27% van de webwinkels levert niet volgens belofte
Veel webwinkels bleken de sinterklaasdrukte niet aan te kunnen. PostNL misschien ook wel niet. Veel producten kwamen later bij consumenten aan dan door de webwinkel werd beloofd. Zo’n 27% van de webwinkels leverde de producten uiteindelijk te laat. Dat is natuurlijk heel vervelend voor alle hulpsinterklazen die aan hun kinderen of vrienden en familie cadeautjes hadden willen geven die nu niet op tijd aan kwamen. Bovendien informeerden ze niet over de latere levering!
Webwinkels moeten volgens belofte leveren
Tsja, kan gebeuren dat het druk is en je de producten niet op tijd de deur uit krijgt. Of dat je bang bent dat PostNL de producten niet op tijd zal leveren. Dat heb je als (kleine) webwinkel misschien niet altijd even goed in de hand. Heel vervelend natuurlijk, maar eigenlijk mag je de consument niet met jouw probleem opzadelen.
Een webwinkel moet volgens belofte leveren.
Informeren bij langere levertijd
Het begint er natuurlijk mee dat je beter aan kunt geven wanneer je producten zult verzenden dan binnen hoeveel tijd een consument het product in huis heeft. Je bouwt daarmee een marge in dat de verzendmaatschappij, zoals PostNL, DHL, GLS of een ander, langer over de levering doet. Zolang jij dus maar op tijd de pakketten aflevert bij die maatschappij.
Lukt het door drukte alsnog niet om op tijd te verzenden, maak daar dan melding van. Verander de verzendtijd op je website. Haal je ook die levertijd niet, stuur de consument dan een e-mail, dat je helaas de beloofde levertijd niet haalt, maar alsnog binnen X dagen zult verzenden. De webwinkel heeft namelijk deze informatieverplichting en de consumenten moeten de webwinkel de kans geven alsnog te leveren. Zolang het product uiteindelijk maar binnen 30 dagen na bestelling binnen is.
Lees ook:
– Webwinkelrecht: wanneer is er geleverd?
– 31% van de webwinkels betaalt te laat na herroeping
– Wanneer moeten webwinkels verzendkosten vergoeden?
– Moeten webwinkels voorzichtig zijn met hun koopknop?
– Hoe regel je conformiteit en klachtenafhandeling voor je webwinkel?