• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Waarom je goed over de naam van je bedrijf na moet denken

27 februari 2018 door Charlotte

Mariko vind het gelukkig niet erg dat ik er wéér over begin. Ze begrijpt zelf ook wel dat het goed voorbeeld is. Haar webshop en sieradenlabel, dat bijna per ongeluk begon (bekijk de video), heette eerst Applepiepussy. Je kunt je misschien voorstellen waarom dat niet een al te handige naam was. Maar er zijn nog meer redenen om goed over een naam na te denken.

Appeltaart en poesjes

Kattenplaatjes doen het hartstikke goed en appeltaart is lekker. Waarom zou een combinatie van die woorden niet goed zijn als merknaam? Heel onschuldig, toch?

Maar op veel kantoren werd de toegang geblokkeerd. Computer says no. De software dacht door de naam dat het wel eens een pornosite zou kunnen zijn. Heel fijn als je op kantoor een cadeautje voor je vrouw wilde kopen in die webshop. Ging dus gewoon niet.

Te generieke naam is ook niet goed

Hoe algemener de naam, hoe beschrijvender, hoe lastiger deze te beschermen is. Als je stoelen verkoopt en het woord stoel in je naam voorkomt, kun je moeilijk andere stoelenverkopers verbieden het woord stoel te gebruiken. Het is nu eenmaal wat ze verkopen.

Hoe fantasierijker de naam, hoe beter deze te beschermen is. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.

Rebranden kost tijd en geld

Als het dan toch mis is gegaan en je om welke reden dan ook van naam moet wijzigen, kan dat wel. Het kost alleen tijd en geld.

Rebranden kan binnen 6 weken, zegt Mariko. Het is niet ideaal, maar als het moet, kan het.

Waarom zou je moeten rebranden? Bijvoorbeeld omdat:

  • Er al een soortgelijke naam bestaat en je inbreuk maakt
  • De naam niet te beschermen valt, bijvoorbeeld omdat het te generiek is
  • De naam toch niet zo handig blijkt te zijn, zoals Applepiepussy

Categorie: Marketing, Merkenrecht Tags: handelsnaam, handelsnaamrecht, marketing, video

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.