Roos van Vugt introduceerde mij bij The Social Conference als dé social media jurist van Nederland. Die steek ik mooi in mijn zak. In 40 minuten tijd probeerden we de grote zaal van Pakhuis de Zwijger wat te leren over Auteursrecht, merkenrecht, portretrecht en privacy. Nou ja, we testten hun kennis en probeerden ze wat bij te sturen.
Over Katja Schuurman en Nijntje
Leuk hoor, inhaken op wat een ander heeft gedaan, maar mag dat wel altijd? Hans Voorn interviewde mij kort voor Emerce.
iLocal wilde winst halen door in te haken op de advertentie van de Gouden Gids. Probleem: daarmee werd het portretrecht van Katja Schuurman geschonden.
Maar Nijntje als terrorist wegzetten door de parodie ‘nijn-eleven’ was geen probleem, want het had geen commercieel karakter, was duidelijk een grap en stond ver genoeg van het origineel vandaan.
De beste raad die ik aan social media marketeers kan geven? Als je geen risico wil lopen, moet je alleen delen met de deelknoppen of door te embedden, maar kopieer en plak je liever geen beelden.
SocialMediaStories
Ook de dames van SocialMediaStories waren aanwezig tijdens The Social Conference. Zij interviewden meerdere sprekers.
Aan mij vroegen ze onder meer welke vraag het meest fout werd beantwoord. Dat was de vraag over Katja Schuurman en ook weer die over Nijn-eleven. Daarnaast was de vraag of een concept overgenomen mag worden. Op YouTube nemen veel mensen namelijk concepten of ideeën van elkaar over. Concepten zijn pas beschermd wanneer ze zijn uitgewerkt. Het probleem is dat veel YouTubers alleen maar ideeën van elkaar overnemen en niet zozeer een uitgewerkt concept.
Een leuk weetje: ik kwam ze weer tegen bij de Dutch You Tube Gathering (DYTG), Industry Track. Ik vroeg ze wat eigenlijk hun doel is met het kanaal. Het is tweeledig: als social media professionals willen zelf meer leren over het maken van YouTube content en het beheren van zo’n kanaal én ze willen een nieuwe doelgroep aanspreken. 25+ gebruikers zijn bij YouTube namelijk wat ondervertegenwoordigd. We kijken wel filmpjes, om daarmee kennis op te doen of een antwoord op een vraag te vinden, maar YouTube ‘kijken’ alsof het TV is, dat doen we nog niet. Voor iedereen die een beetje in social media geïnteresseerd is, hebben we nu dus een vrijdagmiddag koffie break 🙂
U wilt regrammen, mag dat?
Kon je er niet bij zijn? De quiz/presentatie die ik hield bij The Social Conference kun je hieronder nog bekijken. Je kunt zelfs zien hoe er gestemd is.