De ‘Wetboek voor’ serie biedt praktische oplossingen voor juridische problemen in de dagelijkse praktijk. Vooral gericht op intellectueel eigendomsrecht, contractenrecht, consumentenrecht en privacy. Tot nu toe verscheen Wetboek voor Bloggers (2015), gevolgd door een special studie-editie daarvan (2016) en Wetboek voor Webwinkels (2017). In 2019 is #Contentrecht verschenen.
Wetboek voor Webwinkels
In 2014 veranderde het recht voor webwinkels drastisch. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is in het najaar van 2016 boetes uit gaan delen voor webwinkels die zich niet aan de regels hielden. Ook kleine webwinkels werden daardoor ‘getroffen’.
Daarnaast hebben webwinkels met tal van andere regels te maken, zoals het auteursrecht en merkenrecht, maar ook de privacy van hun eigen klanten.
Wetboek voor Webwinkels biedt op alle belangrijke rechtsgebieden praktisch advies. In bijna elk hoofdstuk zijn handige checklists te vinden, zodat webwinkeliers zelf kunnen controleren of ze aan de wet voldoen en zo nodig kunnen ze zelf hun webwinkel (laten) aanpassen.
Het boek staat vol met aansprekende voorbeelden en case studies. Ook zijn vele experts en ervaringsdeskundigen aan de tand gevoeld over niet-juridische onderwerpen. Zo werkte Aranka van Voorden (Jogha en Fitgirlcode) mee aan een interview over pop-up stores en vertelde Cynthia (voorheen Miss Lipgloss) waarom zij juist haar webwinkel sloot.
Het boek is een must-have voor welke webwinkelier.
Wetboek voor Bloggers
Wetboek voor Bloggers is een must have voor elke blogger en (online) schrijver. De nieuwe studie-editie gaat nog dieper in op de juridische aspecten van contentcreatie, waardoor het een belangrijk basisboek is geworden voor iedereen die met content werkt, zoals journalisten, bloggers en marketeers.
Studie-editie van Wetboek voor Bloggers
Voor wie echt wil weten hoe het zit. De studie editie gaat dieper in op juridische onderwerpen, met daarbij verwijzing naar wet en jurisprudentie, inclusief aansprekende voorbeelden.
Het boek gaat nog steeds uit van de praktijk in plaats van de rechtsgebieden. Daardoor is het nog steeds een zeer praktisch boek. Geschikt voor zowel juristen die nog weinig of niets over intellectuele eigendomsrecht weten als voor journalisten, marketing en communicatieprofessionals en ondernemers die te maken hebben met content en reclame.
Juridische valkuilen voor bloggers
Bloggen heeft een opleving gekregen in Nederland en over de hele wereld. Er komen steeds meer bloggers bij. Dat is hartstikke leuk, maar daarmee worden ook de juridische gevaren groter.
Fotografen houden bijvoorbeeld goed in de gaten of bloggers wel rechtmatig hun beeldmateriaal gebruiken. Advertentieplatformen zetten bloggers onder druk om niet eerlijk te vertellen dat ze producten gratis hebben gekregen. Tegelijkertijd worden hele blogposts tegelijk van bloggers gejat door andere websites, om er goede sier mee te maken. Hoe kun je deze hobby leuk houden, zonder in juridische zaken verstrikt te raken. Als je opeens van bloggen je werk kunt maken, waar moet je dan allemaal rekening mee houden?
Wetboek voor Bloggers is er voor elke online schrijver
Als online schrijver en content creator krijg je met veel juridische zaken te maken. Wanneer heb je een eigen auteursrecht? Op welke manier mag je content van anderen delen? Hoe werkt het citaatrecht. Plaatje bij je content? Goed idee! Let echter wel op dat je niet onrechtmatig content van een ander overneemt. De schadevergoedingen zijn hoog.
De vrijheid van meningsuiting is ook niet onbegrensd. Je mag de eer en goed naam van een ander niet aantasten. In het boek leg ik je uit hoe je die afweging moet maken.
Bloggen als Bedrijf
Is bloggen je werk geworden of gebruik je het bloggen als (onderdeel van) content marketing? Ook praktische zaken als het beschermen van je blognaam als merknaam en de regels rondom reclame en marketing komen in dit boek aan bod. Niet alleen de juridische aspecten, maar ook hoe je door te bloggen meer lezers en zelfs klanten aan kunt trekken!
Lees de reviews over de originele editie en oordeel zelf: Blogaholic / VillaMedia / MissLipgloss / Last Days of Spring
Heb zojuist dit boek gelezen. #wetboekvoorbloggers van @Charlotteslaw.
Wat enorm goed geschreven. Leuk, grappig, leerzaam en gewoon boordevol goede tips voor alle websites, niet alleen bloggers.
Ik heb hem helemaal vol geplakt met aantekening stickers. Deze gaat in de kast als referentiepunt.
Echt een aanrader voor iedereen met een website die zelf meer wil leren over hoe dat nou allemaal werkt en waar je aan moet denken als het aankomt op regelgeving.
– november 2017 – Sterk in Media
Bij @CharlottesLaw de studie-editie besteld van Wetboek voor Bloggers. Onmisbaar naslawerk! https://t.co/0pxFGoQZBJ pic.twitter.com/HHM1UmkmvL
— Pierre Spaninks (@PierreSpaninks) August 24, 2016
Leesvoer voor bloggers! (En dat boek sla ik dus best vaak even open.) #nospon https://t.co/cgNygDLevd
— Ingelise de Vries (@Ingelisedevries) April 20, 2016
@CharlottesLaw Een uitstekend boek met veel tips. DGRK gebruikt het boek als waardevolle aanvulling bij het plaatsen van artikelen.
— 9roene Rekenk4mer (@rekenk4mer) November 3, 2015
@CharlottesLaw echt een aanrader voor elke #ondernemer jouw boek! #zzp #ff #mkb #inspiratie #bloggen
— Nanette Van Wezel (@Nanettevanwezel) July 24, 2015
@CharlottesLaw Je staat in De Zaak! ? #wetenblog #wetboekvoorbloggers pic.twitter.com/XTOX2J58PG
— Rosalinde Markus (@RosalindeMarkus) May 23, 2015
Wetboek voor #bloggers. Iedereen die wil beginnen: leest dit (papieren) boek. Bevat praktische tips http://t.co/L8d4fh93yw
— Erwin van Dijke (@EDijke) April 24, 2015
Woeps, net 2.5 uur in het ‘Wetboek voor bloggers’ gelezen. Zo interessant! Nu toch maar proberen slapen 🙂 @CharlottesLaw
— Vanessa (@vanessablogt) March 17, 2015
Wetboek voor Bloggers van @CharlottesLaw – een must voor Bloggend Nederland http://t.co/8t29Kf78t3
— Linea Recta (@linearectanu) March 6, 2015
Wil je het boek zelf verkopen in je eigen (web)winkel? Mail even voor de mogelijkheden.