Vind ik leuk! Makkelijke Facebookmarketing

Tijdens de boeklancering kreeg ik het boek ‘Vind ik leuk!‘ mee. Leuk, zo’n feestje, maar dan ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar het boek. Auteur Anne Raaymakers liet tijdens haar FaceBOEKfeest al doorschemeren dat Facebookmarketing helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dat is haar boek in elk geval ook niet.

Boekrecensie over Vind ik leuk, Facebookmarketing van Anne Raaymakers

Begin met Facebookmarketing

Toegegeven, ik heb Facebook de laatste jaren wat links laten liggen, terwijl het toch een van mijn bronnen was om aan nieuwe klanten te komen, toen ik 7,5 jaar geleden mijn onderneming begon.

Dit was het eerste boek dat ik over Facebookmarketing heb gelezen. Andere boeken gaan namelijk toch al snel over adverteren, webcare of het beheren van groepen en het bouwen van een community.

Zelf een groep op Facebook beginnen zie ik niet zitten. Er gaan nu al zoveel onjuiste juridische adviezen rond, dat wil ik in mijn eigen groep natuurlijk niet hebben. De tijd die het kost om dat soort zaken te beheren en recht te trekken, weegt niet op tegen de opbrengsten. Dat kan natuurlijk anders zijn als ik bijvoorbeeld online programma’s zou verkopen.

Gelukkig laat Anne zien dat Facebookmarketing eigenlijk heel makkelijk is.

Inspireren, motiveren, leren

Alles draait om leuke content en contact met je volgers.

Zorg dat je leuk bent en leuke content maakt. Dan vinden mensen je leuk. – Ja, alles draait om leuk in dit boek. – Als mensen je leuk vinden, stoor je niet en deel je ook niet te veel content.

Wat dan leuke content is? Alles waarmee je inspireert, motiveert of iemand iets kunt leren.

Persoonlijk

Dat Facebook voor B2C-marketing goed werkt begrijp ik wel. Zoals in de meeste nieuwe marketingboeken te lezen valt en ook hier weer terugkomt, gaat het om personen. P2P-marketing dus.

Je moet zelf persoonlijk zijn, ook als groot bedrijf. En je doet zaken met andere personen. Het is immers altijd iemand die een beslissing maakt of die kan spreken met de persoon die de beslissing maakt. In die zin is het nooit een bedrijf die besluit om met jou of jouw onderneming samen te werken.

Bovendien, zegt Anne, zijn mensen die in privétijd op Facebook rondhangen, ook altijd nog beroepsmatig geïnteresseerd.

Weggeven en kennismaken

Je moet iet weggeven waar mensen blij van horen. Zoals verhalen en tips of echte weggevers zoals een e-book of gratis webinar.

Menen willen namelijk graag eerst met je kennismaken. Dat kan met die weggever.

Als ik dit al gratis krijg, moet het betaalde product wel heel geweldig zijn

Door iets weg te geven, werk je vertrouwen. Bovendien moet je niet verwachten direct iets via Facebook te kunnen verkopen. Je moet in stappen denken. Pas in je weggever of zelfs nog een stap verder probeer je pas je product of dienst te verkopen.

Onafhankelijk van Facebook

Ondanks dat Anne natuurlijk zelf fan is Facebook, vind ze ook dat je er voldoende onafhankelijk van moet zijn en blijven. Je weet immers niet hoe de toekomst eruit komt te zien.

Vandaar dat ze vindt dat je met een weggever moet zorgen dat mensen zich op je nieuwsbrief in gaan schrijven. Op die manier kun je contact houden. Let natuurlijk wel op dat je dit op de juiste manier doet!

Praktische tips

In het boek staan erg veel praktische tips:

  • Laat op de omslagfoto zien wat je bedrijf doet
  • Zorg voor een call to action in de omslagfoto en posts
  • Maak gebruik van groepen
  • Post minimaal dagelijks
  • Zorg voor inhoud die jouw publiek leuk vindt
  • Laat zien hoe anderen jouw product gebruiken of wat ze ervan vinden
  • Je mag herhalen
  • Ga in op actualiteit
  • Geef altijd antwoord

Begrijpelijk en herkenbaar

Mensen moeten natuurlijk wel weten met wie ze te maken hebben. Ze moeten je kunnen begrijpen en je berichten moeten herkenbaar zijn. Gebruik daarom bijvoorbeeld steeds dezelfde kleuren.

Plaats ook altijd een logo in je afbeelding. Als de afbeelding verder gedeeld wordt op Facebook, kunnen mensen daaraan altijd nog zien waar de afbeelding vandaan komt.

Zorg ook dat je teksten gemakkelijk te begrijpen zijn. Pas als mensen je begrijpen, vertrouwen ze je. Anne Raaymakers schrijft dat niet zo specifiek op, maar mensen begrijpen teksten die ze online lezen vaak al minder goed dan wat ze op papier lezen en wat ze op een kleiner scherm lezen begrijpen ze minder goed dan wat ze op een groot scherm lezen.

Voor wie nog weinig van marketing weet

Vind ik leuk!‘ is een fijn toegankelijk boek. 150 pagina’s, grote letters, dus in een halve dag ben je er doorheen.

Het is een fijn boek voor als je geen idee hebt wat je nu met Facebookmarketing aan moet. Facebookmarketing is makkelijker dan je denkt. Het verschilt natuurlijk ook nauwelijks van andere marketing: verplaats in je klant, maak leuke content en wees consistent.

Links naar het boek zijn affiliatie links

Meer leren over marketing en wat je wel en niet mag publiceren? Lees dan Wetboek voor Bloggers!

 27,48 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*