Wetboek voor – serie

De ‘Wetboek voor’ serie biedt praktische oplossingen voor juridische problemen in de dagelijkse praktijk. Vooral gericht op intellectueel eigendomsrecht, contractenrecht, consumentenrecht en privacy. Tot nu toe verscheen Wetboek voor Bloggers (2015), gevolgd door een special studie-editie daarvan (2016) en Wetboek voor Webwinkels (2017). In 2018 wordt Wetboek voor Social Media verwacht.

Wetboek voor Webwinkels

Wetboek voor Webwinkels en WebshopsIn 2014 veranderde het recht voor webwinkels drastisch. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is in het najaar van 2016 boetes uit gaan delen voor webwinkels die zich niet aan de regels hielden. Ook kleine webwinkels werden daardoor ‘getroffen’.

Daarnaast hebben webwinkels met tal van andere regels te maken, zoals het auteursrecht en merkenrecht, maar ook de privacy van hun eigen klanten.
Wetboek voor Webwinkels biedt op alle belangrijke rechtsgebieden praktisch advies. In bijna elk hoofdstuk zijn handige checklists te vinden, zodat webwinkeliers zelf kunnen controleren of ze aan de wet voldoen en zo nodig kunnen ze zelf hun webwinkel (laten) aanpassen.

Het boek staat vol met aansprekende voorbeelden en case studies. Ook zijn vele experts en ervaringsdeskundigen aan de tand gevoeld over niet-juridische onderwerpen. Zo werkte Aranka van Voorden (Jogha en Fitgirlcode) mee aan een interview over pop-up stores en vertelde Cynthia (voorheen Miss Lipgloss) waarom zij juist haar webwinkel sloot.

Het boek is een must-have voor welke webwinkelier.

 21,65 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Webwinkels


Wetboek voor Bloggers

Wetboek voor Bloggers - studie editieWetboek voor Bloggers is een must have voor elke blogger en (online) schrijver. De nieuwe studie-editie gaat nog dieper in op de juridische aspecten van contentcreatie, waardoor het een belangrijk basisboek is geworden voor iedereen die met content werkt, zoals journalisten, bloggers en marketeers.

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Studie-editie van Wetboek voor Bloggers

Voor wie echt wil weten hoe het zit. De studie editie gaat dieper in op juridische onderwerpen, met daarbij verwijzing naar wet en jurisprudentie, inclusief aansprekende voorbeelden.
Het boek gaat nog steeds uit van de praktijk in plaats van de rechtsgebieden. Daardoor is het nog steeds een zeer praktisch boek. Geschikt voor zowel juristen die nog weinig of niets over intellectuele eigendomsrecht weten als voor journalisten, marketing en communicatieprofessionals en ondernemers die te maken hebben met content en reclame.

Juridische valkuilen voor bloggers

Bloggen heeft een opleving gekregen in Nederland en over de hele wereld. Er komen steeds meer bloggers bij. Dat is hartstikke leuk, maar daarmee worden ook de juridische gevaren groter.
Fotografen houden bijvoorbeeld goed in de gaten of bloggers wel rechtmatig hun beeldmateriaal gebruiken. Advertentieplatformen zetten bloggers onder druk om niet eerlijk te vertellen dat ze producten gratis hebben gekregen. Tegelijkertijd worden hele blogposts tegelijk van bloggers gejat door andere websites, om er goede sier mee te maken. Hoe kun je deze hobby leuk houden, zonder in juridische zaken verstrikt te raken. Als je opeens van bloggen je werk kunt maken, waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

Wetboek voor Bloggers is er voor elke online schrijver

Als online schrijver en content creator krijg je met veel juridische zaken te maken. Wanneer heb je een eigen auteursrecht? Op welke manier mag je content van anderen delen? Hoe werkt het citaatrecht. Plaatje bij je content? Goed idee! Let echter wel op dat je niet onrechtmatig content van een ander overneemt. De schadevergoedingen zijn hoog.
De vrijheid van meningsuiting is ook niet onbegrensd. Je mag de eer en goed naam van een ander niet aantasten. In het boek leg ik je uit hoe je die afweging moet maken.

Bloggen als Bedrijf

Is bloggen je werk geworden of gebruik je het bloggen als (onderdeel van) content marketing? Ook praktische zaken als het beschermen van je blognaam als merknaam en de regels rondom reclame en marketing komen in dit boek aan bod. Niet alleen de juridische aspecten, maar ook hoe je door te bloggen meer lezers en zelfs klanten aan kunt trekken!

 28,25 excl. BTW

Koop Wetboek voor Bloggers - studie editie


Lees de reviews over de originele editie en oordeel zelf: Blogaholic / VillaMedia / MissLipgloss / Last Days of Spring

Wil je het boek zelf verkopen in je eigen (web)winkel? Mail even voor de mogelijkheden.