Wetboek voor – serie

De ‘Wetboek voor’ serie biedt praktische oplossingen voor juridische problemen in de dagelijkse praktijk. Vooral gericht op intellectueel eigendomsrecht, contractenrecht, consumentenrecht en privacy. Tot nu toe verscheen Wetboek voor Bloggers (2015), gevolgd door een special studie-editie daarvan (2016) en Wetboek voor Webwinkels (2017). In 2018 wordt Wetboek voor Social Media verwacht.

Wetboek voor Webwinkels

In 2014 veranderde het recht voor webwinkels drastisch. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is in het najaar van 2016 boetes uit gaan delen voor webwinkels die zich niet aan de regels hielden. Ook kleine webwinkels werden daardoor ‘getroffen’.

Daarnaast hebben webwinkels met tal van andere regels te maken, zoals het auteursrecht en merkenrecht, maar ook de privacy van hun eigen klanten.
Wetboek voor Webwinkels biedt op alle belangrijke rechtsgebieden praktisch advies. In bijna elk hoofdstuk zijn handige checklists te vinden, zodat webwinkeliers zelf kunnen controleren of ze aan de wet voldoen en zo nodig kunnen ze zelf hun webwinkel (laten) aanpassen.

Het boek staat vol met aansprekende voorbeelden en case studies. Ook zijn vele experts en ervaringsdeskundigen aan de tand gevoeld over niet-juridische onderwerpen. Zo werkte Aranka van Voorden (Jogha en Fitgirlcode) mee aan een interview over pop-up stores en vertelde Cynthia (voorheen Miss Lipgloss) waarom zij juist haar webwinkel sloot.

Het boek is een must-have voor welke webwinkelier.

 21,65 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Webwinkels


Wetboek voor Bloggers

Wetboek voor Bloggers is een must have voor elke blogger en (online) schrijver. De nieuwe studie-editie gaat nog dieper in op de juridische aspecten van contentcreatie, waardoor het een belangrijk basisboek is geworden voor iedereen die met content werkt, zoals journalisten, bloggers en marketeers.

Alhoewel er van de originele versie nog maar een stuk of 100 boeken beschikbaar zijn en je binnenkort überhaupt geen keuze meer hebt, vertel ik je toch graag wat meer over de verschillen.

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Originele Wetboek voor Bloggers

Wetboek voor Bloggers is een musthave voor elke blogger en (online) schrijver. In 21 hoofdstukken komt alles over bloggen aan bod.
Van hoe je een blog goed opzet en hoe je veel lezers trekt, tot hoe je eigen content kunt beschermen en hoe je om moet gaan met vervelende situaties. Uniek aan dit boek is dat het doorvlochten is met juridische uitleg en tips&tricks. Heb je het boek eenmaal uitgelezen, zet je het als naslagwerk in de kast. De uitgebreide inhoudsopgave wijst je de weg.

Wetboek voor Bloggers

 21,65 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers - originele versie



Een zeer praktisch, lekker leesbaar, maar ook zeer inhoudelijk boek over bloggen. Voor iedereen die online publiceert. In 20 hoofdstukken komen alle aspecten van het bloggen aan bod, waarbij telkens ook de juridische aspecten worden besproken, zoals het auteursrecht, het beschermen van je blog, reclamerecht en privacy. De vele case study’s en voorbeelden maken het boek leuk om te lezen. De 21 interviews met experts en ervaringsdeskundigen zorgen voor extra diepgang en afwisseling. Het boek bevat handige checklists om het geleerde snel in de praktijk te kunnen brengen. Na het boek gelezen te hebben kan het als naslagwerk in de kast om informatie in op te zoeken wanneer nodig.

Sinds het weblog zo’n twintig jaar geleden het daglicht zag zijn journalisten steeds meer gaan bloggen en zijn bloggers steeds vaker journalist. Maar hoewel het internet de naam van vrijhaven heeft, moeten ook bloggers zich aan regels houden. Wat die regels zijn zet jurist informatierecht Meindersma bijzonder handig op een rijtje in een boek dat eigenlijk twee boeken in één zijn. – VillaMedia

Studie-editie van Wetboek voor Bloggers

Voor wie echt wil weten hoe het zit. De studie editie gaat dieper in op juridische onderwerpen, met daarbij verwijzing naar wet en jurisprudentie, inclusief aansprekende voorbeelden.
Het boek gaat nog steeds uit van de praktijk in plaats van de rechtsgebieden. Daardoor is het nog steeds een zeer praktisch boek. Geschikt voor zowel juristen die nog weinig of niets over intellectuele eigendomsrecht weten als voor journalisten, marketing en communicatieprofessionals en ondernemers die te maken hebben met content en reclame.

Wetboek voor Bloggers - studie editie

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers - studie editie


Wetboek voor Bloggers

Juridische valkuilen voor bloggers

Bloggen heeft een opleving gekregen in Nederland en over de hele wereld. Er komen steeds meer bloggers bij. Dat is hartstikke leuk, maar daarmee worden ook de juridische gevaren groter.
Fotografen houden bijvoorbeeld goed in de gaten of bloggers wel rechtmatig hun beeldmateriaal gebruiken. Advertentieplatformen zetten bloggers onder druk om niet eerlijk te vertellen dat ze producten gratis hebben gekregen. Tegelijkertijd worden hele blogposts tegelijk van bloggers gejat door andere websites, om er goede sier mee te maken. Hoe kun je deze hobby leuk houden, zonder in juridische zaken verstrikt te raken. Als je opeens van bloggen je werk kunt maken, waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

Wetboek voor Bloggers is er voor elke online schrijver

Als online schrijver en content creator krijg je met veel juridische zaken te maken. Wanneer heb je een eigen auteursrecht? Op welke manier mag je content van anderen delen? Hoe werkt het citaatrecht. Plaatje bij je content? Goed idee! Let echter wel op dat je niet onrechtmatig content van een ander overneemt. De schadevergoedingen zijn hoog.
De vrijheid van meningsuiting is ook niet onbegrensd. Je mag de eer en goed naam van een ander niet aantasten. In het boek leg ik je uit hoe je die afweging moet maken.

Bloggen als Bedrijf

Is bloggen je werk geworden of gebruik je het bloggen als (onderdeel van) content marketing? Ook praktische zaken als het beschermen van je blognaam als merknaam en de regels rondom reclame en marketing komen in dit boek aan bod. Niet alleen de juridische aspecten, maar ook hoe je door te bloggen meer lezers en zelfs klanten aan kunt trekken!

 28,25 excl. BTW

Koop Wetboek voor Bloggers - studie editie


Lees de reviews over de originele editie en oordeel zelf: Blogaholic / VillaMedia / MissLipgloss / Last Days of Spring

Wil je het boek zelf verkopen in je eigen (web)winkel? Mail even voor de mogelijkheden.