Wat is de afspraak, als er niets is afgesproken?
Even een haastklus. Ach, het is voor een bekende, dus dat komt wel goed. Ze kennen je tarieven en die staan ook op je website, dus het komt vast goed. Het is duidelijk wat jij gaat doen voor welk doel. Er hoeft ook eigenlijk helemaal niets afgesproken te worden verder, denk je. Tot het mis is gegaan en je in een conflict belandt.
Bedoeling van partijen
Als er niets is afgesproken en er dreigt een conflict, dan gaan we ‘Haviltexen’. Komt van het Haviltex-arrest, waarin de Hoge Raad bepaalde dat er vooral gekeken moest worden naar de bedoeling van partijen (en niet naar de letterlijke tekst van een contract). Ofwel: wat mochten partijen van elkaar verwachten? Daarin moeten alle omstandigheden worden meegewogen.
LawStories in je mailbox?
Mee te wegen omstandigheden
Welke omstandigheden er precies meegewogen moeten worden? Dat hangt helemaal van de situatie af. Als jullie eerder al zaken met elkaar hebben gedaan, kan het best zijn dat die afspraken van toen mee kunnen wegen. Als je toen een bepaalde prijs hanteerde, hoef je opdrachtgever niet te verwachten dat je nu duurder bent. Als je toen een bepaalde licentie aan je foto’s of teksten of andere content meegaf, hoeft de opdrachtgever niet te verwachten dat het nu anders zal zijn. Als het nu anders is, zou het namelijk logisch zijn geweest als je daar op zijn minst een opmerking over gemaakt zou hebben.
Wat natuurlijk ook meespeelt is de informatie die jouw opdrachtgever aan jou gaf. Bijvoorbeeld over het doel van de opdracht, het budget dat beschikbaar is en meer van dat soort zaken.
Licentie
Vaak wordt vooral de licentie niet of niet duidelijk afgesproken. Hoe mag de geleverde content, zoals foto’s, video, muziek of tekst dan gebruikt worden? Wat zijn de verwachten van jou als maker en stroken die wel met de verwachtingen van je opdrachtgever? Je moet daarin zoveel mogelijk afgaan op wat er wél gezegd en besproken is. Als de opdrachtgever heeft gezegd de content te willen laten maken voor doel A en periode A, dan mag het niet ook voor doel B of periode X ingezet worden. Je wist als opdrachtnemer immers niet dat het daar ook voor gebruikt zou worden, dus daar heb je waarschijnlijk je prijs ook niet op aangepast. Die prijs kan overigens ook een rol spelen. Hoe lager het bedrag, hoe duidelijker voor de opdrachtgever geweest moet zijn dat ook het gebruik beperkt is.
In elk geval mogen er nooit sublicenties verleend worden, als daar nooit afspraken over gemaakt zijn. Opdrachtgevers mogen de content waar zij voor betaald hebben, niet zomaar aan anderen geven of verkopen.
Rechtenvrij
Rechtenvrij bestaat niet. Op de content heb je altijd nog bepaalde persoonlijkheidsrechten bijvoorbeeld. Bij portretten heb je naast het auteursrecht ook nog te maken met het portretrecht. Bij teksten kun je naast het auteursrecht ook nog te maken hebben met het merkenrecht. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Is het de bedoeling dat het auteursrecht wordt overgedragen? Dat kan alleen met een akte. Impliciet het auteursrecht hebben overgedragen of werken ‘rechtenvrij’ hebben geleverd, kan dus niet. Dat kan dus ook niet gemakkelijk ‘gehaviltext’ worden.
Welke vergoeding is rechtvaardig?
Heb je ook geen vergoeding afgesproken? Oef, dat is eigenlijk wel erg onhandig. Het hangt natuurlijk erg af van wat je gaat leveren, wat dat kost. Voor jou misschien allemaal heel logisch, maar je opdrachtgever heeft misschien wel heel andere vergoedingen in zijn hoofd. Soms helpt het als je prijzen op je website hebt staan. Dat kan een indicatie zijn voor wat als een redelijke vergoeding gezien moet worden.
Wanneer moet er betaald worden?
Je mag zelf afspreken binnen welke termijn (na het versturen van de factuur) er betaald moet worden. Steeds vaker is dat binnen 14 dagen na factuurdatum. Maar heb je niets geregeld, dan moet er uiterlijk binnen 30 dagen na factuurdatum betaald worden.
Let trouwens wel op wanneer je wel afspraken maakt: alleen in uitzonderlijke gevallen mag die termijn verlengd worden naar 60 dagen en alleen heeeeeeel soms naar 90 dagen, maar alleen als dat de liquiditeit van de onderneming niet te veel verstoort.
Offertes, contracten en algemene voorwaarden
Je begrijpt, hoeveel haast je ook hebt, een aantal basisafspraken moeten er toch echt gemaakt worden. Weet je waar je heel veel van die basisafspraken nou uitstekend in kwijt kunt, zonder je er tijd aan kwijt bent? Zodat je deze afspraken dus zelfs bij een haastklus kunt maken? Juist ja: Algemene Voorwaarden! De woorden zeggen het al: het zijn de algemene afspraken die je maakt. Daarin kun je dus ook een standaard licentie opnemen, vertellen wat betalingsvoorwaarden zijn en hoe prijzen berekend worden voor het geval er niets was afgesproken. Levertijden kun je er zelfs in opnemen. Het enige wat daar niet in mag staan zijn de zogenaamde kernbedingen. Denk aan de prijs en afspraken over wat je precies gaat leveren voor die prijs. Die kun je dan weer goed kwijt in een offerte. Als je offerte concreet genoeg is en je algemene voorwaarden goed zijn opgesteld, kun je het contract vaak overslaan. De offerte en de algemene voorwaarden zijn samen de overeenkomst die je nodig hebt.
Vraag een offerte voor algemene voorwaarden
Ook interessant: