Zó krijg jij net zo’n sterk merk als Coolblue

Coolblue is een sterk merk. Dat is niet alleen goed voor naamsbekendheid en om zo meer te kunnen verkopen, maar ze kunnen daarmee ook makkelijker optreden tegen namaak. Ga je een nieuw bedrijf beginnen of sta je op het punt om te rebranden? Leer dan van Coolblue!

Sterk Merk Maken CoolBlue

Bierviltje

Coolblue begon als een idee van drie studenten. Een businessplan op een bierviltje. Studenten die een webwinkel bouwden, tussen de colleges en tentamens door. Nog voor het gemak van iDeal uberhaupt bestond.

Coolblue begon in 1999 nog lang niet zo hip en uitgekiend als ze nu zijn. Ondanks de manier waarop ze voor deze naam hebben gekozen (daarover later meer), zag je dat zelfs niet in het logo terug.

MP3man.nl

Coolblue is niet begonnen met deze naam. Nou ja, eigenlijk wel, maar zo traden ze niet naar buiten. Het begon allemaal met mp3man.nl en een studentenkamer als magazijn. De naam Coolblue kwam nog nergens terug. Pas in de loop der jaren verscheen het langzaam in de rechter bovenhoek. Zo ontstonden eerst vele tientallen tot uiteindelijk 325 gespecialiseerde webshops, waar het werkelijke bedrijf Coolblue nauwelijks in te herkennen was. Ze zijn pas laat begonnen met het opbouwen van hun merk.

HotOrange

HotOrange was een van de eerste webwinkels in Nederland. Het ging in oktober 1999 online en was twee jaar later alweer failliet. HotOrange was een niet gespecialiseerde webwinkel. Vendex KBB (o.a. V&D en Kijkshop) had aandelen in HotOrange. Vendex zou de logistiek doen en HotOrange het online deel. HotOrange zou ook de Kijkshop online rendabel krijgen, maar dat lukte Kijkshop zelf eerder al.

Juist door het onbreken van focus en klantenservice, het uitbesteden van de logisitiek en het moeten draaien op investeerders is waar de mannen van Coolblue zich zo aan ergerden. Zij gingen alles anders doen. Ze zouden precies het tegenovergestelde gaan doen. Wat is nu precies het tegenovergestelde van HotOrange? Precies, CoolBlue. Zo is de naam Coolblue ontstaan.

Een merk maken van Coolblue

De naam is perongeluk een succes. Het is immers niet de naam waar ze mee naar buiten zouden treden. Ze hebben het ook nooit gebruikt om zich publiekelijk af te zetten tegen HotOrange. Daar hadden ze ook nauwelijks de tijd voor, aangezien mp3man.nl in 2000 online ging en een jaar later HotOrange vanzelf al failliet ging.

In 2004 heeft Coolblue voor het eerst een merk ingeschreven. Niet bepaald een inschrijving om over naar huis te schrijven. Net zoals het Benelux beeldmerk uit 2010, het huidige logo. Dat hebben ze met de EU merken gelukkig iets beter (laten) regelen.
Pas sinds 2010 is Coolblue begonnen om deze naam bij het publiek bekend te maken. Voor die tijd was alles wel al Coolblue, maar vonden ze het belangrijker om met de domeinnamen goed gevonden te worden in Google en vooral als specialistische webshops bekend te staan. Pas in 2018 zijn alle losse webshops verdwenen en kun je voor alles direct bij de webwinkel van Coolblue zelf terecht.

Een onderscheidend merk

Coolblue begon met beschrijvende namen voor alle webwinkels. Goed voor de SEO en maakte het specialisme van die specifieke webshop duidelijk. Ze hebben die namen (uiteraard) nooit als merk ingeschreven. Met zoiets als PDAshop.nl en laptopshop.nl kan het niet eens, omdat het puur beschrijvend is en andere webshops natuurlijk wel nog moeten mogen vertellen dat ze een webshop zijn die PDA’s (wie kent ze nog) of laptops verkoopt.

Een ander kon dus gemakkelijk laptopwebshop.nl of laptopwebwinkel.nl gebruiken, zonder dat Coolblue daar wat tegen zou kunnen doen. Terwijl zo’n domeinnaam natuurlijk wel voor verwarring kan zorgen en consumenten daardoor mogelijk bij de verkeerde webwinkel kopen.

Coolblue is juist wel een onderscheidend merk. Het is een fantasienaam, zonder beschrijving. Door het beeldmerk er op aan te laten sluiten (en de Why van de naam terug te laten komen) is het een sterk en onderscheidend merk. Daardoor kan er sneller sprake zijn van verwarring en kan Coolblue dus makkelijker optreden tegen concurrenten die klanten van Coolblue af willen snoepen door een naam en/of logo te kiezen dat te veel lijkt op dat van Coolblue.

In 3 stappen een sterk merk

Wil jij net zo’n bekend en sterk merk krijgen als Coolblue? Volg dan deze drie stappen.

  • Bedenk een onderscheidende naam
  • Registreer de naam als merk
  • Investeer in marketing en reclame

Bedenk een onderscheidende naam

Zorg dat het een naam is die blijft hangen. Mensen moeten hem makkelijk kunnen onthouden en kunnen uitspreken.

Van het reclamespotje van Loxam heb ik namelijk alleen maar onthouden: Loxam. “L-O-X-A en de M van materieel.” Die doen dus iets met materieel. Welk materieel, geen idee. Er moet zoveel aandacht naar het kunnen onthouden en spellen van de naam, dat de boodschap zelf ondergesneeuwd raakt.

Een beschrijvend woord in de naam is ook niet nodig. Dat kun je gewoon oplossen door een tagline, ondertitel, slogan of hoe je het ook wil noemen. Bovendien zorg je er natuurlijk voor dat de rest van je branding en marketing voldoende duidelijk maakt wat je te verkopen hebt. Een niet beschrijvende naam, kun je veel gemakkelijker beschermen, dus dat is echt de moeite waard.

Hoe kom je dan aan die naam? Kijk gerust bij concurrenten. Niet om een naam te kiezen die erop lijkt, maar pak het net zo aan als Coolblue en zorg bijvoorbeeld voor een tegenovergestelde naam. Zo kun je ook inspiratie putten uit wat bij anderen juist niet werkt. Spring in dat gat.

Vergeet hierbij de good old brainstorm niet. Een slecht idee kan daarmee zomaar in een goed idee veranderen.

Registreer de naam als merk

Let op, vanaf 1 januari 2019 worden Beneluxmerken duurder!

De naam, en eventueel het logo, als merk registreren geeft je extra rechten.

De meeste namen kun je namelijk niet auteursrechtelijk beschermen. Daar zijn ze te kort voor.
Handelsnamen beschermen alleen de naam van de ene onderneming tegen andere ondernemingen die een bijna zelfde naam willen gebruiken. Tegen grotere afwijkingen beschermt het niet. Bovendien beschermt een hndelsnaam niet tegen het gebruik van de naam door een niet-ondernemende Facebookpagina, de naam van een buurtinitiatief of de titel van een hobbyblog. Toch kunnen dat soort sites en intitatieven behoorlijk in de weg zitten, omdat ze verwarrend kunnen zijn.

Een merk beschermt tegen die verwarring.

De manier waarop je een merk inschrijft is daarbij belangrijk. In eerste instantie geldt de bescherming namelijk voor de klassen (zeg maar categorieen) en de omschrijvingen die je daarbinnen hebt gegeven. Niet daarbuiten. Tenzij het aanverwant is.

Coolblue verkoopt electronica etc. Geen tijdschriften. Daar is het merk dus ook niet voor ingeschreven. Maar als iemand een tijdschrift over electronica zou uitgeven en dat Coolblue zou noemen, dan kan dat toch een merkinbreuk zijn. Juist vanwege de uniekheid en bekendheid van het merk en omdat het tijdschrift als onderwerp wel iets heeft waar het merk van Coolblue voor is ingeschreven. Mensen zouden daardoor toch kunnen denken dat het tijdschrift bij Coolblue zelf vandaan komt.

Investeer in marketing en reclame

Er zijn twee redenen waarom je in marketing en reclame moet investeren.

1. Je moet het merk voldoende gebruiken om de bescherming te kunnen houden. Door marketing en reclame kun je aantonen dat je het merk voldoende gebruikt.

2. Bekendheid en klanten komen nu eenmaal niet vanzelf. Je merk zal bekender en daarmee sterker worden door er zelf in te investeren en er aandacht aan te geven. Dus niet alleen maar klein dat logo rechts bovenin. Een brandingspecialist kan helpen.

Wil jij ook een merk inschrijven? Dat doen we graag voor je. Let op! Vanaf 1 januari 2019 worden de inschrijfkosten bij het BBIE fors duurder!

Mail voor een offerte

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*