Playmobil parodie, alleen met disclaimer
Playmobil, is niet alleen voor kinderen. Je kunt er ook een politiek statement mee maken en dat fotograferen. Je kunt er zelfs een hele Facebookpagina mee vullen. Vond Playmobil eigenlijk niet zo’n strak plan. Het zou een merkinbreuk zijn. Bovendien vonden ze het politiek gebruik van hun producten niet zo prettig.
Playmobil liet alles offline halen
Wat doe je als groot machtig bedrijf vervolgens? Hop, de Facebookpagina offline laten halen. Nou ja, daar hoef je niet bepaald groot en machtig voor te zijn, dat kan met een eenvoudig verzoek aan Facebook ook. Maar goed, weg dus al die gave content.
Of ze nu ook zijn boogsite offline hebben laten halen, die de man maakt bij blogspot (van Google), is me niet duidelijk. Maar ook daar is het eenvoudig om via een verzoek een website offline te laten halen.
Goed, een nieuwe pagina is zo gemaakt, dus dat deed deze Griekse vader dan ook. Niet voor een gat de vangen die man. Daarop kreeg hij een waarschuwing van Playmobil. Ook deze pagina zouden ze offline laten halen, als hij de politiek getinte beelden niet zou verwijderen.
LawStories in je mailbox?
Schikking
Waarschijnlijk bang voor al te veel negatieve publiciteit werd er na lang onderhandelen een schikking getroffen. De Playmobil-kunstenaar moet een disclaimer plaatsen waarin staat dat de foto’s geen eigendom zijn van Playmobil en dat Playmobil er ook niet aan meegewerkt heeft, het niet gesponsord heeft en het ook niet heeft goedgekeurd.
Disclaimer
Zo gezegd, zo gedaan. Tussen alle Griekse teksten op de website, waar ik nog geen woord van kan ontcijferen, staat onderaan deze disclaimer:
“This blog is not owned, operated, sponsored or authorised by geobra Brandstätter GmbH & Co. KG. geobra Brandstätter GmbH & Co. KG does not endorse, and is not responsible for, this blog or any information or links contained herein; makes no express or implied warranties with regard to any information or links on this blog or any other linked web sites; and is not bound by any statements made on this blog, or by those who own or operate this blog. The trademarks PLAYMOBIL®, PLAYMOBIL® 1.2.3, PLAYMOBIL® RC TRAIN and PLAYMOBIL® FUNPARK and the copyrighted images of PLAYMOBIL® products are the sole and exclusive property of geobra Brandstätter GmbH & Co. KG, which reserves all rights therein.”
Auteursrecht
Playmobil heeft genoeg merken. Een verdomd klein aandeel daarvan zijn ook beeldmerken (afbeeldingen, logo’s e.d.). Geen merk voor het karakteristieke uiterlijk van een basis playmobil poppetje dus. Naar mijn idee kan daardoor van een merkinbreuk niet gesproken worden.
Maar goed, laten we wel wezen, op de poppetjes van Playmobil rust waarschijnlijk wel auteursrecht. Nou is het ene poppetje natuurlijk wat creatiever en meer bijzonder dan het andere poppetje, waardoor het ene poppetje ook meer beschermd zal worden door het auteursrecht dan het andere, maar goed. Het idee is helder, denk ik.
Omdat er op die poppetjes een auteursrecht rust, is het fotograferen van die poppetjes een verveelvoudiging van dat poppetje. En wat is nu juist een recht van een auteursrechthebbende? Juist ja, het verbieden dat er zonder toestemming verveelvoudigingen gemaakt worden.
Recht vs Marketingbelang
Playmobil heeft juridisch gezien dus misschien wel een puntje. Of het verstandig is dat recht ook (volledig) uit te oefenen, is altijd een tweede. Ze willen natuurlijk waken voor hun reputatie. Ze willen niet met politiek geassocieerd worden. Maar verbieden dat de poppetjes op foto’s gebruikt mogen worden, zal hun reputatie ook niet bepaald helpen. Ze moeten niet té negatief in het nieuws komen. Ze komen er nu denk ik nog goed vanaf met deze disclaimer.
Lees meer bij Facebook / Plasticobilism / The Guardian / NRC / waarmaarraar.nl / IPKat / New Law Journal / Playmobil