De Online Marketingmachine: boekrecensie
Laatst had ik een leuk gesprek met een klant. Hij wist alleen niet dat ik Erkend Merkengemachtigde ben. “Zo lang ben ik nog niet geabonneerd op je nieuwsbrief,” verontschuldigde hij zich. Maar het lag niet aan hem. Wel aan hoe consistent ik ben met de marketing voor Charlotte’s Law. Daarom lees ik ook graag marketingboeken, om weer op nieuwe ideeën te komen. Zoals ik onlangs ook De Online Marketingmachine (aff.) las.
Why?
Klanten kunnen alleen voor jouw ondermening kiezen als ze weten waar je voor staat.
Zorg voor een duidelijk kader: Waarom bied je deze dienst of product aan en waarom denk je dit zo goed te kunnen?
Dat doet ook denken aan de ‘Golden Cirkle’ van Simon Sinek, die vindt dat je in de marketing ook moet beginnen met de Why van je onderneming.
LawStories in je mailbox?
Sterk merk
Volgens auteur Bart van den Belt bouw je een sterk merk door te weten waar je wel en niet voor staat. Dat maakt je herkenbaar en die herkenbaarheid is belangrijk voor je (potentiële) klanten.
Met een sterk merk kun je beter:
- klanten aantrekken die je wil
- afscheid nemen van hoofdpijnklanten (of kutklanten)
- zorgen dat je merk wordt onthouden
Je moet daarom dus keuzes maken. Focus. Het is niet het eerste marketingboek dat dit zegt. Zonder die keuzes is niet duidelijk genoeg waar je goed in bent.
Ga uit van je klant
Ook geen vernieuwend idee, maar wel een die soms wat lastig kan zijn om goed uit te voeren: ga uit van mensen en van je potentiële klant en niet van je dienst of product.
Of zoals het stokpaardje van Jos Burgers: mensen willen geen boor, ze willen een gat in de muur. Jij verkoopt gelukkig iets waarmee ze gemakkelijk dat gat in die muur kunnen krijgen. Het gaat dus om wat je klant wil: een gat in de muur. Het draait niet om je product: de boor.
5 stappen voor perfecte positionering
- Wat ben je? Zorg voor een duidelijke, korte ‘functieomschrijving’. Verzin geen mooie namen die mensen niet begrijpen.
- Doe unieke beloftes. Je moet daarvoor je diensten aanscherpen. Naar mijn idee gaat dit vaak fout wanneer organisaties te veel naar concurrenten kijken en hen na gaan doen.
- Schrijf een elevator pitch. Vertel wat je doet, voor welke doelgroep, met wel product of welke dienst en welk resultaat ze daarmee bereiken of welk probleem jij daarmee oplost.
- Beschrijf het gevoel dat je wil uitstralen en wees daarmee consistent. Of: doe nou eens niet zo formeel in je marketing als je in het echt juist heel toegankelijk bent!
- Bedenk wat de drie woorden moeten zijn die bij klanten te binnen moeten schieten als ze aan jou denken. Zet daar op in!
Wie is je (ideale) klant?
Steeds meer boeken spreken vooral over P2P. Je doet zaken met andere personen, niet zozeer met andere bedrijven. B2C en B2B zou daarom veel minder van elkaar verschillen dan we denken.
Nou moet ik zeggen dat ik, zeker in het begin van mijn bedrijf, juist veel inspiratie heb gehaald uit de B2C marketing. Mijn klanten zijn geen consumenten, maar ook geen grote corporates, dus ik wilde ze vooral persoonlijk genoeg benaderen.
Bart van den Belt heeft daar ook zo zijn eigen idee over. Hij schaart de ZZP’ers en kleine ondernemers onder de consumenten. Ze werken en zoeken anders, dus moet de marketing daar ook anders op inspelen, schrijft hij.
De B2B klanten hebben vaak een hoog budget, er is relatief weinig contact nodig om een product of dienst aan ze te verkopen, er is indirect contact met de persoon of het team die de beslissing maakt over de koop en je zou dus vooral moeten werken met landingspagina’s.
B2C en ZZP’ers hebben een laag budget, willen juist veel contact hebben voor ze beslissen om tot de koop over te gaan, maar je hebt wel direct contact met de beslisser, waardoor juist blogs met veel informatie goed werken.
SPORC
Van den Belt noemt en beschrijft het wat anders, maar wat hij zegt is eigenlijk hetzelfde als wat vele andere auteurs, zoals Aartjan van Erkel in ‘Maak ze Gek‘, ook zeggen.
Benoem eerst de pijn en het probleem en daarna de oplossing. Van Erkel noemt het ‘twisting the knife’: geef niet te snel de oplossing, want dan bestaat de angst voor het probleem niet meer en hebben mensen jouw oplossing niet meer nodig.
Van den Belt werkt volgens het SPORC-systeem:
- Situatie schetsen
- Pijn of probleem benoemen
- Oplossing bieden
- Resultaat laten zien
- Call to action
Linkbuilding
Google is ooit zo begonnen met het bepalen wat relevante websites waren: links. Het idee is dat je alleen links plaatst naar andere websites, als je die waardevol vindt. Waarom zou je anders immers die link plaatsen?
Google indexeert vooral de do-follow links, waardoor je wat waarde van de autoriteit krijgt van de website die de link naar jouw website heeft geplaatst. Andere links blijven natuurlijk ook relevant. In dat geval niet zozeer voor de SEO, maar simpelweg omdat iemand op die link kan klikken.
Het is belangrijk een goed linkprofiel op te bouwen. In De Online Marketingmachine worden onder meer de volgende omstandigheden genoemd waar je rekening mee moet houden:
- Kwaliteit van de pagina: niet een pagina die al vol staat met links
- Het onderwerp van de website en pagina waar vandaan gelinkt wordt
- De autoriteit van de website
- De alt-tag (onzichtbare omschrijving) van de link
- De zichtbare omschrijving van de link (welke woorden vormen de link)
- Hoe vaak er over je website of pagina gesproken wordt op social media
Dit kun je natuurlijk actief aanpakken en vragen of andere websites naar jou willen linken, maar de ervaring is dat als je gewoon goede content maakt, die links vanzelf wel komen. Daarnaast kun je natuurlijk ook gastbloggen en andere strategieën toepassen.
Weggever
Ja hoor, daar is ie weer! De beroemde weggever. Waarom doe ik hier nu zelf nog niks mee?
Het idee is vooral dat je nooit meteen een sale kunt maken, maar eerst met mensen in contact moet komen en ze je moeten leren kennen en weten wat je te bieden hebt.
Dus geef je ze een cadeau en in dat cadeau doe je weer een laagdrempelig aanbod dat gratis of goedkoop is. Daarna bied je pas het werkelijke product of de echte dienst aan.
Basiscursus Marketing
Het boek gaat kort in op verschillende marketingmethodes zoals SEO, contentmarketing en e-mailmarketing.
Het is een soort snel basisboek marketing. Het is absoluut geen studieboek, maar een lekker praktisch boek voor de ondernemer waarvan de marketing nog in de kinderschoenen staat.
Voor mij daarom iets te eenvoudig met weinig vernieuwing. Maar goed, dat is natuurlijk ook niet nodig, wanneer je als ondernemer gewoon op zoek bent naar een boek waarmee je eindelijk een goede (door)start kunt maken met je marketing. De Online Marketingmachine geeft je dan een aardig uitgangspunt, waarna je kunt verdiepen op onderwerpen die jij belangrijk of interessant vindt om verder in je marketing uit te werken.
Meer weten over het schrijven van artikelen en wat je wel en niet online mag delen? Lees dan Wetboek voor Bloggers.
Lees ook andere recensies:
Externe links naar boeken zijn affiliate links