Merk, ga toch ondernemen!
Het kwam de laatste tijd wel erg vaak voorbij. Juristen die ik over reclame alleen maar hoor zeggen ‘Dat kun je helemaal niet beschermen’ of nieuwe juristen en advocaten die ik ontmoet en me raar aankijken wanneer ik zeg mee te denken met ondernemers, juist omdat ik er zelf ook een ben. Je moet het juridische probleem met juridische middelen oplossen, vinden ze. Maar wat als dat nu niet de beste oplossing is? Als je al een goed lopend bedrijf hebt of toch liever kiest voor de naam die niet als merk te beschermen valt, is dat dan zo erg?
Ondernemen en innoveren
Als ik je vraag wat het belangrijkste is aan ondernemen, wat zeg je dan? Niemand heeft het over het beschermen van werk.
Een van de belangrijke punten van ondernemen is dat je uiteindelijk winst maakt. Anders had je er tenslotte beter een stichting van kunnen maken of ergens vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Winst maken doe je door iets te verkopen. Een dienst, product, advertentieruimte, tv-formats of wat dan ook. Verkopen doe je door goede marketing en een uniek product of een unieke dienst. Die marketing begint al bij een goede bedrijfsnaam en goede namen voor je producten en diensten. Goede afbeeldingen van je producten ook en unieke omschrijvingen van je diensten. Maar je moet ook vooruit blijven gaan. Innoveren. Alle anderen vooruit blijven.
Als je blijft innoveren hoef jij je ook veel minder aan te trekken van navolgers.
Denk aan Apple. Toen zij met de allereerste iPhone kwamen was dat erg vernieuwend. Met de iPad weer. Maar ze bleven niet net zo goed innoveren. Concurrenten gingen hetzelfde doen. De afstand werd steeds kleiner, maar Apple ging niet vooruit. Omdat ze niet voldoende bleven innoveren zijn ze gaan procederen over dat wat nu een bedreiging werd. Een bedrijfsnaam die niet als merk te beschermen is, hoe erg is dat? Als jij boven de rest uit blijft steken is dat toch ook niet nodig? Zeker niet als je bedrijf al ouder is en succesvol en je de naam zou moeten veranderen om het te kunnen beschermen. Dan verlies je misschien wel klanten. Vervelender is het wanneer je een na-aper krijgt.
LawStories in je mailbox?
Beschermen
Wat ik wil zeggen is dat je alleen druk maken over inbreuken, je meestal geen geld op zal leveren. In Nederland krijg je tenslotte alleen schadevergoeding voor schade die je ook werkelijk geleden hebt. Zorg dus dat je in elk geval altijd voor blijft lopen op je concurrentie.
Maar soms wil je een goed lopend product natuurlijk niet opgeven en kun je beter tijd steken in het beschermen, dan het product laten lopen.
Je bedrijfsnaam kun je in Nederland beschermen door het Handelsnaamrecht. Daar hoef je eigenlijk niets voor te doen, behalve de naam actief als handelsnaam gebruiken. Op bijvoorbeeld je website, visitekaartjes, facturen etc.. Het handelsnaamrecht is echter wel geografisch en door branche beperkt. Beschrijvende namen worden trouwens wel door het handelsnaamrecht beschermd. En daar komt een probleem om de hoek kijken wanneer je de bedrijfsnaam of productnaam als merk wilt registreren. Die mogen namelijk niet beschrijvend zijn. Je moet van te voren goed nadenken welke naam je het bedrijf, product of dienst wilt geven. Voordeel is dan wel dat je bescherming hebt in de gehele Benelux en je bescherming kunt krijgen in meerdere branches, als je wilt.
Producten kun je soms zelfs beschermen door het modelrecht. Maar wat als je wilde onderscheiden met productfoto’s of dienstomschrijvingen. Als ze echt origineel zijn, een ander niet hetzelfde had kunnen verzinnen en de omschrijving niet te feitelijk is, kan het beschermd zijn door auteursrecht. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen. Op een simpel, goed uitgelichte productfoto kun je niet altijd auteursrechtelijke bescherming krijgen, omdat er te weinig creativiteit in zit.
Ga jij je bedrijf en product beschermen? Wel als het zoveel waard is dat je het er voor over hebt. Omdat innoveren bijvoorbeeld geen optie is.
Handhaven
Als je de bescherming hebt, wil je waarschijnlijk ook handhaven. Zoals ik al vaker heb gezegd denk ik dat het verstandig is van te voren te bedenken hoe ver je wilt gaan. Vaak ben je tenslotte eerst geld en tijd kwijt aan handhaven, voor je wat van die investering terugziet. Kortom: wees voorbereid.
Mijn mening is, ook dat zullen weinig andere juristen met mij eens zijn, dat je het beste eerst zelf contact op kunt nemen met de inbreuk maker. Hoe harder je aanvalt, hoe harder zij zullen verdedigen. Niet altijd de beste oplossing dus. Naar mijn mening kun je het beste beginnen met het sturen van een vriendelijke, doch duidelijke e-mail. Leg duidelijk uit waar het over gaat. Was de inbreuk online, stuur dan de betreffende URL mee. Geef aan wat je wilt: alleen de inbreuk stoppen of ook schadevergoeding. Geef uiteindelijk een termijn waarbinnen het opgelost moet zijn. Als je vriendelijk blijft, is de kans groter dat de inbreuk maker meewerkt. Soms weten ze best dat wat ze gedaan hebben niet mocht, maar dachten ze dat er nooit iemand achter zou komen. Als je vriendelijk blijft geef je de inbreuk maker een kans het nog goed te maken. Die zullen ze graag aannemen. Wanneer je het aanvallender brengt, wat hebben ze dan nog te verliezen, waarom zouden ze nog meewerken? Maak het aantrekkelijk.
Klanten en Leveranciers
Met je leveranciers maak je natuurlijk goede afspraken. Een contract, algemene voorwaarden, duidelijkheid over de garantie en conformiteit van producten die je inkoopt. Want als er een conflict komt wil je daar goed uitkomen. Vooral als je het product wilt blijven verkopen. Vaak bestaat er voor de leverancier geen verplichting te blijven leveren. Als het product goed verkoopt wil je echter ook geen ruzie met de leverancier. Ze moeten wel blijven leveren. De juridische oplossing is een strijd voeren, smijten met juridische argumenten en hopelijk winnen. Grote kans dat dit de band met de leverancier verstoort en je niets meer bij deze leverancier in mag kopen. Daar gaat je succesvolle product.
Onderhandelen en schikken kan een goede oplossing zijn. Schade verminderd en relatie behouden. En als het probleem eigenlijk maar heel klein is, is het dan waard daar ruzie over te maken?
Met je klanten precies hetzelfde. Je begint natuurlijk met een goed contract en algemene voorwaarden om op terug te kunnen vallen wanneer er problemen ontstaan. De juridische oplossing gaat altijd volgens de regels. Gelijk halen. Ongeacht de relatie die jij met je klant hebt en misschien eigenlijk zelfs wil houden. Als ondernemer denk jij aan je goede naam. Een negatieve ervaring delen mensen met 10 anderen. Tegenwoordig schrijven ze er zelfs blogposts over of delen het via social media. Goede ervaringen delen mensen maar met 3 andere personen. Dan heb je opeens niet meer het geluk dat ze er een blogpost over schrijven of hun ervaring op social media delen. In sommige gevallen is het belangrijker die negatieve blogposts te voorkomen dan standvastig vast te blijven houden aan jouw rechten. Onderhandelen en samen tot een goede oplossing komen werkt vaak veel beter. Sneller ook. En over het algemeen een stuk goedkoper. Think out of the box! Niet elk juridisch probleem moet je in de rechtszaal willen uitvechten. Soms is het beter eieren voor je geld te kiezen. Daar zullen maar weinig juristen het mee eens zijn, maar des te meer ondernemers.
Ga toch ondernemen
Kortom, ga toch ondernemen. Maak keuzes. Hoe erg raakt de inbreuk jouw bedrijf? Negatieve publicatie wil je ook vermijden. En als het product toch oud is en je eigenlijk achter je wil laten, kun je de inbreuk dan niet ook beter achter je laten?
Bescherm waar dat nodig is en zorg dat je doorgaat wanneer dat kan. Zo verdeel je tijd en geld optimaal. Soms kun je tenslotte met marketing meer bereiken dan je met een rechtszaak kunt oplossen.
Lees ook:
– Auteursrecht of merk
– Copycat? WOEF!
– Regels in de Marketing
– Prijsgeven of Geheimhouden?