• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Freetards, copycats en alles gratis

24 augustus 2012 door Charlotte

Hier een blog van Charlotte de ondernemer. Ik onderhoud tenslotte ook deze website en probeer deze zo goed en relevant mogelijk te maken. Daarvoor gebruik ik onder meer een plugin van Yoast. Zo kwam ik ook terecht op SEO Book waar ik een geniaal bericht tegenkwam over Freetards. Een mooi blogbericht over een frustratie waarvan ik weet dat veel andere ondernemers en jullie als lezers, deze met mij delen. Freetards. Mensen die denken dat alles gratis is of gratis zou moeten zijn, behalve dat wat ze zelf verkopen.

Freetards

Eerlijk gezegd voelde ik me wat hypocriet en schuldig na het lezen over Freetards. Ik gebruik tenslotte ook gratis wordpress en gratis plugins voor deze site. Ik gebruik de gratis tips die ik kan lezen op de site van SEO Book en neem verder geen producten van ze af. Ben ik niet ook een Freetard? Help!
Maar daar gaat het niet om. Ik geef in mijn blogs tenslotte ook gratis tips en informatie weg. Dat is mijn keuze en ik hoop juist dat jullie daar wat aan hebben en mee vooruit kunnen. Freetards zijn mensen voor wie deze informatie niet genoeg is. Zij eisen gratis persoonlijk advies bijvoorbeeld of klagen dat het niet goed genoeg is. Tegelijkertijd willen ze juist voor hun eigen diensten betaald worden en klagen ze wanneer iemand hun werk jat of namaakt.
Frustratie allom in huize Charlotte’s Law, waar zelfs alle muziek gekocht is, via iTunes of ouderwetse CD.
Nu ik steeds vaker te maken krijg met Freetards, merk ik dat ik minder geneigd ben gratis ‘vriendendiensten’ te leveren of iets anders zomaar weg te geven. Terwijl ik tegelijkertijd merk dat ik mensen die mijn werk merkbaar waarderen, juist meer gun en graag uit de brand help. Maar zodra gratis niet goed genoeg meer is, sorry, maar dan mag je naar een ander. In marketing boeken noemen ze hen geloof ik je ‘C klanten’.

Het internet is niet gratis – the penny gap

Niet alles is gratis. Dat kan simpelweg niet. Om content te creëren is op zijn minst tijd nodig. Tijd die iemand heeft, omdat hij/zij ofwel met deze content geld moet verdienen of al met iets anders geld heeft verdiend. (Gratis) content creëren doe je uiteindelijk nooit volledig alleen. Maar misschien moet ik de speech hierover maar aan Obama overlaten.
Kortom, via de een of andere weg zullen we voor content moeten betalen. Maar niet iedereen wil dat meer.
Hierdoor ontstaat ‘the penny gap’. The penny gap is de drempel die mensen over moeten voor voor een product of dienst willen betalen. Het gaat om het verschil in kwaliteit tussen de gratis producten en de producten waar wel voor betaald moet worden. Als iets gratis te krijgen is, moet de betaalde versie wel heel veel meer bieden, wil iemand daar geld voor over hebben. Dat verschil in kwaliteit noemen we the penny gap.
Alles waar op de een of andere manier voor betaald zal moeten worden, al is het maar omdat er advertenties op de website staan, moet exceptioneel veel beter zijn dan dat wat volledig gratis verkrijgbaar is. Gratis lijkt ook vrij van risico, terwijl je na betaling misschien wel een miskoop gedaan blijkt te hebben. Guilty as charged! Ik weeg ook altijd af of ergens voor betalen me dat geld of iets anders ook weer op zal leveren of bijvoorbeeld tijd zal besparen, zodat ik in die tijd me weer bezig kan houden met geld verdienen. Maar gratis diensten of producten ontstaan vaak nadat deze al als betaalde versie is uitgebracht, waar ook geld is uitgegeven voor de ontwikkeling ervan.
Hoe meer en hoe beter de ‘gratis’ producten, hoe groter de penny gap.

Copycats

Copycats zijn niet perse ook Freetards. Copycats zijn wel personen of bedrijven die gebruik maken van wat een ander heeft bedacht. Ze doen het zo goed mogelijk na en gebruiken bijvoorkeur tekst en beeld van de originele maker, al dan niet met een auteursrechtinbreuk tot gevolg.
Copycats proberen over het algemeen dus gratis mee te liften op het succes van een ander. Dat moet soms ook kunnen. Het kan de marktwerking bevorderen. Zo drink ik bijvoorbeeld geregeld DE koffie uit mijn Nespresso-apparaat. De verkoop van DE cupjes is een succes door de uitvinding en het succes van Nespresso. Zo ook met Noosa en de namaak drukknopen bij Intertoys.
Brutaal wordt het wanneer de copycats ook nog gaan vragen waar je grondstoffen vandaankomen. Dan zijn de copycats ook Freetards geworden.
In geval van copycats die, al dan niet tijdelijk, beeld en/of teksten hebben ‘geleend’ voor het vullen van de site, valt er wat tegen te doen. Het is dan tenslotte een auteursrecht inbreuk.

Kortom, niet alles is gratis. Waardeer dat wat goed is en gratis verkijgbaar, maar blijf bij jezelf, kopieer het niet klakkeloos en eis niet meer dan je al gekregen hebt. Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken tenslotte.
Daarom wil ik nog graag Yoast en SEO book bedanken voor hun diensten en inspiratie voor deze post. Dat mag tenslotte ook wel eens als iemand die gratis gebruik maakt van die diensten.

Wat doen jullie eigenlijk tegen freetards en copycats?

Heb je wel eens gratis advies van mij gekregen, maar mij er nooit wat voor teruggegeven? Omdat je niets te bieden hebt waar ik behoefte aan heb of omdat je beloofd hebt ‘nog wel wat leuks te verzinnen’, maar daar nooit aan toe te zijn gekomen? Ik maak het je makkelijk.

Stort in het Koffiefonds

Lees ook:
– Idee! En nu beschermen.
– Noosa chuncks niet beschermd.
– Blog en een beeldcitaat.

Categorie: Contracteren Tags: copyright

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.