Media Markt houdt niet van Haagse parodie

Een van de leukste uitzonderingen op het auteursrecht is de parodie. Het auteursrecht wilde niet te flauw doen over karikaturen en parodieën en staat deze dus toe, zolang ze in het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd zijn. Elk jaar maken onze Haagse Harry’s een Groen-Geile scheurkalender. Een grappige kalender, helemaal op z’n Haags. Haags dialect en Haagse humor. Onderdeel daarvan was een parodie op Geert Wilders en Media Markt: “Met de meidia pratûh? Ik ben toch nie agtelijk?” En raad eens wie daar bezwaar tegen had. Nee, dit keer niet Geert Wilders, maar wel de Media Markt. Ze willen een kort geding aanspannen. Een goede reclamestunt of hebben ze een juridisch punt?

Parodie Media Markt Groen Geile scheurkalender

Media Markt maakt bezwaar tegen parodie met Geert Wilders in Groen Geile scheurkalender

Parodie

Een parodie is een verzamelnaam voor verschillende humoristische werken waarmee een loopje wordt genomen met andere werken. Een karikatuur of persiflage zijn bijvoorbeeld ook een parodie. Voor een goede parodie is daarom nodig dat het origineel nog herkenbaar is. Het moet de humoristische versie van het origineel zijn. De herkenning is nodig om het grappig te maken. Dat wil echter niet zeggen dat er ongelimiteerd overgenomen mag worden van het oorspronkelijke werk.
Net zoals bij een citaat mag er alleen zoveel overgenomen worden als nodig is. Daarnaast mag de parodie niet verwarrend zijn met het oorspronkelijke werk en mag het ook niet onnodig afbreuk doen aan de reputatie van de maker van het oorspronkelijke werk of te veel afbreuk doen aan het oorspronkelijke werk zelf.
De parodie mag uiteraard ook geen concurrentie vormen voor het oorspronkelijke werk. Dat wil in veel gevallen zeggen dat de parodie niet als reclame gebruikt mag worden.

Media Markt en de Groen Geile scheurkalender

Mag dat nou, die 12e januari uit de Groen Geile scheurkalender? Media Markt wil het liefst dat al deze scheurkalenders uit de winkel verdwijnen.
Deze specifieke pagina maakt zowel een grap van het merk Media Markt en diens ‘ik ben toch niet gek’ reclame als van politicus Geert Wilders die niet meer dan oneliners deelt met de media.
Media Markt gebruikt het schreeuwerige ‘ik ben toch niet gek’ om daarmee te zeggen dat Media Markt goedkoop is en mensen elders meer zouden betalen voor hetzelfde product. Dat idee heeft Rueb gebruikt voor deze scheurkalender pagina. Voor de inhoud gebruikt hij Geert Wilders die nooit met de media wil praten. De gehele scheurkalender staat in het teken van Haagse Harry en het Haagse dialect. De ‘vertaling’ kan daarom eigenlijk het probleem al niet meer zijn. De combinatie met Geert Wilders ook niet. Het zegt tenslotte meer over Geert Wilders dan over de Media Markt. De Media Markt reclame is slechts het middel en de omlijsting om de boodschap duidelijk te maken. In plaats van Media Markt staat er Meidia Mallaut (Media Malloot), dat ook weer slaat op Geert Wilders en niet op de Media Markt zelf.
Daarom zou ik zeggen dat het een geoorloofde parodie is. Media Markt zou nog kunnen zeggen dat ‘Mallaut’ ongeoorloofd is, want afbreuk zou doen aan hun reputatie.

Update: De Media Markt heeft inmiddels al gezegd geen kort geding meer aan te spannen en Geert Wilders heeft op twitter laten weten de parodie juist wel grappig te vinden.
Lees ook:
Auteursrecht smoesjes: Google
Hoe weet ik of mijn foto gestolen is?
Prince en zijn auteursrecht paleis
Mag ik bekende figuren gebruiken in mijn producten?

Speak Your Mind

*