Speelgoedwinkels oneerlijk over prijzen

Ze hadden dit jaar best in de zak van Sinterklaas mee terug naar Spanje kunnen reizen. Ze zijn stout geweest. En hardleers bovendien. Er is al jarenlang sprake van nepaanbiedingen. Waarom het telkens maar bij waarschuwingen blijft en hier geen boetes worden uitgedeeld, blijft mij een raadsel.

speelgoedwinkels misleidend over prijzen

Een aanbieding is pas een aanbieding als het een aanbieding is

Klinkt logisch, toch? Dat een aanbieding pas een aanbieding is als het echt een aanbieding is. Voor speelgoedwinkels kennelijk niet. Zij doen graag net alsof iets een aanbieding is, terwijl het speelgoed altijd al voor diezelfde prijs werd aangeboden. De ‘vanafprijs’ moet wel ooit werkelijk de prijs zijn geweest waarvoor het product in die (web)winkel te koop was. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor speelgoed, maar ook voor alle andere producten.

Niet ‘van’ prijs, maar ‘adviesprijs’ op labels

Volgens de ACM is het hele gedoe makkelijk op te lossen. Je zegt niet dat het eerst voor een andere prijs werd verkocht in jouw winkel, maar je zegt gewoon wat de adviesprijs van de leverancier was. In vergelijking met die adviesprijs is het wel goedkoper.

“Als de ‘normale’ prijs een adviesprijs is, moet de winkel dit duidelijk bij de prijs vermelden. Als de winkel korting geeft op een eerder gehanteerde prijs, dan moet het product ook echt kort geleden te koop zijn geweest voor die prijs. Kort geleden betekent concreet: niet langer dan drie maanden geleden.”

Niet alleen tekst, ook afbeeldingen

De ACM lijkt het vooral over de gebruikte teksten te hebben. Maar er speelt natuurlijk meer een rol. Je kunt een prijs er ook als aanbieding uit laten zien, terwijl het dat niet is. Denk aan die grote sterren waar de prijs in vermeld staat. De combinatie van de tekst met de prijs moet dus kloppen. Het woord ‘Nu’ gevolgd door een prijs kan bijvoorbeeld ook misleidend zijn, omdat daardoor lijkt alsof het eerst wel voor een andere prijs werd aangeboden.

Reclameregels

Dat een verkoper, zoals een webwinkel, eerlijk moet zijn over de prijs, komt voort uit de reclameregels. Dat betekent niet alleen dat je eerlijk moet zijn over een aanbieding, maar bijvoorbeeld ook over de beschikbare hoeveelheid van het product, voor die prijs. Een reclame voor ‘op=op’ mag bijvoorbeeld alleen wanneer er wel een aantal producten op voorraad waren. Maar 1 product op voorraad hebben is meestal niet genoeg.

 21,05 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Webwinkels


Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*