Welke soorten merken bestaan er?
Er zijn verschillende soorten merken: individuele merken, collectieve merken en certificeringsmerken. Deze kun je vervolgens weer opdelen in verschillende soorten merken, zoals woordmerk, beeldmerk, portretmerk, vormmerk, kleurmerk, positiemerk, klankmerk, hologrammerk of zelfs bewegingsmerk. Alles wat mensen als merk zouden kunnen zien en herkennen, waarvan het ook mogelijk is om dat in een database op te nemen en te omschrijven, kan als merk worden geregistreerd.
Begint het al te duizelen? In dit artikel leg ik kort en bondig uit wat de verschillen zijn.
Individuele merken
Als je aan een merk denkt, denk je waarschijnlijk vooral aan wat we individuele merken noemen. Dit zijn de merken van bedrijven, producten of diensten.
Een individueel merk heeft voornamelijk een zogenaamde ‘herkomstfunctie’. Door het individuele merk weet je bij welk bedrijf een bepaald product of dienst afkomstig is.
De ene cola is tenslotte de andere niet, maar als je niet kunt aangeven welke cola je wil, of als iedereen de cola van elk bedrijf hetzelfde mag noemen, weet je niet of je wel krijgt wat je wilde.
Door het individuele merk weet je dus dat als je om een Coca Cola vraagt, je een cola van het merk Coca Cola krijgt en niet een Pepsi Cola.
Je kunt een individueel merk wel in licentie geven aan een ander, zodat ook een ander bedrijf onder dezelfde naam bepaalde producten of diensten mag verkopen.
LawStories in je mailbox?
Collectieve merken
Een collectief merk is een merk van een vereniging. Het laat zien dat een bedrijf bij een bepaalde vereniging is aangesloten. Bij een collectief merk hoort daarom ook een reglement dat ook ingediend moet worden, waarin staat aan welke eisen een bedrijf moet voldoen omdat collectieve merk te mogen gebruiken.
Met een collectief merk kan een bedrijf aangeven bij een bepaald collectief of een bepaalde vereniging te horen. Omdat er objectieve criteria zijn, geeft dit de consument meteen de waarborgen uit dat reglement.
Zo kan een collectief merk helpen om aan te geven waar een product vandaan komt, de zogenaamde geografische herkomstaanduiding. Een collectief merk kan ook zorgen voor meer consumentenvertrouwen, omdat ze weten dat de bedrijven die dit collectieve merk mogen gebruiken, aan bepaalde regels voldoen.
Collectieve merken worden veel ingezet voor bedrijven en eigenlijk niet zozeer voor specifieke diensten of producten, zoals de bedoeling is van het merkenrecht. Uiteraard verkopen de bedrijven die een collectief merk mogen gebruiken, wel daadwerkelijk die producten en/of diensten waarvoor het collectieve merk is ingeschreven.
Certificeringsmerken
Certificeringsmerken zijn keurmerken. Ze geven een bepaalde kwaliteit van producten, diensten of bedrijven aan. Hier hoort dus ook een reglement bij dat je samen met het merk moet registreren.
Als je een certificeringsmerk wil inschrijven, mag je dat merk niet ook zelf gebruiken. Je mag het alleen ‘uitdelen’ aan andere bedrijven waarvan de producten of diensten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen.
Voor 2019 bestonden er geen aparte certificeringsmerken en werden dit ook collectieve merken genoemd.
Een certificeringsmerk geeft de kwaliteit van een bepaalde dienst of product aan. Het kan geen herkomst aanduiden, zoals een collectief merk dat wel kan.
Een keurmerk gaat altijd over de specifieke producten of diensten en dus niet zozeer aan een bedrijf in algemene zin. Het zijn dan de producten of diensten van dat bedrijf, die gecertificeerd zijn.
Keuzes bij registratie
Hierboven heb ik vooral beeldmerken en gecombineerde woord-beeldmerken laten zien, omdat deze fijn tot de verbeelding spreken. Maar uiteraard zijn andere soorten merken ook mogelijk.
In alle gevallen komen de woordmerken (namen), beeldmerken (logo’s), en gecombineerde woord-beeldmerken (een logo waarin je een naam kunt lezen) het meeste voor. Maar uiteraard zijn alle andere vormen van merken ook nog mogelijk. Bij een merkregistratie geef je daarom aan welk soort merk je wil aanvragen. Je moet dus zowel aangeven of je een individueel, collectief of certificeringsmerk in wil schrijven als de vorm van het merk.
Bovendien schrijf je een merk altijd in voor een bepaald land of meteen voor de gehele EU. Een wereldwijd merk bestaat niet, dat zijn dan losse merken voor elk land apart. Ook schrijf je een merk in zogenaamde klassen in. Dat zijn de categorieën van waren en diensten waaruit je moet kiezen. Binnen die categorieën geef je zelf met steekwoorden aan waar jouw merk precies voor beschermd moet worden.
Wil je advies bij de registratie, maar wil je deze uiteindelijk wel zelf uitvoeren? Boek dan een Oploskoffie of vraag een schriftelijk merkadvies aan.
-
Merkadvies€ 375,00