Auteursrecht op Handelsnamen?

Auteursrecht op je handelsnaam zou dat niet een goed idee zijn om een bredere bescherming te krijgen voor je handelsnaam? Een handelsnaam is namelijk alleen maar de naam van je bedrijf en beschermt dus ook niet meer dan dat. Het auteursrecht beschermt alle creatieve werken. Als je dat nou kunt combineren, dan heb je een mooie bescherming, toch?

Iets met chicken

Wij houden kantoor aan de Herengracht in Den Haag. Vanuit het raam van een van de kamers kunnen we ‘Chicken Spot’ zien. Precies ja, een fastfood restaurant dat vanalles met kip verkoopt. Een soort KFC, maar dan anders.

Om de hoek zit nog een kiprestaurant weten we. Heeft ook noodles en van die kippetjes aan het spit. Het is meer een soort afhaalloket. Alleen die naam. Ook iets met chicken, geloof ik. Maar hoe precies? Alleen als ze zichzelf letterlijk op de kaart hebben gezet bij Google maps zou ik ze terug kunnen vinden en weten hoe dat tentje heet, want op naam gaat het op deze manier nooit goed komen.

Laatst liep ik er langs en keek eens beter. Chickie, heet het. Niet iets met chicken, maar net zo saai en beschrijvend en daardoor absoluut niet onderscheidend. Slechte naam eigenlijk. En dus al helemaal niet creatief genoeg om er auteursrecht op te kunnen claimen.

Auteursrecht op een handelsnaam?

Goed, auteursrecht dus. Je krijgt een auteursrecht pas wanneer er sprake is van een werk. Een werk heeft een eigen en oorspronkelijk karakter en draagt het stempel van de maker. Het mag niet te banaal en triviaal zijn. Het moet dus voldoende creatief zijn en mag niet te gewoontjes zijn.

‘Zo, nu eerst’ van Bavaria was in elk geval niet origineel genoeg om door het auteursrecht beschermd te kunnen worden. Een van de twee belangrijkste redenen waarom Bavaria een rechtszaak tegen Your Hosting verloor.

Handelsnamen zijn heel vaak te kort om er auteursrecht op te kunnen krijgen. In theorie is er geen minimale lengte om op een woord of zin of alinea auteursrecht te kunnen krijgen. Maar hoe korter, hoe minder creativiteit je er in kwijt kan. De kwinkslag in een woord is dan niet altijd voldoende.

Oplossing: een woordmerk

Voor woorden waar je misschien geen auteursrecht op kunt krijgen en die niet beschrijvend zijn voor wat je doet, daar kun je vaak wel een woordmerk voor registreren.

Zo heb ik Oploskoffie als Benelux woordmerk geregistreerd voor onder meer juridisch advies. Oploskoffie is wel een bestaand woord, waar ik dus geen auteursrecht op kan krijgen, maar omdat het zó ongebruikelijk is voor juridisch advies, kan ik het wel als merk daarvoor inschrijven.

Woorden met een kwinkslag, waar je geen auteursrecht op kunt krijgen, kunnen soms juist heel goed werken als merk. Fantasiewoorden al helemaal, omdat die nooit beschrijvend kunnen zijn. Bovendien kunnen fantasiewoorden juist een heel sterk merk vormen. Met een sterk merk kun je gemakkelijker een ander verbieden om een woord te gebruiken dat lijkt op jouw merk, omdat er sneller sprake is van verwarring.

Merk voor een titel?

Auteursrecht op een titel is (natuurlijk) net zo lastig als auteursrecht op een handelsnaam. Titels zijn vaak net zo kort als handelsnamen. Goed, iets langer misschien, maar vaak juist nóg minder creatief en dus nóg lastiger te beschermen door het auteursrecht.

Prima, schrijf je het toch in als merk? Vond je wel een toptip als het ging om de naam voor je onderneming.

Hm. Ehm, als het gaat om een titel voor bijvoorbeeld een boek, kun je dat helaas niet als merk registreren. Een merk dient namelijk als ‘herkomstaanduiding’. Waar komt een product of dienst vandaan? Zodat je weet dat je steeds dezelfde kwaliteit koopt, omdat je weet dat het bij hetzelfde bedrijf vandaan komt. Dat kan dus niet bij een titel voor een boek of film.

Een merk voor je product of dienst is wel mogelijk. Geef je bijvoorbeeld je (online) programma een goede, niet te beschrijvende, naam, dan kun je die naam als woordmerk registreren om zo te voorkomen dat iemand een zelfde (soort) naam gaat gebruiken voor eenzelfde (soort) dienst of product.

Wil jij ook graag je bedrijf, product of dienst beschermen met een merk? Wij kunnen helpen!

Geef mij meer informatie over merken

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*