Wie is aansprakelijk voor de content op een website?
Er is een hostingbedrijf waar de website op draait en waar de content wordt opgeslagen. Er is een domeinnaamhouder. Dan hebben we nog de persoon of het bedrijf die de website exploiteert en beheert. Maar we hebben ook nog gastbloggers en leden van websites die content plaatsen op de website. Niet te vergeten de personen die een reactie op bijvoorbeeld een blogpost plaatsen.
Als er inbreuk op auteursrecht is gepleegd op of via die website. Wie van deze personen is daar dan aansprakelijk voor?
De persoon die openbaar maakt of verveelvoudigd is aansprakelijk
Klinkt eenvoudig, toch? Is het niet per definitie. Want wie verveelvoudigt en wie maakt dan eigenlijk openbaar? Kun je het die persoon wel aanrekenen dat er verveelvoudigd en openbaar gemaakt wordt?
We kunnen grofweg twee situaties onderscheiden: je publiceert de content zelf of je biedt enkel het platform waarop de content gepubliceerd kan worden. Het ligt wel iets genuanceerder dan dat, maar dit is het belangrijkste onderscheid.
LawStories in je mailbox?
Je plaatst zelf content
Wanneer je zelf de content publiceert, ben jij aansprakelijk voor die content. Je bent bijvoorbeeld een blogger die eigen blogs publiceert, je laat een reactie achter op de blogpost van een ander, je plaatst iets op een forum of je deelt iets via social media. Bij deze en vergelijkbare vormen van publicatie, ben jij verantwoordelijk voor je eigen content.
Maak jij met die content inbreuk op het recht van een ander, ben jij de persoon die daarvoor aansprakelijk is.
Je bent exploitant en beheerder van de website
Je hebt een website. Zoals je gelezen hebt ben jij verantwoordelijk voor wat je daar zelf op plaatst. Maar anderen plaatsen er misschien ook wel content. Bijvoorbeeld omdat het een website is waar ook andere bloggers op bloggen of omdat je eens een gastblog plaatst. De reacties op blogposts of discussies op het forum zijn ook content van anderen. In elk geval kun jij als beheerder en eigenaar van de website die content wel controleren en beheren.
Jij bent gedeeltelijk aansprakelijk aansprakelijk voor die content, omdat je deze kunt beheren. In dit geval is het vooral heel erg belangrijk om content zo snel mogelijk te verwijderen wanneer je weet dat die content illegaal is en inbreuk maakt op het recht van een ander. Je zult en hoeft ook niet alle content te controleren, maar zodra je iets tegenkomt waarvan je weet dat het niet deugd of iemand wijst je op een inbreuk, moet je het meteen verwijderen.
Je bent slechts de hoster van de website
Als hoster bied je slechts serverruimte aan. De content staat op jouw server. In die zin zorg jij voor de verveelvoudiging en openbaarmaking van de content. Maar jij controleert die content natuurlijk nooit. Jij bent tenslotte niet de beheerder van de website. Je bent ook niet verplicht om de inhoud van de website te controleren.
Toch kun je soms aansprakelijk zijn voor wat er op de website staat. Die aansprakelijkheid bestaat vanaf het moment dat jij weet dat er content op de website staat die onrechtmatig is. Zodra je dat weet, moet je die content van de website verwijderen, ookal is het een website van jouw klant. Zorg dus dat je daarover vooraf duidelijke afspraken over maakt of regels voor opstelt.
Wanneer weet je of content onrechtmatig is?
Of content onrechtmatig is, kan soms best een groot grijs gebied zijn. Zeker als het gaat om bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting of een citaat.
Als overduidelijk is dat content onrechtmatig is, moet je de content zo snel mogelijk verwijderen. In elk geval binnen 48 uur nadat voor jou duidelijk is geworden dat de content onrechtmatig is. Het zal echter niet altijd meteen duidelijk zijn dat de content onrechtmatig is. Je krijgt misschien wel een boze e-mail van iemand, dat zijn auteursrecht geschonden is, maar weet je wel zeker dat die persoon het auteursrecht heeft? Weegt de vrijheid van meningsuiting hier niet zwaarder dan het auteursrecht van die persoon? Je mag een redelijke termijn nemen om dat te onderzoeken. Afhankelijk van hoeveel extra schade er op kan treden als de content online blijft staan moet je dit onderzoek zo snel mogelijk doen en alsnog zo snel mogelijk de content verwijderen. Is het probleem iets minder acuut, heb je wel een dag of 10 de tijd om te onderzoeken en maatregelen te treffen.
Notice & Take Down procedure
Als je hosting aanbiedt of een website hebt waar ook anderen content op kunnen publiceren, kan het verstandig zijn om te zorgen voor een notice & take down procedure. Deze procedure publiceer je vervolgens op je website, bijvoorbeeld in de footer, zodat iedereen het kan lezen.
Een notice & take down procedure is een regeling waarin je aangeeft dat op het moment dat jij op de hoogte raakt van een inbreuk (de notice) jij die onrechtmatige content offline zult halen (de take down). In deze regeling leg je uit hoe iemand jou op de hoogte kan stellen van de onrechtmatige content en welke informatie je van die persoon wil ontvangen. Naar welk e-mailadres moeten ze het sturen en hoe moeten ze aangeven welke content onrechtmatig is. Waarschijnlijk wil je ook meteen onderbouwing van de stelling dat het onrechtmatig is. Vervolgens leg je uit wat jij met die informatie zal doen en binnen welke termijn je zult handelen.
Maak afspraken met anderen die content publiceren op jouw website
Werk je met gastbloggers, heb je andere mensen de mogelijkheid gegeven op jouw website te bloggen, kunnen mensen een account aanmaken om te publiceren op jouw forum of is er een andere manier waarop mensen op jouw website kunnen publiceren, maak dan goede afspraken met deze personen.
Vooral wanneer jij gastblogs plaatst, die jij zelf nog nakijkt of zelf op de website plaatst, ben jij aansprakelijk voor die content, net zo goed als de auteur van die content aansprakelijk is. Maar je wil liever niet dat jij voor de schade op moet dragen. Zorg daarom voor een duidelijke regeling en afspraken waaruit blijkt dat jij die schade mag verhalen op de gastblogger.