Kerstkaarten versturen, mag dat nog onder de AVG?

Kerstkaarten zijn een goed direct marketing middel. Maar mag je ze nog wel verzenden onder de AVG? Er moeten tenslotte persoonsgegevens op het adreslabel.

Strikt privégebruik

Kaarten versturen naar familie en vrienden doe je privé en niet vanuit je bedrijf. Dat je stiekem postzegels van je baas hebt gejat, de brieven op kantoor hebt geprint of de kerstkaarten op de zakelijke rekening hebt gekocht doet er niet toe.

Omdat het jouw privé-adressenbestand is dat je privé gebruikt, val je buiten de AVG. Je kunt dus gerust kaarten sturen naar familie en vrienden.

Naar zakelijke adressen

Als je niks met de AVG van doen wil hebben, dan moet je de kaart niet naar een specifiek persoon sturen, maar gewoon naar het bedrijf waar je de kerstkaart heen wil sturen.

Je verwerkt dan immers helemaal geen persoonsgegevens.

Alleen een bedrijfsnaam en een postadres. Dat zijn meestal geen persoonsgegevens. Verwerk je geen persoonsgegevens, dan heb je niets te maken met de AVG. Je kunt de kerstkaarten gerust versturen.

Let wel op bij eenmanszaken en VOF’s. Daarvan zijn de handelsnamen herleidbaar tot de eigenaar en vaak is het vestigingsadres en soms ook het postadres het huisadres van de eigenaar of een van de eigenaren. Dat zijn dan wel persoonsgegevens. Hoeft geen probleem te zijn, maar dan heb je dus wel te maken met de AVG.

Direct marketing = gerechtvaardigd belang

Wil je kerstkaarten versturen aan een specifiek persoon binnen een bedrijf of aan freelancers, ZZP’ers, eenmanszaken en VOF’s, dan verwerk je wel persoonsgegevens en moeten we even een paar stappen doorlopen.

Direct marketing kan een gerechtvaardigd belang zijn, volgens de AVG. Dat is een van de grondslagen op basis waarvan je persoonsgegevens mag verwerken.

Belangrijk is dat je een belangenafweging maakt, tussen jouw belang om marketing te willen bedrijven en het privacybelang van de betrokkene aan wie je de kerstkaart wil versturen.

Hoe ingrijpend is het als je een kerstkaart naar iemand verstuurd. Is het privacybelang van een persoon daar ernstig mee geschaad? Ik denk het niet. De belangenafweging zal daarom snel ten gunste van de ondernemer uitvallen.

Let er overigens op dat het gerechtvaardigd belang en een voldoende genuanceerde onderbouwing daarvan, ook in je privacyverklaring is opgenomen!

Direct marketing = recht op bezwaar

Elke betrokkene heeft een recht op bezwaar. Dat moet ook in de privacyverklaring staan.

Dat recht op bezwaar bestaat altijd, maar dat recht inzetten kan alleen als het verband houdt met een specifieke situatie van de betrokkene. Het bezwaar moet onderbouwd worden.

Bij direct marketing is dat anders. Dan ‘heeft de betrokkene te allen tijde het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van hem betreffende persoonsgegevens voor dergelijke marketing’.

Als er bezwaar wordt gemaakt vanwege de direct marketing, moet je de adressen uit de lijst voor direct marketing halen. Het kan natuurlijk zijn dat je nog steeds een grondslag hebt om de gegevens voor andere doeleinden te verwerken, bijvoorbeeld om dat de persoon nog een klant is. Je mag de gegevens alleen niet meer voor direct marketing inzetten.

Op de hoogte blijven van de privacyregels? Schrijf je in voor de privacy mails die we een paar keer per jaar versturen.

Privacy Mails

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*