Wat zou jij uitgeven aan een grote blauwe tas? Je weet wel, zo een die je vaak op vrijdag in de trein ziet? $0.99 of $2.000,-? Precies ja, dacht ik al. Het merk Balenciaga verraste iedereen toen er een grote blauwe tas op de catwalk verscheen, die wel heel erg lijkt op de grote blauw tas die je voor luttele tientallen centen bij de kassa van Ikea kunt kopen, zodat je die grote hoeveelheid accessoires die je dit keer écht niet zou gaan kopen, toch kunt vervoeren. Of het nu te veel lijkt op de tas van Ikea of niet, Ikea heeft er handig gebruik van gemaakt.
links Ikea, rechts Balenciaga
Ikea haakt in op de copycat
Of je het nu een inbreuk wil noemen of niet, een copycat is Balenciaga wel. Daar zou Ikea over in kunnen zitten en boos over kunnen worden, maar dat deed het bedrijf niet. Wat Ikea wel deed? Inhaken! Hop, de aandacht die er al is vasthouden en verder uitbreiden. Hoe?
Parodie
Allereerst maakt Ikea een parodie op de uitingen van Balenciaga. Althans, het lijkt erop dat deze van Ikea komt, er zijn ook anderen geweest die parodieën hebben gemaakt. Ze hebben hun eigen foto’s gemaakt, met eigen blauwe plastic tas, maar in dezelfde stijl als Balenciaga. Té grappig. Leuk om naar de details te kijken: ook de kleding is aangepast op de Ikea-tas. Geen dure leren schoenen, maar zwarte gympen bijvoorbeeld.
links Balenciaga, rechts Ikea
Waaraan herken je de originele tas?
Ikea is bovendien niet bang voor een beetje zelfspot, lijkt het. In een advertentie of persbericht zou Ikea onderstaande afbeelding hebben verspreid. Hoe herken je een originele Ikea Frakta tas? Nou, vanwege de modder die erop zit. Of in Nederland: De vuile was van studenten die je erin ziet zitten.
Ikea's witty response to Balenciaga's blue leather bag that bears a striking resemblance to the FRAKTA tote https://t.co/YFWlAtzBJD pic.twitter.com/5YpsKa2sPM
— Creative Review (@CreativeReview) April 28, 2017
Soms is lachen beter dan sommeren
Ikea zou nu boos kunnen worden om deze namaak, maar laten we wel wezen, Ikea zal hierom geen tas minder verkopen. Soms is het juist beter om dit kopieergedrag positief in te zetten. Dat zal met een kleine copycat niet zoveel zin hebben wellicht, maar in dit geval juist wel. Laat zien waarom jouw werk beter is! Of goedkoper, zoals in het geval van Ikea. Neem de copycat juist op de hak. Als er genoeg verschil is, zoals hier in de prijs (en het materiaal en ritsen etc.) dan kan het je veel meer opleveren om mee te varen op de aandacht die de copycat al krijgt, dan om geld uit te geven om het product van de markt te krijgen.
Weet jij of je moet procederen of niet?
Lees meer bij CNN Style / Creativity Online / The Daily Dot / Elle / AD.nl / Fashion Law Business / Acne / Linda.nieuws