• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Reclameregels voor Kinderen

12 september 2017 door Charlotte

Wist je dat kinderen niet gestimuleerd mogen worden om reclame te maken? Net zo goed zijn er ook regels verbonden aan reclame die (mede) gericht is op kinderen. Kinderen zijn namelijk erg gemakkelijk te beïnvloeden en ze herkennen reclame nog niet zo goed. Ze moeten daarom extra beschermd worden.

Een lookbook is reclame

Op het YouTube-kanaal Kleintjes worden veel video’s met kinderen gepost. Deze zijn gericht op ouders én kinderen. Het zijn veel verschillende soorten video’s. Van de Nederlandse ‘Kid’s react’ tot puur commerciële video’s. Een van die commerciële video’s zijn de Lookbooks, waarbij kinderen kleding van een bepaald merk of van een bepaalde (web)winkel laten zien.

Reclame moet herkenbaar zijn

Dat reclame ook als reclame herkenbaar moet zijn weet iedereen natuurlijk allang. Het probleem is alleen dat we als volwassenen een uiting gemakkelijker als reclame zullen herkennen dan kinderen dat doen. Dat betekent dat we kinderen bijna letterlijk moeten vertellen dat ze naar reclame aan het kijken zijn. Dat mag dus niet in bedekte termen en het mag ook niet uit de context blijken.

Wanneer is reclame voldoende herkenbaar voor kinderen?

“Reclame [dient] door optische, virtuele en/of akoestische middelen – passend bij het bevattingsvermogen van kinderen – duidelijk herkenbaar te zijn.”

Kleintjes werd door de Reclame Code Commissie berispt, omdat ze een Lookbook voor de Bijenkorf hadden gemaakt, maar voor kinderen niet voldoende duidelijk was dat het om reclame ging.

  • Dat er sprake was van product placement stond in de beschrijving van de video, maar tussen andere mededelingen
  • Het begrip product placement is voor kinderen niet duidelijk genoeg (ze hebben het nu vervangen voor de woorden ‘Deze video is gesponsord’)
  • Aan het eind van de video werd vermeld dat de kleding bij de Bijenkorf verkrijgbaar is en werd het logo van de Bijenkorf getoond

Volgens de Reclame Code Commissie was dit niet voldoende duidelijk.

€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Categorie: Contracteren, Marketing, Publicatierecht Tags: misleidende reclame, reclame, video

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.