• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Auteursrecht: Wat als een copycat jouw instagram feed namaakt?

22 maart 2017 door Charlotte

Je idolen nadoen is natuurlijk van alle tijden. Toch krijg ik het idee dat wat we vroeger wellicht overdreven en overtrokken vonden, nu heel normaal begint te worden. Zoals het nabouwen van interieurs van bekende interieurbloggers of het nareizen van een blogger om precies dezelfde foto’s te maken. Het gaat veel verder dan werken in dezelfde stijl, je laten inspireren of het zelfde idee gebruiken. Wat kunnen we doen tegen deze copycats?

auteursrecht copycats kopiëren instagramfeeds

Inspiratie

Op inspiratie, stijlen en ideeën rust geen auteursrecht. Je mag dus gerust een idee overnemen, in dezelfde stijl werken als iemand anders al doet of inspiratie opdoen op instagram.
Het enige dat niet mag is kopiëren. Letterlijk namaken of nadoen. Niet voldoende afwijken van het origineel en te weinig eigen creativiteit toevoegen. Daar gaat de schoen pas wringen.

Lees ook: De grens tussen inspiratie en plagiaat.

Een copycat maakt niet altijd inbreuk op auteursrecht

Allereerst moet er sprake zijn van een auteursrechtelijk werk. Als het oorspronkelijke werk voldoende origineel is heb je daar een auteursrecht op en kun je optreden tegen anderen die het namaken. Maar hoe minder origineel jouw werk is, hoe lager de bescherming en hoe sneller een ander al voldoende afwijkt van wat jij hebt gemaakt.

Ken je het verhaal al van de travelblogger die gevolgd en nagedaan werd?

Het lastige van copycats is dat ze goed zijn in het herkennen van succes en wat iets tot een succes heeft gemaakt. Daar willen ze van profiteren. Daarom gaan ze iets nadoen. Een slimme copycat doet dat op zo’n manier dat er geen sprake is van een inbreuk op auteursrecht. Meestal passen de nieuwe werken wel zo erg bij het origineel, dat het een alternatief is. Daarmee wordt de oorspronkelijke maker dus wel in de weg gezeten, zonder inbreuk te maken. Daar kun je als oorspronkelijke maker niets aan doen.

If you want to be original, be ready to be copied.

– Coco Chanel

Tegen kopieën kun je optreden

Als jouw oorspronkelijke werk voldoende origineel is, kun je tegen kopieën optreden. De kopieën moeten offline gehaald worden en als het gaat om producten kun je de verkoop ervan laten staken. Daarnaast kun je winstafdracht of schadevergoeding vorderen, maar soms is het prettiger om er vooral snel vanaf te zijn. Door nog een compensatie te willen ontvangen ben je alleen maar langer met die stomme copycat in gesprek.

Gebruik deze sommatiebrief om iemand op een inbreuk aan te spreken.

Nee, jouw foto’s zijn niet ‘vrij’

Ben je je foto’s kwijt wanneer je ze op social media hebt gedeeld? Nee. Jij hebt nog steeds het auteursrecht. Delen door gebruik te maken van deelknoppen mag natuurlijk wel. Daar geef je toestemming voor wanneer je iets upload. Maar niemand mag het zomaar downloaden en elders uploaden.
Zorg eventueel via de privacyinstellingen per social media kanaal wie jouw uploads kan en mag zien en of en door wie het gedeeld mag worden.

Als iemand een portret van jou of je vrienden of familie hergebruikt, kun je daar soms wat aan doen. Als het een foto is waar auteursrecht op rust, kun je op basis daarvan iemand aanspreken. Maar een onschuldig portret dat op een onschuldige wijze wordt gebruikt, is portretrechtelijk niet altijd een probleem. Jij publiceerde het immers ook al openbaar. Het is daardoor niet snel een inbreuk op jouw privacy.
Gelukkig kun je wel wat doen tegen iemand die het zo inricht dat het lijkt alsof het jouw profiel is. Een identiteit stelen mag natuurlijk niet.

Lees hierover ook ‘Mijn portret op social media mag door iedereen gebruikt worden.‘

Illegaal gebruik van foto’s op social media

Het komt vaak voor dat er op social media geen respect getoond wordt voor rechten van anderen.
Zo verdienen mensen geld door op instagram foto’s van anderen te delen en worden er foto’s van instagram geplukt om in reclames te gebruiken. Marqt heeft zelfs eens tweets uitgeprint en bij producten gehangen, zonder dat de twitteraar daarvan wist.

€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Lees meer over dit onderwerp in deze blogs:

  • Auteursrecht en Social Media
  • Portretfoto’s bij nepprofielen
  • Zonder toestemming foto in Facebookadvertentie gebruiken
  • Lees hierover meer in de media: Grazia (€) / Elle / Business Insider

    Heb jij last van copycats? Ik hoor graag jouw verhaal!

    Categorie: Auteursrecht Tags: copycat, copyright, social media

    Over Charlotte

    Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
    Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

    Footer

    Charlotte’s Law Updates

    Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

    Winkelwagen

    Juridisch

    Charlotte's Law & Fine Prints BV

    Goeman Borgesiuslaan 77
    3515 ET Utrecht
    (bezoek alleen op afspraak)

    KvK 70392897
    BTW NL858305458B01
    Cookie- en Privacyverklaring


    Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

    © 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.