facebook op Pinterest pinnen of een foto van Pinterest op je eigen blog plaatsen.

Buttons geven toestemming

Staan er social media buttons bij een artikel of op de site, waarmee duidelijk gemaakt wordt dat de content gedeeld mag worden? In zo’n geval is er wel toestemming gegeven om de content te delen op de social media kanalen waar er buttons voor geplaatst zijn. Denk bijvoorbeeld aan een Twitter tweet button of een Facebook share button of een Pinterest pin it button.
Dat je kúnt pinnen, betekent in de basis nog niet dat het mag. Het is namelijk een openbaarmaking.
Een tekst link delen via twitter of facebook is een ander verhaal. Je laat in dat geval de content zelf nog niet zien, maar vertelt mensen waar het staat.

Lees ook:
– Hoe voorkom ik dat Facebook eigenaar wordt van mijn foto’s?
– Auteursrecht: fotografie en social media
– Gebruik van foto’s, geplaatst op social media, rechtmatig?
– Pinterest, een auteursrechtelijk probleem?

Categorie: Auteursrecht Tags: copyright, social media

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.