Het begint misschien als een hobby om content te maken, te bloggen of te vloggen. Op een gegeven moment doet de kans zich voor om er geld mee te verdienen en maak je de transitie van een hobby naar een onderneming. Bij ondernemen komt veel meer kijken dan een beetje freeweelend bloggen, vloggen en video’s maken. Contracten, algemene voorwaarden, afspraken maken met adverteerders en meer van die verstandige juridische zaken; het liefst negeer je het, maar je moet er wel mee aan de slag. Denk in elk geval aan het volgende.
Wanneer ben je een ondernemer?
De Belastingdienst vindt het maar lastig, al die bloggers, vloggers en content creators. Ze weten eigenlijk niet zo goed wanneer ze vinden dat er sprake is van een online onderneming. Bovendien zijn er nog verschillen tussen ondernemer zijn voor de BTW, voor de inkomstenbelasting en voor de Kamer van Koophandel. Wil je weten wanneer je als ondernemer wordt aangemerkt? Lees dan ‘Wanneer is bloggen een onderneming?’.
Afspraken maken en contracten sluiten
Wanneer je een opdrachtgever hebt of gaat samenwerken met anderen, moet je afspraken maken. Je zult het misschien niet geloven, maar zelfs ik als jurist vind het belangrijk dat je vertrouwen hebt in de partij waarmee je zaken doet. Als het al niet goed voelt, begin er dan gewoon niet aan. Vertrouwen is alleen niet genoeg. Ondanks vertrouwen kunnen er bijvoorbeeld misverstanden ontstaan of het vertrouwen kan verdwijnen na een ruzie. Spreek daarom allereerst alle verwachtingen uit en toets bij de ander of je hem/haar goed begrepen staat. Vervolgens zet je de afspraken op schrift. Dat kan ook gewoon een Word document, e-mail of WhatsAppje zijn. Zorg in elk geval dat je niet afhankelijk bent van meerdere e-mails of appjes, maar dat er één bestand of bericht is waar alles in staat.
Wil de andere partij de afspraken niet op schrift stellen? Bijvoorbeeld met het argument: “we kunnen elkaar toch vertrouwen?”. Vraag je dan af hoe oprecht de andere partij is, want juist als je elkaar kunt vertrouwen, kun je het ook wel op papier zetten.
Mag jouw werk opnieuw gepubliceerd worden?
Maak bijvoorbeeld afspraken over de content. Als jij bijvoorbeeld iets voor jouw opdrachtgever hebt gemaakt, dat op het kanaal van de opdrachtgever gepubliceerd wordt, mag jij het dan ook op je eigen kanaal publiceren? Duplicate content is voor Google nooit zo goed. Maar misschien mag je bijvoorbeeld wel samenvatten of de inleiding overnemen en doorverwijzen? En hoe zou dat andersom zijn? Stel dat jij voor een adverteerder een advertorial hebt geschreven, mag de adverteerder deze dan ook op diens eigen website publiceren? De ene ondernemer denkt hier anders over dan de andere. Er is geen standaard voor. Doe waar jij je het beste bij voelt en maak daar afspraken over.
Do-follow of no-follow links?
Adverteerders willen vaak graag dat je do-follow links plaatst naar hun website of product. Jij geeft dan een beetje van de waarde van jouw website mee aan die link. Dat is goed voor de Google ranking van de adverteerder.
Probleem: de adverteerder verwacht wel dat je een do-follow link plaatst, maar dat vermelden ze vaak niet van te voren. Ze gaan er gewoon vanuit. Ze hebben verwachtingen niet uitgesproken en afspraken hierover niet op papier gezet.
Gevolg: boze adverteerders, omdat veel bloggers juist no-follow links plaatsen. Je wil helemaal niet altijd waarde van je eigen website aan een ander geven. Als het een website is die ook goed aangeschreven staat is het geen probleem. Er kunnen genoeg redenen zijn om het toch niet te willen. Eigenlijk doet de reden er niet toe. Maar belangrijk is dus wel dat je er vooraf afspraken over maakt om achteraf problemen te kunnen voorkomen.
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar vaak wel handig. Algemene voorwaarden zijn precies wat het woord al zegt: algemene afspraken. Deze wijzig je dus ook niet en zijn voor al je opdrachtgevers en samenwerkingen hetzelfde. Specifieke afspraken kun je vervolgens nog apart opstellen in een offerte, opdrachtbevestiging, contract of desnoods mondeling. Het liefst dus wel schriftelijk, omdat er dan geen misverstanden kunnen ontstaan. De specifieke afspraken gaan ook altijd boven de algemene afspraken. Op die manier kun je gemakkelijk afwijken van de algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden zijn je vangnet voor als het iets fout gaat. Je verzekering zonder verzekeringspremie te hoeven betalen. Nou ja, je kunt niet alles dichttimmeren, maar wel veel. Bovendien eisen veel verzekeraars dat je algemene voorwaarden hanteert, zodat daardoor de schade altijd beperkt zal blijven.
Niet alleen opdrachtgevers en adverteerders
Met iedereen waarmee je samenwerkt moet je afspraken maken. Natuurlijk met opdrachtgevers en adverteerders, maar ook met gastbloggers of andere mensen waarmee je gaat samenwerken. Ook niet alleen wanneer er een verplichting bestaat, maar ook wanneer iets in eerste instantie vrijblijvend lijkt. Je moet namelijk ook afspreken wie aansprakelijk is voor de content, wie het auteursrecht heeft, wat er gebeurt als een van de partijen wordt aangesproken op mogelijk onrechtmatige content etc. etc..
Lees hierover bijvoorbeeld ‘5 afspraken die je moet maken met een gastblogger’.