Ondernemersverhaal: Whisky was mijn held
We moesten een held kiezen en daar een werkstuk over maken. Wat de opdracht precies was weet ik al niet meer. Wel dat ik een whiskyglas tekende. Niet dat whisky mijn held was, maar het stond indirect voor de vrijheid die mijn ‘held’ vertegenwoordigde.
Niemand is onfeilbaar
Wie kies je als je een held moet aanwijzen? Ik ben al slecht in het verzinnen van voorbeelden en een held moet voor mij eigenlijk iemand zijn die iets doet wat ik ook wil doen of iemand zijn die ik ook wil zijn. Zo’n held had ik niet op de middelbare school. Dus wie moest ik dan kiezen?
LawStories in je mailbox?
Ik koos voor vrijheid
Eigenlijk besef ik nu pas dat ik toen eigenlijk al wist wat ik wilde, al duurde het nog een jaar of zes voor ik dat durfde te beseffen en durfde uit te voeren. Ik koos voor vrijheid en doen wat je zelf wil. Dat zal geen perfect leven zijn, maar wel een waar je elke dag voldoende plezier aan beleefd.
Mijn broer was mijn held
Niet omdat hij zijn studie niet afmaakte, maar omdat hij ging doen wat hij leuk vond. Hij wist en weet veel van whisky en werkte liever in de horeca dan hij in de schoolbanken zat. Hij maakte van een hotelbar een zeer fatsoenlijke whiskybar.
Hij ging niet studeren, omdat dat zo hoorde. Hij zocht niet naar een baan waarin hij meer zou verdienen of kantoortijden aan kon houden. Hij koos voor de whisky en de werkgever die hem de ruimte gaf de bar tot een succes te maken, waardoor hij ook meer vrijheid kreeg om nog meer whiskies in te kopen.
Ik wist niet dat ik die vrijheid wilde
Toch besefte ik (toen) niet dat ik die vrijheid ook wilde. Ik was lid van een politieke jongerenorganisatie, bemoeide me het liefst tegen campagnes en andere ideeën aan daar en las zo af en toe een boek. Zo kwam ik mijn middelbare school door en ging rechten studeren. Ingegeven door onrecht dat ik vaak genoeg zag, regels die niet nageleefd werden, handhaving die niet objectief was. Ik wilde graag rechten studeren, dus dat deed ik. Maar het logische gevolg daarvan was eigenlijk wel dat je een baan zou gaan zoeken en waarschijnlijk advocaat zou worden. Niks vrijheid, gewoon de lijn volgen die logisch lijkt, omdat je niets anders meekrijgt tijdens je opleiding. Toch deed ik dat niet.
Eigenwijze ondernemer
Tijdens mijn studie had ik al Twitter. Dat was toen eigenlijk heel anders dan nu. Leuke gesprekken voerde ik. En ik gaf wat juridisch advies, vooral aan fotografen en vooral over auteursrecht, portretrecht en contracten. Leuk vond ik dat!
Het is juist die ervaring geweest die ervoor zorgde dat ik wilde gaan ondernemen. Samen met mijn enthousiasme over en voor marketing. Ondanks dat mijn docenten en mijn ouders het me af hadden geraden, ging ik ervoor. Nou ja, vooruit, ik checkte hier en daar nog wel hoe erover gedacht zou worden als ik zou falen en alsnog zou gaan solliciteren. Elke keer kreeg ik terug dat juist die poging, juist dat hoofd boven het maaiveld uit durven steken, positief zou zijn bij sollicitaties. Dus ging ik ervoor!
Beroep: Eigenwijze ondernemer
Fuck Ups
Ach ja, er zijn wat fuck ups geweest hoor. Dingen die ik gedaan heb, terwijl ik ze klanten juist afraad om te doen. Bij de loodgieter thuis lekt het, zullen we maar zeggen.
Zo was ik bij een van mijn opdrachten in het eerste jaar onvoldoende duidelijk wat ik zou doen en waar dan precies voor betaald zou moeten gaan worden. Nou ja, ik vond het zelf wel helder hoor, maar als ik er wat objectiever naar keek zag ik wel dat je met wat moeite het anders uit kon leggen. Ik had geen zin in gedoe en heb het uiteindelijk afgeschreven.
Ook heb ik samen met anderen een antikraak ruimte gehuurd. Met twee mannen. Dat ging uiteindelijk niet goed, onder meer door koffie en koffiekopjes. Tja, ik had mijn eigen oploskoffie toen nog niet uitgevonden.
Marketing voor juristen bestond nog niet
Marketing voor juristen? Laten we niet doen alsof er überhaupt voor de zakelijke markt al veel marketingboeken geschreven waren. Alles en iedereen richte zich op consumentenmarketing en er waren nog maar enkele advocatenkantoren die waren gaan bloggen. Dat waren exoten. Ja, vakartikelen, die publiceerden ze wel. Onder het kopje ‘nieuws’ bij voorkeur. Juristen (de versie die geen advocaat zijn) hadden een slechte naam.
Bloggen = sampelen
Mijn kennis haalde ik dus uit marketingboeken die zich meer op andere zaken richtten. Ik keek gewoon af bij andere branches. Wat steeds terugkwam is dat ik moest gaan sampelen. Kleine dingen weggeven. Een kapper die gratis pony’s knipt en de bakker die een kleine versie van een broodje of cake meegeeft. Tja, ik kon moeilijk ‘een beetje algemene voorwaarden’ weggeven. Ook las ik dat je flyers neer moest leggen bij relevante andere ondernemers, maar mijn doelgroep: ondernemers in de creatieve sector (inmiddels vooral online ondernemers), kun je niet koppelen aan een specifieke winkel of horecagelegenheid en co-working spaces waren er nog niet veel.
Maar toen bedacht ik: mijn kennis kan ik wel sampelen. Ik kan vertellen hoe het recht werkt door daarover te bloggen. Zo zien mensen toch wat ik weet en wat ik kan.
Leren door te doen
Bloggen bleek een gouden zet. Zelfs die eerste paar blogs, die ik toen nog niet eens elke maand publiceerde, zorgden voor klanten én zorgden ervoor dat ik gastblogs mocht schrijven. Destijds durfde ik niet met voorbeelden te werken. Alles moest zo objectief mogelijk. Stel dat mensen verkeerd zouden interpreteren wat ik zou schrijven! Achteraf denk ik: had ik toen maar een soort blogcursus gevolgd. Dan waren mijn titels, structuur en stijl veel beter geweest. Nu heeft het me veel meer tijd gekost en ik leer nog elke week bij. Mijn blogs worden elke week weer een klein beetje beter. Het zorgt voor 25.000 unieke bezoekers per maand.
Lang leve de vrijheid
Natuurlijk ben ik nog niet de beste ondernemer die ik wil zijn. Maar ik kan wel zeggen dat ik doe wat ik wil doen. Dat ik me alleen met juridische onderwerpen bezig houd die ik leuk vind. En ik ben erg blij dat ik mijn eigen marketing mag doen en dat het zijn vruchten afwerpt.
Wat ik dus maar wil zeggen: laat je niet te veel tegenhouden door wat anderen zeggen of vinden. Trek je eigen plan. Doe juist niet wat anderen doen.
Beter Bloggen?
Wil jij ook meer halen uit de potentie die bloggen biedt?
Volg dan een van de Masterclasses die ik samen met Joyce geef:
Meer advies over ondernemen? Hoe je een goed marketingplan opzet en je juiste klanten bereikt? Hoe je nee zegt tegen opdrachten die je toch liever niet blijkt te willen? Boek dan een een-op-een adviessessie – de bekende Oploskoffie.
Proost!
Huh? Wat zeg je? Een clickbait titel? Geen idee waar je het over hebt. Je vond het een interessant artikel, toch? Je las hem nog helemaal uit ook. Zo goed werkt dat bloggen dus.