• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Vermelding van reclame niet meer nodig, want we herkennen het goed

7 november 2016 door Charlotte

De droom van elke marketeer en content creator: het niet meer hoeven vermelden van een sponsoring, advertorial of andere reclame. We kunnen reclame namelijk goed herkennen, waardoor het niet meer nodig is. Tegelijkertijd vertellen diezelfde marketeers dat ze reclame zo hopen in te kunnen bedden, dat het een natuurlijk onderdeel vormt van een groter verhaal. Dan komt het authentieker over. Dat kan natuurlijk niet allebei waar zijn.

reclame en social media

We herkennen reclame helemaal niet goed!

Dat reclame en werkelijkheid door elkaar kunnen lopen, weten we natuurlijk wel. Je kunt ergens voor betaald krijgen, terwijl je er anders misschien zelf wel voor betaald zou hebben om een product te bemachtigen of een dienst af te kunnen nemen. Dan ben je niet alleen maar enthousiast omdat je er voor betaald kreeg, maar vooral omdat je vooraf al enthousiast was. Hoe beter de reclame bij een blogger/vlogger/content creator past, hoe minder het als reclame herkenbaar zal zijn. In dat geval herkennen we reclame helemaal niet goed.

We merken content onterecht als reclame aan

Het omgekeerde is overigens ook waar. Dat we soms denken dat iets reclame is, terwijl het dat absoluut niet zo is. En als we het er niet expliciet bij vermelden, kun je rekenen op een vloedgolf aan kritiek, omdat mensen denken wel reclame te herkennen. Een stelling als ‘de community lost het wel op’ klopt daarom niet. Immers herkent ‘de community’ reclame niet altijd of zien ze iets dat geen reclame is, toch voor reclame aan. Om alle negatieve reacties te voorkomen, vermelden steeds meer mensen dat ze iets zelf hebben gekocht, wanneer ze er ook nog eens enthousiast over zijn. Dat is de omgekeerde wereld. We mogen er van uitgaan dat het geen reclame is, als het er ook niet bij vermeld staat of wanneer het niet overduidelijk reclame is. Als daar twijfel over kan bestaan, moet het wel vermeld worden.

Krijg serieus een berichtje dat mensen denken dat mijn verjaardagscadeau gesponsord is? Hoe dan? Wist nieteens waar het van was.

— Mascha Feoktistova (@maschaa) October 12, 2016

Toppunt van stupidity wel, je krijgt een cadeau, staat geen merk bij of wat dan ook, denken dat het gesponsord is ??

— Mascha Feoktistova (@maschaa) October 12, 2016

? m'n nieuwe tas van @omybagamsterdam #audrey #omybag #zelfgekocht #tassenverslaafd

A photo posted by Cynthia Schultz (@misslipgloss) on Oct 11, 2016 at 1:50am PDT

€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Bij twijfel, niet doen

Dan is natuurlijk nog de vraag hoe je met een situatie om moet gaan wanneer je niet zeker weet wat je moet doen? Vaak genoeg kan een mogelijke reclame-uiting in het grijze gebied vallen. Neem je dan het risico dat je het mogelijk fout doet of speel je op safe? De juridische consequenties zijn meestal niet al te groot, tenzij je te maken hebt met een gevoelig onderwerp, zoals alcohol en medische claims. Hoe erg is het om op de zwarte lijst van de Reclame Code Commissie te belanden? Wil je absoluut volgens de regels spelen, vermeld een reclame dan altijd en zorg dat je niet in de grijze zone belandt. Wil je niet het braafste jongetje van de klas zijn en denk je dat de uiting wel door de beugel kan en dat de reclame wel herkenbaar is, dan hoef je het niet nog eens expliciet te vermelden.

Als het eerst geen reclame was, maar het dat later wel wordt?

Wat doe je als je eerst vrolijk vertelt over een bepaald product, een winkel of een dienst, waar je gewoonweg tevreden over bent, maar dat op dat moment nog geen reclame is, maar dat later wel wordt? Stel dat je eerst product A koopt, daar enthousiast over bent en later product B gratis toegestuurd krijgt? Dan was product A geen reclame en dat wordt het ook niet, maar bij product B moet je wel vermelden dat je het gekregen hebt. Als je in een winkel jassen bent gaan passen en dat leuk vlogt, maar er op dat moment geen koopt of krijgt, hoef je dat niet te vermelden. Krijg je later van die winkel toch een jas opgestuurd, moet je dat wel vermelden. Stel nou, dat die jas dus komt nadat je gevlogd hebt, maar voordat je die vlog hebt gepubliceerd, dan zul je alsnog in die vlog moeten vermelden dat je later een bepaalde jas gratis hebt gekregen. Dat kan met tekst in het filmpje. Onderdaan de beschrijving onder het filmpje op YouTube werkt natuurlijk niet, in het geval dat het filmpje elders embed wordt. Want ook dan moet zichtbaar zijn dat er sprake is van reclame.

Eerlijk duurt het langst

Wat is nou het probleem van het vermelden van reclame? Vooral als de adverteerders zelf al vinden dat mensen reclame toch wel herkennen. Als reclame toch al herkenbaar is, waarom vermelden we het dan niet voor de mensen (zoals kinderen), die dat niet goed herkennen? Als je eerlijk bent loop je ook geen risico.

Lees meer over dit onderwerp:

  • Wat als sponsoring en privé door elkaar lopen?
  • Mag product placement in YouTube video’s?
  • Bloggers ontspringen dans na klacht RCC
  • € 27,48

    Koop: Wetboek voor Bloggers


    Categorie: Contracteren, Marketing Tags: influencers, marketing, misleidende reclame, reclame, social media

    Over Charlotte

    Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
    Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

    Footer

    Charlotte’s Law Updates

    Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

    Winkelwagen

    Juridisch

    Charlotte's Law & Fine Prints BV

    Goeman Borgesiuslaan 77
    3515 ET Utrecht
    (bezoek alleen op afspraak)

    KvK 70392897
    BTW NL858305458B01
    Cookie- en Privacyverklaring


    Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

    © 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.