Instagramcursus: goed geregeld
Wil jij ook een cursus geven via Instagram? Lekker laagdrempelig. Iedereen heeft die telefoon toch al in de hand en opent een paar keer per dag Instagram. Het laagdrempelige medium, maakt alleen de juridische risico’s niet opeens heel klein.
Hoe geef je een Instagram cursus?
Allereerst zorg je voor een apart privé-account. Dat zorgt ervoor dat alleen de mensen wie jij toegang verleent de content kunnen zien. Vraag bij aanmelding en/of betaling van de factuur daarom altijd om de accountnaam, zodat je de betaling en met de toegangsaanvraag kunt checken.
Ik maakte gewoon een product aan in mijn Woocommerce webshop, van mijn WordPress website, maar er zijn natuurlijk veel meer systemen waarmee je gemakkelijk tickets kunt verkopen. Is in elk geval een stuk sneller dan bij elke aanvraag handmatig een factuur moeten maken. Daar zijn de meeste Instagramcursussen bovendien te goedkoop voor.
LawStories in je mailbox?
Mijn ervaring met een IG-cursus
Inmiddels heb ik ook meerdere Instagram cursussen gegeven. Graag geef ik je mee wat ik daarvan geleerd heb:
Houd het kort
Laat een Instagramcursus maximaal 10 werkdagen duren. In een langere cursus kun je meer (waarde) kwijt, maar daar zitten deelnemers van een Instacursus nu juist niet op te wachten. De lol van Instagram is immers dat het snel en laagdrempelig is.
Als je het aan mensen vraagt willen ze wel graag veel, lang en diepgaand, maar als puntje bij paaltje komt willen ze, in elk geval via Instagram, graag snel en efficiënt.
Mix posts en stories
Een post per dag om het onderwerp van die dag mee aan te geven is genoeg. Door het algoritme zien mensen de posts minder snel. Maar ze zijn wel nodig, om openbare comments en gesprekken mogelijk te maken. Anders voer je misschien wel steeds dezelfde gesprekken in de DM, alleen maar omdat een gesprek op een andere manier niet mogelijk is.
In stories kun je video, foto’s en boemerangs combineren. Het mag best leuk, gezellig en vermakelijk zijn, maar houd het wel functioneel.
Posts kun je gelukkig inplannen met je favoriete planningstool. Met stories kan dat niet. Je kunt ze in Later wel al klaarzetten zodat het posten minder tijd kost. Het is verstandig de stories te ‘ondertitelen’. Zo kan iedereen echt op elk moment je stories volgen en kunnen zelfs doven en slechthorenden meedoen.
Stories maken en posten kost tijd
Vergis je er niet in! Het lijkt zo makkelijk en laagdrempelig, maar het maken en posten van stories kost veel tijd! Of je ze nu voorbereid of live maakt. Je verhaal kun je niet vertellen in maar vijf of 10 stories per dag. Denk eerder aan een stuk of 50. Je mag er van Instagram maximaal 100 per dag posten.
Daarom is het ook verstandig de stories steeds rond dezelfde tijd te posten. Anders kom je misschien in de knoei met stories die er nog geen 24-uur op staan.
Houd er rekening mee dat, zelfs als je veel hebt voorbereid, je nog steeds zo’n 30 minuten tot een uur per dag kwijt bent aan het posten van de stories.
Maak highlights
Zet alle stories per dag of per onderwerp ook in highlights. Zo kan iedereen de stories later nog terugkijken, ook als ze even een dag geen tijd hebben gehad om actief mee te doen.
Zorg dat je de highlights goede namen of nummers meegeeft, zodat het goed herkenbaar is en de stories gemakkelijk terug te vinden is.
Ook het maken van de highlights kost natuurlijk wel weer even tijd. Klik maar eens voor een tweede keer door al je honderd stories voor die dag heen.
Bereken de juiste prijs
Verdien je wel genoeg aan je Instagramcursus? Er zijn er veel die je voor maar €15,- kunt volgen. Dan moet je een hoop deelnemers hebben om je tijd eruit te halen.
- Posts maken en inplannen
- Stories voorbereiden en posten
- Stories in highlights zetten
- Vragen beantwoorden onder posts en in de DM
- Eventueel nog een Q&A
Je bent daardoor al snel in totaal zo’n 2 uur per dag kwijt aan alles maken, posten en beantwoorden. Reken daar, afhankelijk van het aantal deelnemers natuurlijk, nog bij dat je ze toe moet laten tot het account. Je kunt je gemakkelijk in het maken en bedenken van alles verliezen, waardoor je er nog langer de tijd mee kwijt bent.
Een 5 daagse cursus, kost je daarom zomaar een uur of 12. Stel dat je een uurtarief hebt van €60,- ex btw, dan wil je dus €720,- ex btw aan de cursus verdienen. Met een cursus van €15,- ex btw (= €18,15 inclusief btw), moet je er dus 48 verkopen om je uren eruit te halen. Gelukkig kun je een hoop hergebruiken voor het geval je de cursus nog een tweede keer wil geven, maar het posten en reageren moet je nog steeds zelf live doen. 48 lijkt niet veel, maar die haal je zeker niet vanzelf binnen.
Regels en garanties
Wil je een Instagramcursus geven dan heb je daar nu eenmaal ook een paar regels bij nodig. Tenzij je natuurlijk elke klagende klant zijn of haar geld wil teruggeven.
-
Algemene Voorwaarden Instagramcursus Basis€ 99,00Waardering 5.00 op 5 gebaseerd op 1 klantbeoordeling
Betaling
Het is natuurlijk fijn om de betaling al binnen te hebben, voor je iemand toegang geeft tot het account. Neem dat dus ook in je voorwaarden of huisregels op.
Toegang tot het account
Net zoals je even uit moet leggen dat iemand a) het account op moet geven waarmee ze de cursus willen volgen en b) alleen met dat account toegelaten worden en c) er zelf voor moeten zorgen dat ze het juiste Instagramaccount voor de cursus gaan volgen. Volgen ze het account niet, kun je geen toegang geven. Als ze daardoor iets missen, is dat het risico van de deelnemer. Maak daarom overigens ook duidelijk dat wie zich vlak voor of tijdens de cursus aanmeld misschien toch even moet wachten op toelating. Hoe vaak check je nieuwe deelnemers en geef je ze toegang? Dagelijks? In de ochtend of de avond of doe je het misschien wel twee keer per dag. Je wil geen klachten van mensen die hierdoor de Live Q&A hebben gemist bijvoorbeeld of die zich ‘s ochtends hebben aangemeld en om 15:00u komen klagen dat ze nog niet zijn toegelaten, terwijl jij van plan was dat pas om 21:00u te doen.
Welke content
Wees ook eerlijk en duidelijk over de onderwerpen die je gaat behandelen en de hoeveelheid content die ze mogen verwachten.
Natuurlijk moet je ook vermelden tot welke datum mensen in elk geval de content terug kunnen kijken. Dat hangt wellicht samen met hoe vaak jij een cursus via dat account wil geven. Het is nooit erg als mensen uiteindelijk langer toegang krijgen, maar het is wel belangrijk om er een bepaalde datum aan te hangen. Misschien weet iemand al dat hij/zij live geen tijd zal hebben, maar wil misschien ook niet wachten tot een volgende ronde. Kunnen terugkijken is dan wel essentieel. Wees daarom ook helder in eventuele live sessies die je doet, aangezien die niet teruggekeken kunnen worden.
Support en begeleiding
Hoeveel support is er? Krijgen mensen gegarandeerd antwoord op vragen of alleen wanneer ze die onder een post stellen? Mensen verwachten waar voor hun geld en soms verwachten ze zelfs uren persoonlijke begeleiding voor die €15,-. Daarom moet je vooraf heel duidelijk zijn in de hoeveelheid interactie, begeleiding en beantwoording van vragen.
Garanties
Doe geen beloftes die je niet waar kunt maken.
Het kan best zijn dat jouw ideeën, theorieën en ervaringen heel goed zijn. Maar vanzelf gaat het natuurijk nooit. Een ander moet er altijd zelf nog wat aan doen om een bepaald resultaat te bereiken. Bovendien kan per branche verschillen wat de mogelijkheden zijn.
Geef daarom nooit garanties en maak eventueel in je algemene voorwaarden of huisregels duidelijk dat je vooral uit eigen ervaring spreekt.
Consumentenrecht
Consumenten hebben na een aankoop altijd 14 dagen bedenktijd. Daar kun je als dienstverlener slechts gedeeltelijk onderuit.
Als jouw Instagramcursus een vaste startdatum heeft, dan moet je dat vooraf melden én moet je ook vermelden dat daardoor het herroepingsrecht komt te vervallen.
Heeft jouw Intagramcursus of andere online cursus geen vaste starttijd en kan iedereen stappen wanneer hij of zij wil, omdat alles permanent online staat? Dan heeft de consument na de aankoop 14 dagen bedenktijd. Je kunt de consument dan wel vragen of je eerder met de uitvoering mag beginnen, ofwel dat je de consument voor die tijd al toegang geeft tot de content. Stemt de consument daarmee in, dan blijft op zich het herroepingsrecht wel bestaan, maar kunnen ze alleen het geld terugkrijgen voor zover ze nog geen gebruik hebben gemaakt van de dienst. Ze kunnen in dit geval dan het geld terugkrijgen voor zover ze de content nog niet bekeken hebben.
En nog veel meer
Natuurlijk kun je nog veel meer zaken in regels vastleggen. Mede afhankelijk van je cursus en jouw wensen natuurlijk. Denk bijvoorbeeld aan:
- Uitsluiten aansprakelijkheid
- Auteursrecht en overige intellectueel eigendomsrechten
- Overmacht
- Annuleren en/of opschorten
- Nederland recht van toepassing
Waar loop jij tegenaan bij het geven en organiseren van een Instagramcursus? Hulp nodig bij het opstellen van de regels? Boek een Oploskoffie.