Recht op eigen naam voor je onderneming?

Wanneer je als ZZP’er, freelancer of met een eenmanszaak je onderneming start, is het vaak logisch dat je daar gewoon je eigen naam voor gebruikt. Misschien nog met je beroep als toevoeging erachter. Maar heb je daar ook recht op? Wat kun je doen als een ander ook jouw naam gebruikt?


Eigen naam als handelsnaam

Wanneer je een onderneming begint, of dat nu een eenmanszaak is, je als freelancer/ZZP’er aan de slag gaat (dat is meestal ook een eenmanszaak) of dat je meteen een BV opstart of zelfs een VOF jouw naam meegeeft, het mag in eerste instantie allemaal.

Wanneer jij je naam als naam voor je onderneming of bedrijf gebruikt, is het een handelsnaam. Inschrijving bij de KvK doet niet ter zake. Sterker nog, als je het wel bij de KvK hebt ingeschreven, maar niet gebruikt, dan heb je geen handelsnaam en heb je dus ook de bescherming niet. Andersom is het natuurlijk wel handig dat als je het toch als naam voor je bedrijf gebruikt, de naam dan ook bij te laten schrijven bij de KvK.

Voor bescherming door het Handelsnaamrecht hoef je dus niet veel te doen. Je moet de naam vooral actief gebruiken en dat aan kunnen tonen. Bijvoorbeeld omdat de naam prominent op de website staat, je het op social media kanalen gebruikt, het op je visitekaartjes staat (als je die hebt), het in je e-mailadres en e-mailhandtekening gebruikt wordt, het op je offertes en facturen staat en dat soort, naar mijn idee vrij standaard, gebruik.

Alleen bescherming binnen geografisch gebied en eigen branche

Als je de handelsnaam voldoende gebruikt, heb je een Handelsnaamrecht. Deze zorgt ervoor dat jij (exclusief) die naam mag gebruiken binnen jouw branche en binnen de regio waar jij met je onderneming het meest actief bent.

De naam mag dus je eigen (achter)naam zijn, zoals ‘Bakker Jansen’, ‘Piet Snot, bno’, ‘Klaasje Klaasen Fotografie’ of misschien zelfs alleen maar ‘Roos Bloemen’ zonder een omschrijving van het bedrijf erbij.

Het mag dus best een beschrijvende naam zijn. Maar hoe meer beschrijvend, hoe lager de bescherming.

Er mag vooral geen verwarring ontstaan tussen meerdere bedrijven. Daarom bestaat de bescherming alleen voor de regio waarin het bedrijf actief is en waar de meeste klanten vandaan komen en voor de branche waarbinnen het bedrijf actief is.

Bakker Jansen en Jansen Bloemen zullen niet snel met elkaar verward worden. Bloemen en Brood zijn totaal verschillende producten. Deze bedrijven kunnen daarom naast elkaar bestaan binnen dezelfde straat of dorp of stad.

Bakker Jansen in Utrecht zal waarschijnlijk geen klanten hebben uit Lelystad. Daarom maakt Bakker Jansen uit Lelystad geen inbreuk op de handelsnaam van Bakker Jansen in Utrecht. Ze kunnen gewoon naast elkaar bestaan.

Pas wanneer er (voldoende) overlap is die voor te veel verwarring zorgt, is er sprake van een inbreuk en zal de nieuwste onderneming diens naam moeten veranderen.

Wie het eerst komt

Bij het Handelsnaamrecht is dus alleen de vraag wie het eerst is. Wie het eerst zijn eigen naam gebruikte voor een onderneming, binnen een bepaalde regio en voor die branche, heeft het recht zijn eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam.

Natuurlijk mag je altijd gewoon je eigen naam gebruiken om daarmee jezelf aan te duiden. Maar dat is dan alleen een naam voor jou als persoon en niet voor je onderneming. Je mag natuurlijk ook niet op een andere manier, door het gebruik van je eigen naam, de indruk wekken dat je toch aan dat andere bedrijf verbonden bent. Dat zou een onrechtmatige daad kunnen zijn.

Bredere bescherming met een merk

Met een merk heb je bredere bescherming. Je krijgt de bescherming dan namelijk binnen de landsgrenzen van het land waar je het merk inschrijft. Moet je het uiteindelijk natuurlijk ook wel actief gebruiken, binnen vijf jaar na inschrijving, maar als je dan bijvoorbeeld als worstenbroodjesbakker alleen klanten hebt in Brabant, mag niet iemand in Amsterdam dezelfde naam gaan gebruiken.

Een merk schrijf je nog wel binnen zogenaamde klassen in. Categorieën zeg maar. Vervolgens moet je daaraan nog een beschrijving toevoegen, omdat die klassen veel te groot en te breed zijn en je nooit alles aan kunt bieden wat daar onder valt. Een goede omschrijving geeft dus ook de betere bescherming.

Een ander mag dan niet meer dezelfde naam gebruiken voor dezelfde producten of diensten (waarvoor je je merk hebt ingeschreven) en mag ook niet een naam of logo gebruiken dat verwarring wekt met jouw merk.

Let op dat je met een merk iemand anders natuurlijk niet mag verbieden die naam voor zichzelf te gebruiken. Je kunt die persoon vooral verbieden de naam ook voor de producten of diensten te gebruiken.

Als Bakker Jansen jou merk is, mag iemand anders zich dus geen Bakker Jansen meer noemen, maar stel dat Jan Jansen een bakker is en ‘Bakkerij het Hoekje’ heeft en hij wordt geïnterviewd door de lokale krant, dan mag daar wel komen te staan ‘Jan Jansen is bakker en eigenaar van Bakkerij het Hoekje’ of ‘Bakker Jan Jansen heeft het zwaar sinds de brand van afgelopen zomer’.

Recht op je eigen naam

Mag je dus altijd je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken? Helaas niet. Als iemand anders al een handelsnaam of merk heeft, waarop jij inbreuk zou maken door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken, dan mag het niet.

Wil jij ook een merk of heb je een (nieuwe) naam nodig voor je onderneming? Laten we samen aan de slag gaan voor de beste naam!
Namenstorm

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*