Freetards, copycats en alles gratis

Hier een blog van Charlotte de ondernemer. Ik onderhoud tenslotte ook deze website en probeer deze zo goed en relevant mogelijk te maken. Daarvoor gebruik ik onder meer een plugin van Yoast. Zo kwam ik ook terecht op SEO Book waar ik een geniaal bericht tegenkwam over Freetards. Een mooi blogbericht over een frustratie waarvan ik weet dat veel andere ondernemers en jullie als lezers, deze met mij delen. Freetards. Mensen die denken dat alles gratis is of gratis zou moeten zijn, behalve dat wat ze zelf verkopen.

Freetards

Eerlijk gezegd voelde ik me wat hypocriet en schuldig na het lezen over Freetards. Ik gebruik tenslotte ook gratis wordpress en gratis plugins voor deze site. Ik gebruik de gratis tips die ik kan lezen op de site van SEO Book en neem verder geen producten van ze af. Ben ik niet ook een Freetard? Help!
Maar daar gaat het niet om. Ik geef in mijn blogs tenslotte ook gratis tips en informatie weg. Dat is mijn keuze en ik hoop juist dat jullie daar wat aan hebben en mee vooruit kunnen. Freetards zijn mensen voor wie deze informatie niet genoeg is. Zij eisen gratis persoonlijk advies bijvoorbeeld of klagen dat het niet goed genoeg is. Tegelijkertijd willen ze juist voor hun eigen diensten betaald worden en klagen ze wanneer iemand hun werk jat of namaakt.
Frustratie allom in huize Charlotte’s Law, waar zelfs alle muziek gekocht is, via iTunes of ouderwetse CD.
Nu ik steeds vaker te maken krijg met Freetards, merk ik dat ik minder geneigd ben gratis ‘vriendendiensten’ te leveren of iets anders zomaar weg te geven. Terwijl ik tegelijkertijd merk dat ik mensen die mijn werk merkbaar waarderen, juist meer gun en graag uit de brand help. Maar zodra gratis niet goed genoeg meer is, sorry, maar dan mag je naar een ander. In marketing boeken noemen ze hen geloof ik je ‘C klanten’.

Het internet is niet gratis – the penny gap

Niet alles is gratis. Dat kan simpelweg niet. Om content te creëren is op zijn minst tijd nodig. Tijd die iemand heeft, omdat hij/zij ofwel met deze content geld moet verdienen of al met iets anders geld heeft verdiend. (Gratis) content creëren doe je uiteindelijk nooit volledig alleen. Maar misschien moet ik de speech hierover maar aan Obama overlaten.
Kortom, via de een of andere weg zullen we voor content moeten betalen. Maar niet iedereen wil dat meer.
Hierdoor ontstaat ‘the penny gap’. The penny gap is de drempel die mensen over moeten voor voor een product of dienst willen betalen. Het gaat om het verschil in kwaliteit tussen de gratis producten en de producten waar wel voor betaald moet worden. Als iets gratis te krijgen is, moet de betaalde versie wel heel veel meer bieden, wil iemand daar geld voor over hebben. Dat verschil in kwaliteit noemen we the penny gap.
Alles waar op de een of andere manier voor betaald zal moeten worden, al is het maar omdat er advertenties op de website staan, moet exceptioneel veel beter zijn dan dat wat volledig gratis verkrijgbaar is. Gratis lijkt ook vrij van risico, terwijl je na betaling misschien wel een miskoop gedaan blijkt te hebben. Guilty as charged! Ik weeg ook altijd af of ergens voor betalen me dat geld of iets anders ook weer op zal leveren of bijvoorbeeld tijd zal besparen, zodat ik in die tijd me weer bezig kan houden met geld verdienen. Maar gratis diensten of producten ontstaan vaak nadat deze al als betaalde versie is uitgebracht, waar ook geld is uitgegeven voor de ontwikkeling ervan.
Hoe meer en hoe beter de ‘gratis’ producten, hoe groter de penny gap.

Copycats

Copycats zijn niet perse ook Freetards. Copycats zijn wel personen of bedrijven die gebruik maken van wat een ander heeft bedacht. Ze doen het zo goed mogelijk na en gebruiken bijvoorkeur tekst en beeld van de originele maker, al dan niet met een auteursrechtinbreuk tot gevolg.
Copycats proberen over het algemeen dus gratis mee te liften op het succes van een ander. Dat moet soms ook kunnen. Het kan de marktwerking bevorderen. Zo drink ik bijvoorbeeld geregeld DE koffie uit mijn Nespresso-apparaat. De verkoop van DE cupjes is een succes door de uitvinding en het succes van Nespresso. Zo ook met Noosa en de namaak drukknopen bij Intertoys.
Brutaal wordt het wanneer de copycats ook nog gaan vragen waar je grondstoffen vandaankomen. Dan zijn de copycats ook Freetards geworden.
In geval van copycats die, al dan niet tijdelijk, beeld en/of teksten hebben ‘geleend’ voor het vullen van de site, valt er wat tegen te doen. Het is dan tenslotte een auteursrecht inbreuk.

Kortom, niet alles is gratis. Waardeer dat wat goed is en gratis verkijgbaar, maar blijf bij jezelf, kopieer het niet klakkeloos en eis niet meer dan je al gekregen hebt. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken tenslotte.
Daarom wil ik nog graag Yoast en SEO book bedanken voor hun diensten en inspiratie voor deze post. Dat mag tenslotte ook wel eens als iemand die gratis gebruik maakt van die diensten.

Wat doen jullie eigenlijk tegen freetards en copycats?

Heb je wel eens gratis advies van mij gekregen, maar mij er nooit wat voor teruggegeven? Omdat je niets te bieden hebt waar ik behoefte aan heb of omdat je beloofd hebt ‘nog wel wat leuks te verzinnen’, maar daar nooit aan toe te zijn gekomen? Ik maak het je makkelijk.

Stort in het Koffiefonds

Lees ook:
Idee! En nu beschermen.
Noosa chuncks niet beschermd.
Blog en een beeldcitaat.

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Ik heb ook steeds vaker te maken met freetards (kende het woord niet trouwens), best vervelend! Om een voorbeeld te geven: ik geef een gratis 1e oriënterend gesprek weg, ook omdat ik wil in kunnen schatten of ik echt iets voor iemand kan betekenen en of we net elkaar kunnen werken, een klik is belangrijk. De intentie van zo’n 1e gesprek is wel dat er daarna meerdere gesprekken volgen, betaald uiteraard. De laatste tijd merk ik steeds vaker dat mensen dat gratis 1e gesprek gebruiken om zo veel mogelijk tips & tricks en inzichten te krijgen, zonder dat ze de intentie hebben om daarna voor gesprekken te gaan betalen. Ik wil niet stoppen met dit soort gesprekken, maar wat ik wel heb gedaan is dat ik bij het contactformulier expliciet heb gemaakt dat ik wil dat er op z’n minst de intentie is om daarna gesprekken aan te gaan (of een andere dienst of product te kopen) Ik hoop dat dat helpt!

    • Dat herken ik Marca. Zo gaf ik eerst ook expliciet een kennismakingsgesprek weg. Dat leverde vooral ‘halers’ op en had weinig toegevoegde waarde voor mensen die toch al een product of dienst wilde afnemen.

      Wat je misschien zou kunnen doen is het oriënterende gesprek gratis aanbieden als onderdeel van je product of dienst. Als het niet blijkt te klikken of je blijkt op een andere manier niets voor hen te kunnen betekenen, kun jij tenslotte altijd nog aangeven dat ze dat gesprek gratis hebben gekregen en ze dus niets hoeven te betalen, maar jullie misschien ook maar beter niet samen verder in zee kunnen gaan. Het is maar een hersenspinsel hoor, maar wellicht brengt het je op ideeën.

  2. Oh wat herkenbaar treffend geformuleerd, Charlotte: “Freetards. Mensen die denken dat alles gratis is of gratis zou moeten zijn, behalve dat wat ze zelf verkopen.” Je komt ze met bosjes tegen, zeker online. En het heeft niets met zuinigheid te maken, want op andere levensgebieden laten freetards het rijkelijk vloeien.

    Ja, internet en de bijbehorende laagdrempelige verspreidingsmogelijkheden versterken die GRATIS spiraal enorm. Hanteren te veel mensen het wederkerigheidsprincipe te royaal ofzo? (Vluchtig Cialdini gelezen…)

    Van volslagen onbekenden of gezichtsloze bedrijven kunnen mensen tot in het oneindige gratis ‘afnemen’. Dat is het depersonaliserende effect van internet. Dan is het een ver-van-je-bed-show en maak je je niet zo druk over de gevolgen van jouw gedrag.

    Maar zodra je contact maakt, mensen (online) leert kennen, wordt het een ander verhaal. Dan maak je jezelf ook niet bepaald geliefd, als free rider… Als er dan nog iets wordt teruggegeven in de vorm van kennis delen en/of nuttige tips geven, maar helaas zijn de diehard freetards verslaafd aan nemen, nemen, nemen en krijgen, krijgen, krijgen. Niet gratis van jou? Geen probleem. Voor jou -tig gratis anderen. Hup. Next!

    Bij sommige goed bedoelende ondernemers of zzp’ers loopt het soms triest uit de hand – GRATIS is geen businessmodel!

  3. Theo Vermeulen says:

    Je bent vergeten “Greedtards” te noemen.

    Dwazen die overal geld voor willen zien of neerkijken op degene die er niet voor wilt betalen.

    Jij bent een greedtard Charlotte.

    • Mag ik daar een beetje om glimlachen Theo? Ik geef veel gratis advies. Op Facebook en Twitter, zowel openbaar als via DM, via mijn blog, per mail en per telefoon of door gratis presentaties. Het meeste zie je natuurlijk niet, omdat het niet aan de oppervlakte komt. Helaas kan echter ook ik niet van de lucht leven en kan gratis advies niet eeuwig blijven duren.

Speak Your Mind

*