Waarom het niet erg is om nieuwsbriefinschrijvingen te verliezen

6 minuten

Je moet aan je mailinglist werken! Dat hoor ik heel vaak. Het bestand met e-mailadressen is heel erg veel waard, dus moet je zo veel mogelijk e-mailadressen verzamelen. Dan is het heel erg als iemand zich uitschrijft, toch?

waarom het niet erg is om nieuwsbrief inschrijvingen te verliezen

Kwaliteit vs Kwantiteit

Met meer mailadressen bereik je meer mensen. Maar als het allemaal mensen zijn die toch niet geïnteresseerd zijn, hoeveel waarde heeft die grote hoeveelheid dan?

Het is veel belangrijker dat de mailadressen die je verzamelt, van mensen zijn die graag jouw nieuwsbrief ontvangen en hem willen lezen.

In een podcast aflevering van Profit. Power. Pursuit. (ik weet helaas niet meer welke) vertelde iemand dat ze het juist helemaal anders heeft aangepakt. Ze heeft een maximum gezet op het aantal personen die de nieuwsbrief mogen ontvangen. Heb je hem niet vaak genoeg gelezen, dan gooit ze je er ook weer vanaf. Juist hierdoor is er meer interactie en zijn er ook meer personen die bereid zijn om uiteindelijk producten of diensten af te nemen.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Toestemming om de nieuwbrief te versturen

Ondanks dat je misschien niet per se veel mensen nodig hebt, moet je ze toch nog weten te vinden en zien te verleiden tot het inschrijven op jouw nieuwsbrief. Je mag namelijk niet zomaar iedereen jouw nieuwsbrief toesturen. Ook niet als je hun visitekaartje hebt gekregen, je ze al eens gesproken hebt op een netwerkborrel of jullie leuk contact hebben op social media. Je moet toestemming hebben van de persoon om aan hem/haar een nieuwsbrief te mogen sturen of het moet al een klant zijn die een product of dienst heeft gekocht dat in dezelfde lijn ligt als de nieuwsbrief.

Er is overigens geen dubbele opt-in nodig. Je moet natuurlijk wel aan kunnen tonen dat het de persoon zelf is geweest die toestemming heeft gegeven voor de inschrijving, maar daar is een dubbele opt-in niet voor nodig. Ook mondelinge toestemming kan werken. Zo zou je op een beurs een grote bak neer kunnen zetten met een kaart eraan waarop staat dat mensen hun visitekaartje in de bak moeten doen als ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Ook dat is toestemming.

Werk daarom niet zomaar met adressenbestanden. Je mag alleen naar die adressen mailen als er toestemming is verkregen dat jij die persoon mag mailen. Lees daarover ook de blogpost over koude acquisitie en de nieuwe privacywet.

Nieuwsbriefinschrijvers lokken

Die toestemming moet wel ‘vrij’ gegeven kunnen worden. Dat betekent dat je met lokkertjes het wel goed moet regelen. Geef het liever cadeau bij een nieuwsbriefinschrijving, dan dat je de inschrijving verplicht stelt om het lokkertje, zoals een whitepaper of e-book, te mogen downloaden. Lokkertjes werken wel goed! Ruben Bunskoeke van 000.nl heeft daar eens een mooi praktijkvoorbeeld van op zijn website laten zien.

Denk bij lokkertjes en weggevers bijvoorbeeld aan:

  • Een kortingscode voor de volgende bestelling
  • Een gratis e-book of whitepaper
  • Toegang tot een exclusieve video
  • Een korte gratis training of cursus
  • Deelname aan een gratis webinar

Andere tips die helpen om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te krijgen:

  • Maak inschrijven makkelijk
  • Plaats een inschrijfformulier op relevante pagina’s en op een goede plek op die pagina
  • Laat het inschrijfformulier voldoende opvallen
  • Maak het mogelijk door enkel met een vinkje in te schrijven, bijvoorbeeld bij het contactformulier of in het bestelproces van je webwinkel
  • Maak gebruik van ‘fear of loss’
  • Houd het inschrijfformulier zo kort mogelijk
  • Biedt de mogelijkheid om de nieuwsbrief door te sturen
  • Laat ook op social media zien waar mensen zich kunnen inschrijven

Inschrijven voor de Charlotte’s Law Digitale Oploskoffie kan natuurlijk ook!

Krenten uit de pap

Als je mensen hebt gelokt met een gratis weggever, zoals een cursus, e-book, podcast of video, dan is de kans groot dat veel mensen zich voornamelijk hebben ingeschreven om iets gratis te krijgen. Daar zullen ook mensen tussen zitten die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief. Zij zullen zich al snel weer uitschrijven. Is dat erg?

Nee. Je moet juist de krenten uit de pap zien te halen. Het lokkertje is er om mensen te bereiken. Vervolgens moet je natuurlijk wel goede content maken, zodat de eerstvolgende keer dat ze je nieuwsbrief ontvangen, ze zich niet meteen uitschrijven, maar geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Zorg daarom voor goed beeldmateriaal en interessante koppen (iets waar ik zelf nog steeds aan moet werken).

Als jouw content maar goed is, blijven vanzelf de geïnteresseerde mensen wel hangen. Zo haal je de krenten uit de pap. Juist aan deze mensen zul gemakkelijker nog andere producten of diensten kunnen verkopen, als de content in de nieuwsbrief voldoende aansluit bij hun wensen én bij jouw onderneming.

Overige regels bij het versturen van nieuwsbrieven

Behalve dat je nieuwsbrieven dus alleen naar personen mag sturen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, zijn er ook nog andere regels aan verbonden.
Zo moet uit de nieuwsbrief duidelijk blijken van wie deze afkomstig is. De meeste bedrijven verstrekken die informatie helemaal aan het einde van de nieuwsbrief. In de footer, als het ware.
Daarnaast moet het heel gemakkelijk zijn om uit te kunnen schrijven. Met één klik op de knop, zeg maar. Eerst moeten inloggen of uitgebreid moeten mailen om uit te schrijven is niet toegestaan. Uitschrijven mag nauwelijks moeite kosten.

Niet naar anderen doorsturen

Je mag adressen die je ontvangt niet zomaar aan anderen geven. Ook mag je jouw lijst niet inzetten om een nieuwsbrief van een ander mee te versturen, ondanks dat zij dan de adressen niet in handen krijgen. In je eigen nieuwbrief eens een kort bericht bij plaatsen van een bevriende ondernemer is natuurlijk geen probleem.

Privacyverklaring

Wanneer je gebruikmaakt van een nieuwbrief, verzamel je persoonsgegevens. Deze worden door jou of door de door jou gebruikte software ergens opgeslagen. Dat moet je wel veilig doen. De gegevens mogen niet zomaar op straat komen te liggen.
Omdat je deze gegevens verzamelt, heb je ook een privacyverklaring nodig waarin je een en ander uitlegt. Bijvoorbeeld dat je de gegevens zolang zult bewaren als iemand nog is ingeschreven op de nieuwsbrief, hoe ze zich weer uit kunnen schrijven en dat je de gegevens bij uitschrijving meteen uit je bestand zult verwijderen.

Heb je alles al geregeld voor de nieuwe privacywet, de AVG, die in mei 2018 in gaat? Neem contact op om te bespreken wat je nog moet regelen.

Mail je vraag

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)