Mag ik annuleringskosten rekenen?
Niets vervelender dan een annulering. Je hebt net dat product speciaal besteld of een datum gereserveerd om de dienst te kunnen leveren. Plotseling wil jouw klant om welke reden dan ook annuleren. Alsnog leveren is dan niet altijd meer mogelijk of wenselijk. Maar het product is al bestelt en die afgesproken datum is zo dichtbij dat je voor die datum waarschijnlijk geen nieuwe opdracht meer krijgt. Voor jou dus wel verlies. Mag je ter compensatie annuleringskosten rekenen?
Annuleren
In de basis is het zo dat als er een afspraak is gemaakt of er een koop is geweest, beide partijen daar aan vastzitten. Meestal betaalt de ene partij een bedrag en levert de andere partij een product of dienst. De wet stelt een aantal omstandigheden waarbij ontbonden mag worden, maar je mag je klant die optie ook bieden als service. Je neemt dan een annuleringsregeling op in de algemene voorwaarden. Daar zul je dan ook meteen moeten melden dat er in zo’n geval annuleringskosten in rekening zullen worden gebracht. Heb je dit niet in de algemene voorwaarden geregeld en ga je toch akkoord met de annulering, mag je hier geen kosten voor in rekening brengen.
De kosten moeten overigens wel redelijk zijn. Vooral wanneer jouw klant een consument is. Een boete is al helemaal uit den boze.
Denk er vooral aan dat er altijd sprake is van een zeker ondernemersrisico, waardoor je soms niet altijd kunt eisen wat je eigenlijk vergoed zou willen zien.
LawStories in je mailbox?
Producten
Let op! Heb je een webwinkel, dan heeft jouw klant het herroepingsrecht. Dat wil zeggen dat tot 7 (vanaf eind 2013 14) dagen na ontvangst van het product, de consument zonder opgaaf van reden het product terug mag sturen en in elk geval de kosten van het product en de kosten van de heenzending terugbetaalt moet krijgen.
Dit is wezenlijk anders dan een annulering. Dit zie je vooral bij producten met een langere leveringstijd en/of op maat gemaakte producten. Denk bijvoorbeeld aan keukens en badkamers, auto’s, maatpakken. Deze producten moeten door de winkelier meestal speciaal besteld worden en hebben zij niet zomaar op voorraad liggen. Dan kan het ook zijn dat er in de algemene voorwaarden een mogelijkheid is opgenomen om te annuleren. Zoals gezegd moeten de annuleringskosten wel redelijk zijn. Die redelijkheid zit hem vooral in de schade die jij als winkelier zult lijden door de annulering.
Heb je het product nog niet bij de leverancier bestelt, dan ben jij er ook nog geen geld aan kwijt. Hooguit wat moeite. De annuleringskosten mogen dan nog niet te hoog zijn. Bijvoorbeeld 10%. Hetzelfde geldt voor producten die op maat gemaakt worden. Ben je zelfs nog niet aan het ontwerp begonnen, dan heb je er nog weinig werk in gestoken en mogen de annuleringskosten dus ook niet hoog zijn. Hoe verder je in het proces komt, hoe hoger de kosten meestal mogen zijn. Zolang ze de werkelijke schade maar niet of nauwelijks overstijgen.
Diensten
Bij diensten is dit natuurlijk een stuk lastiger. Meestal wordt er al een tijd van te voren de afspraak gemaakt wanneer de dienst geleverd zal worden. Het werk heeft dus nog geen aanvang gevonden. De tijd die voor de dienst nodig is, heb je echter wel al gereserveerd. Je hebt wellicht andere opdrachten al afgeslagen. Ook hier mogen annulingskosten gerekend worden, zolang deze niet of nauwelijks meer dan de schade dekken. Die schade zit vooral in voorbereiding en eventueel het risico dat je voor die datum geen andere klus meer kunt krijgen.
Ben je nog niet begonnen met de voorbereidingen en ligt de afgesproken datum nog ver weg, dan mogen de annuleringskosten niet al te hoog zijn. Gaat het aan de andere kant om een opdracht die al maanden geleden besproken is en nog geen dag van te voren wordt afgezegd, dan zijn jouw (voorbereidingen)kosten ook hoger geweest en is de kans klein dat je nog een opdracht zult krijgen voor die dag. 100% annuleringskosten is onrealistisch. Je doet er tenslotte ook werkelijk geen werk voor. Maar een bepaald percentage is zeker mogelijk.
Heb jij annuleringsvoorwaarden in je algemene voorwaarden opgenomen?
Lees ook:
– Hoe maak ik een goed klantcontract?
– Een goede juridische offerte schrijven
– Algemene Voorwaarden schrijven