Hoe werkt het? User Generated Content met hashtags

Kun je met hashtags toestemming krijgen? Hoe je met Instagram snel kunt groeien? Door content van anderen de gebruiken. Wie dat goed wil doen, vraagt eerst om toestemming. Elke keer in een DM of reactie om toestemming vragen kost tijd. Kan het ook door gebruik te maken van hashtags? Velen doen het al en het lijkt efficiënt, maar het kan ook gruwelijk fout gaan.

Een hashtag om gevonden te worden

Hashtags zijn de keywords, de zoekwoorden, van social media. Je gebruikt ze om gevonden te worden en om op te vallen. Als je iets vertelt over een bedrijf of een merk, dan is het niet gek dat je een hashtag gebruikt met de naam van het bedrijf of het merk erin. Misschien zelfs een hashtag met de slogan die je voorbij hebt zien komen. Wellicht kwam je nog andere mooie populaire hashtags tegen die duidelijk bij dat bedrijf of merk horen en gebruik je die ook.

Mag.

Alleenrecht op een hashtag is nog niet zo gemakkelijk. Velen zien het gebruik van bepaalde hashtags ook als toestemming voor het mogen herpubliceren van de content.

Dat mag dan weer niet zomaar.

Lees ook: Van wie is een hashtag?

Een hashtag is nog geen toestemming

Omdat hashtags op verschillende manieren gevonden en gebruikt kunnen worden, is het gebruik van een hashtag nog geen toestemming om de bijbehorende content te gebruiken.

Ook niet als er in de bio van het account dat de content wil hergebruiken, of elders, staat uitgelegd dat als er een bepaalde hashtag wordt gebruikt, dat toestemming zou betekenen om het te mogen gebruiken.

Wedstrijden met hashtags

Hetzelfde geldt overigens voor wedstrijden. Content maken en een bepaalde hashtag erbij gebruiken, betekent nog niet dat het een inzending voor die wedstrijd is.

Stel dat iemand de hashtag op een heel andere manier heeft gevonden en niets weet van de wedstrijd of de andere ‘voorwaarden’ die bij het gebruik van die hashtag zouden horen?

Hoe kan User Generated Content met een hashtag wel?

Klakkeloos content met een bepaalde hashtag erbij overnemen kan dus niet.

Maar hoe kan het wel?

  • Maak je hashtag zo origineel mogelijk, zodat het niet zomaar door een ander bedacht zou kunnen worden;
  • Leg wel alvast, op een gemakkelijk vindbare plaats, uit hoe je content met die hashtag zou willen hergebruiken;
  • Is er content die je wil hergebruiken? Zorg dat je bevestiging krijgt voor de inzending voor de wedstrijd of het mogen hergebruiken van de content;
  • Verwijs naar de pagina met uitleg, zodat er geen discussie over het soort gebruik kan ontstaan.

Je hebt nu dus nog steeds toestemming nodig, maar op deze manier is de kans wel veel groter dat wie de hashtag bij de content plaatst ook werkelijk bedoelt om toestemming te geven of mee te doen met een wedstrijd. Je moet het alleen nog even bevestigen om uit te sluiten dat het geen per ongeluk gebruik van de hashtag was. Voordeel is dat je die toestemming nu veel sneller zult krijgen.

Sla toestemming op

Belangrijk is vooral om de toestemming die je krijgt op te slaan. Maak dus bijvoorbeeld screenshots van de gestuurde DM’s.

Zo voorkom je dat er achteraf gezegd wordt dat je inbreuk gemaakt zou hebben op auteursrecht.

Meer leren en lezen over het gebruiken van andermans werk? Lees dan Wetboek voor Bloggers

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Eenzijdige voorwaarden

Er zijn al, vooral grote bedrijven, die wel keurig om toestemming vragen. Ze leiden je dan naar een pagina met meer informatie en waar een hele licentie beschreven staat.

Op zich de juiste manier. Probleem: De voorwaarden zijn nogal eenzijdig. Ze willen vaak een exclusief recht op die foto en willen er alles mee mogen doen wat ze willen, maar geven er dan niets voor terug.

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.