Mag je producten verkopen met een merk van een ander erop?
Als je een merk hebt ingeschreven, heb je een verbodsrecht. Je mag een ander verbieden om jouw merk te gebruiken voor dezelfde (soort) producten en diensten of voor andere producten en diensten als daardoor verwarringsgevaar ontstaat. Hoe bekender het merk is, hoe minder je met dat merk mag doen.
Zelfde of soortgelijke producten of diensten
Kijk, mij lijkt het niet heel moeilijk. Als er een merk is dat bepaalde producten maakt, moet je niet dezelfde (soort) producten gaan maken met datzelfde merk erop. Simpel toch?
Een marktkoopman verkocht petten en t-shirts met het Knol Power logo erop. Nepproducten, zo je wilt. Knol Power is ingeschreven als merk, onder meer voor kleding en petten.
De marktkoopman maakte daarom inbreuk op het merk van Enzo Knol. Hij moest €500,- aan voorschot voor schadevergoeding en winstafdracht betalen en draaide op voor de proceskosten van Enzo Knol van ruim €6.300,-
Maar ook als je het merk gebruikt voor producten die door het merk nog niet op de markt zijn gebracht, kan dat een inbreuk zijn. Hoe bekender het merk, hoe eerder je daarmee inbreuk maakt. En hoe dichter de diensten of producten in de buurt komen van waar het merk voor ingeschreven is, hoe groter de kans dat het een inbreuk is.
Kortom: maar gewoon niet het merk van een ander gebruiken.
Bekende merken
Een merk beschermt in principe alleen in het land waarin het merk is ingeschreven en voor de producten en diensten waarvoor het merk is geregistreerd.
Er zouden dus best twee (nagenoeg) dezelfde merken kunnen bestaan, als ze maar voor totaal verschillende producten of diensten gebruikt worden.
Iedereen kent natuurlijk wel automerk Bentley. Op een gegeven moment verkochten ze ook wat merchandise met alleen het B-logo erop, zonder de naam.
In Engeland bestaat er echter ook een kledingmerk dat Bentley heet, met een ander B-logo.
De twee verkopen dus totaal verschillende producten. In 1998 wordt automerk Bentley gekocht door Volkswagen en er komt meer kleding op de markt. Vanaf 2000 ook met het woord Bentley erop. Het Engelse kledingmerk registreert in 2008 opnieuw het merk voor kleding. Automerk Bentley probeert het merk te verbieden. Als reactie eist het kledingmerk juist dat het automerk stopt met de verkoop van kleding onder dit merk. Dat wint het kledingmerk.