Wist je dat kinderen niet gestimuleerd mogen worden om reclame te maken? Net zo goed zijn er ook regels verbonden aan reclame die (mede) gericht is op kinderen. Kinderen zijn namelijk erg gemakkelijk te beïnvloeden en ze herkennen reclame nog niet zo goed. Ze moeten daarom extra beschermd worden.
Een lookbook is reclame
Op het YouTube-kanaal Kleintjes worden veel video’s met kinderen gepost. Deze zijn gericht op ouders én kinderen. Het zijn veel verschillende soorten video’s. Van de Nederlandse ‘Kid’s react’ tot puur commerciële video’s. Een van die commerciële video’s zijn de Lookbooks, waarbij kinderen kleding van een bepaald merk of van een bepaalde (web)winkel laten zien.
Reclame moet herkenbaar zijn
Dat reclame ook als reclame herkenbaar moet zijn weet iedereen natuurlijk allang. Het probleem is alleen dat we als volwassenen een uiting gemakkelijker als reclame zullen herkennen dan kinderen dat doen. Dat betekent dat we kinderen bijna letterlijk moeten vertellen dat ze naar reclame aan het kijken zijn. Dat mag dus niet in bedekte termen en het mag ook niet uit de context blijken.
Wanneer is reclame voldoende herkenbaar voor kinderen?
“Reclame [dient] door optische, virtuele en/of akoestische middelen – passend bij het bevattingsvermogen van kinderen – duidelijk herkenbaar te zijn.”
Kleintjes werd door de Reclame Code Commissie berispt, omdat ze een Lookbook voor de Bijenkorf hadden gemaakt, maar voor kinderen niet voldoende duidelijk was dat het om reclame ging.
- Dat er sprake was van product placement stond in de beschrijving van de video, maar tussen andere mededelingen
- Het begrip product placement is voor kinderen niet duidelijk genoeg (ze hebben het nu vervangen voor de woorden ‘Deze video is gesponsord’)
- Aan het eind van de video werd vermeld dat de kleding bij de Bijenkorf verkrijgbaar is en werd het logo van de Bijenkorf getoond
Volgens de Reclame Code Commissie was dit niet voldoende duidelijk.