Samenwerken met influencers: een contract opstellen

Samenwerken met influencers gaat niet altijd van een leien dakje. Dat komt vooral omdat de communicatie niet goed loopt en er geen duidelijke afspraken gemaakt zijn. Dat is ook wat het Stedelijk Museum heeft geleerd van samenwerken met influencers. In deze blogpost vertel ik graag hoe je goede afspraken kunt maken en wat er in een contract moet staan.

Update: 8/12/2020

Spreek verwachtingen uit

Het is niet de eerste keer dat ik dit zeg: spreek verwachtingen uit.
Dat er iets gepost moet worden voor de vergoeding is natuurlijk wel duidelijk. Toch blijven er genoeg vragen over:

  • Hoe vaak moet er iets gepost worden?
  • Waar (bij Instagram geldt dan nog: post of stories?)
  • Wanneer? Datum + tijdstip eventueel
  • Inhoud van de publicatie
  • Hoelang blijft de publicatie online staan
  • etc.

Het Stedelijk Museum had het vooral over afspraken over het aantal posts, als ik het goed onthouden heb. Naar mijn mening is dat juist een van de meest basale afspraken die gemaakt moeten worden. Leg ze bovendien bij voorkeur vast in een contract.

Exclusiviteit

Veel lastiger zijn afspraken waar je misschien niet meteen aan denkt, maar die voor een van de partijen toch heel belangrijk kunnen zijn. Daar kom je dan pas achteraf, te laat dus, achter.

Mogen in dezelfde publicatie bijvoorbeeld ook andere merken genoemd worden? Die al dan niet concurrerend zijn.
Maar ook: hoe snel na de campagne voor het ene merk, mag er een concurrerend merk met een concurrerend product gepromoot worden?

Naam noemen

Er zijn twee redenen waarom de naam van het bedrijf en/of product genoemd moeten worden tijdens een campagne, bij elke post. Ten eerste natuurlijk omdat wel duidelijk moet zijn voor welke product of dienst of voor welk bedrijf de campagne is, anders komt de aandacht niet op de juiste plek terecht.
Ten tweede is het nodig vanwege het reclamerecht. Bij elke uiting moet duidelijk zijn voor wie die uiting eigenlijk is. Of het nu gaat om een gratis product, kans op korting of dat er rijkelijk voor de publicatie betaald werd, het moet altijd vermeld worden. Bij alle uitingen moet duidelijk zijn dat er een commercieel belang van een derde achter zit.

Hoe die naam genoemd moet worden en of dat juist aan het begin of het eind genoemd moet worden of er misschien nog bepaalde hashtags verplicht zijn, ook dat moet duidelijk worden afgesproken.

Wat mag de opdrachtgever met de content doen?

Het idee is over het algemeen dat de influencer de content zelf mag of zelfs moet maken. Dat maakt de content het meest geloofwaardig, waardoor het het meeste effect zal hebben. Maar wat mag de opdrachtgever met de content doen?

Veel opdrachtgevers zijn van mening dat zij de content mogen (her)gebruiken, omdat ze nu eenmaal opdrachtgever zijn. Zo werkt het niet. Het is de influencer die de auteursrechthebbende is, juist omdat de influencer de creatieve keuzes moest en mocht maken. Daarom is het belangrijk om hier over en weer heldere afspraken over te maken.

Contract

Maak daarom een contract met de influencer. Werk je met meerdere influencers, dan kun je daar hetzelfde contract voor gebruiken. Uiteraard met een andere naam erboven en wellicht met andere data en andere bedragen.

Op deze manier hoef je eigenlijk maar één keer goed over de afspraken, wensen en verwachtingen na te denken. Door vervolgens alles op papier te zetten, kunnen er ook geen onduidelijkheden en misverstanden ontstaan over de afspraken.

Maak je er alleen niet met te eenvoudige en korte zinnen vanaf. Voorkom dat je woorden gebruikt, waarvan de definitie niet per se voor beiden hetzelfde betekent. Zo ligt voor iedereen de grens voor ‘commercieel gebruik’ ergens anders. Belangrijk dus om er goed over na te denken en het niet af te raffelen. Denk er in het beginstadium al over, zodat het geen haastklus wordt aan het eind.

[slideshare id=93677940&doc=kopievanpresentatiestedelijkmuseumsocialtoday5april-180412143313] Zie slide 42

Wil jij ook een contract en kun je daar wel hulp bij gebruiken? Stuur ons een mailtje met je vragen, dan kunnen we de mogelijkheden bespreken.

Mail voor Info

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Boek hier jouw Oploskoffie

1
Dubbel of enkel
2
Datum en tijd
3
Laatste vragen

Wil je een enkele of een dubbele?

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Kies eerst je oploskoffie en vertel over je onderwerp en wie je bent. Daarna kun je een tijdstip uitkiezen.

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je tijdstip en of we elkaar zien.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)