Ter ontspanning lees ik tegenwoordig het liefst boeken waarin ik het verhaal van een of meerdere andere ondernemers kan lezen. Leer ik daar wat van? Soms wel, soms niet, maar leuk is het wel. Voor mijn laatste vakantie zocht ik weer zo’n boek en kocht ‘Crushing It!’ van Gary Vaynerchuck.
Gary Vaynerchuck
Gary Vaynerchuck, ook wel bekend als Gary Vee, is een hyperactief persoon die inmiddels meerdere bedrijven heeft, vooral op het gebied van Media/Marketing.
Hij begon echter in het bedrijf van zijn vader, een slijterij. Om de verkoop te verbeteren begon hij Wine Library. Een YouTube serie in de tijd dat YouTube nog niet zo groot was als nu. Hij vertelde er veel over wijnen. Eerst nog wat stijfjes, maar later meer als zichzelf. De wijnen verkochten daardoor erg goed.
Hij is veel aanwezig op social media en laat zijn werk vastleggen door iemand die hij in dienst heeft. Hij is ervan overtuigd dat je misschien nog wel meer moet documenteren dan creëren.
Het boek is geschreven door een ghost writer, maar Gary’s stijl komt er goed in terug.
Crushing Social Media
Het boek gaat vooral over social media. Het idee is dat je een personal brand moet bouwen en je dat vooral moet doen op social media.
Hij grijpt veel terug naar zijn boek ‘Crush It!’ (aff.) uit 2009. Dat maakt me enerzijds nieuwsgierig naar dat boek en anderzijds wilde ik vooral niet een 9 jaar oud boek over social media aanschaffen. De tijden zijn immers veranderd.
Het boek is een mooie afwisseling van zijn eigen mening en adviezen, met verhalen van ondernemers die dat vorige boek juist wel hebben gelezen en hebben toegepast.
Tijd in plaats van geld
Waar het telkens op neerkomt: put in the work.
Alhoewel hij soms ook nog wel noemt hoe goedkoop sommige vormen van adverteren of het inzetten van influencers kan zijn, zegt hij vooral dat je er hard voor moet werken. Je moet er uren in steken.
Maak content en ga het gesprek aan!
Zoek zelf je klanten op. Of je klanten nu consumenten zijn of dat het de merken zijn waarmee je samen wil werken.
Niets nieuws onder de zon
Per saldo vertelt hij eigenlijk weinig nieuws. Als je al veel gebruik maakt van social media marketing, zul je hierin geen grote eye-openers aantreffen.
Belangrijkste wat je er wel uit kunt halen:
- Maak content! Veel en voor elk platform anders. Concentreer je niet op een enkel platform en beweeg mee als er iets nieuws komt.
- Praat! Communiceer. Zoek samenwerkingen op. Ga conversaties in via DM’s.
- Inhaken! Ik krijg zelf altijd wel een kick van newsjacking. Zie mogelijkheden en haak erop in.
Verhalen van anderen
Het boek kocht ik eigenlijk vooral om het eerste deel waarin de meeste verhalen van andere ondernemers staan.
Het is niet zo gedetailleerd dat je kunt doen wat zij hebben gedaan en hetzelfde succes behalen, maar leuk om te lezen is het wel.
In die zin was het wel het ideale business-vakantieboek. Toch een beetje business, maar zonder heel geconcentreerd te hoeven lezen of er een aantekeningenboek bij te willen hebben.
Heb jij nog businessboeken die zouden moeten lezen deze vakantie?
Ook behoefte aan inspiratie én informatie? Misschien is Wetboek voor Bloggers dan wel wat voor jou! Met vele interviews met bloggers en experts, leuken voorbeelden uit de praktijk en praktische tips om met bloggen meer klanten binnen te halen, zonder de wet te overtreden 😉
Een van de verhalen uit het boek: