Nieuwe voorwaarden van Instagram en waarom mijn account nog bestaat

Gisteren ontstond er veel ophef over de vernieuwde voorwaarden van Instagram. Waar het vooral om ging? Auteursrecht en privacy. De nieuwe voorwaarden gaan pas op 16 januari 2013 in. Toch besloten veel mensen vanwege de nieuwe voorwaarden hun account te wissen. Een fenomeen dat ik bij de veranderende voorwaarden van Facebook overigens nog niet zo ben tegengekomen. En Instagram is toch echt van Facebook tegenwoordig. Was het wissen van het account echt nodig? Of gaat het hier om een storm in een glas water, is er van een mug een olifant gemaakt etc.

Instagram en het auteursrecht

Instagram heeft onder meer ‘terms of use’. Onder de kopjes ‘basic terms’ en ‘general conditions’ staat eigenlijk weinig bijzonders. Waar de ophef over ging was wat er onder de kopjes ‘rights’ en ‘proprietary rights in content on Instragram’ staat.
Dit begint met de regel dat Instagram geen rechthebbende (eigenaar) is van de content die je op Instagram zet. Vervolgens geven ze aan dat je een ze wel een niet-exclusieve, gratis, overdraagbare en sub-licensieerbare, wereldwijde licentie geeft voor het gebruik van jouw content. Daarnaast mogen ze het verwijderen, aanpassen, openbaar maken, verveelvoudigen en vertalen. Dit lijkt erg op de recent gewijzigde voorwaarden van Facebook.
Dat Instagram je foto’s zou doorverkopen is een misverstand. Wat ze wel gaan doen is het inzetten voor advertenties. Bijvoorbeed, als je coca-cola op Instagram volgt, dan mag coca-cola Instagram betalen om te kunnen laten zien dat jij coca-cola volgt. Zo hopen ze dan dat ook jouw vrienden en volgers coca-cola zullen gaan volgen. Eventueel dus door een advertentie bij jouw foto te plaatsen bijvoorbeeld. Daarnaast mogen ze het gebruiken voor eigen promotiedoeleinden. Dat mogen ze dan doen zonder jou daar van op de hoogte te stellen.
Daar hebben ze de licentie voor nodig.

Instagram en privacy

Instagram heeft een aparte privacyverklaring. Instagram maakt in de voorwaarden al duidelijk dat er geen vertrouwelijke relatie bestaat tussen Instagram en wij als gebruikers. Instagram heeft dus geen geheimhoudingsverplichting. Dat is ook niet onbegrijpelijk, aangezien het juist het doel van de app is om foto’s te delen.
Overigens zal Instagram geen content buiten Instagram delen wanneer je de foto’s niet openbaar deelt, maar je account op ‘private’ hebt gezet, waardoor mensen een verzoek bij je in moeten dienen om je te mogen volgen. Als je (gevoelig) privémateriaal wilt delen kan ik me voorstellen dat dit je een prettig gevoel geeft. Voor marketingdoeleinden natuurlijk minder handig, omdat jouw foto’s dan minder mensen zullen bereiken.
Verder is het natuurlijk zo dat Instagram alleen informatie en gegevens van jou kan verzamelen die je zelf (indirect) aan Instagram verstrekt. Denk aan de gegevens die je verstrekt hebt bij het aanmaken van het account, de foto’s en andere informatie die je op Instagram plaatst, de mensen die je volgt, etc. Verder maakt Instagram gebruik van een zogenaamd ‘third party’ analyse systeem, zoals Google Analytics. Daardoor worden er ook cookies geplaatst. In Nederland zou daar expliciet toestemming voor gevraagd hoeven worden, maar Instagram is een Amerikaanse app en daar hoeft dit niet.
Instagram verkoopt je infromatie in elk geval niet aan derden. Maar bedenk wel dat Instagram onderdeel is van een groter geheel, waaronder Facebook. Informatie mag volgens hun privacy policy wel gedeeld worden met moeder-, dochter- of zustermaatschappijen. Ook zetten ze de informatie in voor analyses en voor verbetering van de (werking van de) app, waar derden aan te pas kunnen komen.
Wil je dit niet, dan is het eenvoudige advies om Instagram, maar eigenlijk alle apps waarbij je informatie publiekelijk deelt, niet te gebruiken.

Instagram heeft in eigen bewoordingen de voorwaarden in een blog proberen uit te leggen.

Lees ook:
Facebook en de auteursrechtverklaring
Auteursrecht, portretrecht en openbaarmaking door een hyperlink.
Pinterest, een auteursrechtelijk probleem?

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.