• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Summer School: Mag ik mijn brief openbaar publiceren?

9 juli 2014 door Charlotte

Stel, je bent ergens boos over. Een bedrijf komt beloftes niet na, een webwinkel die zich niet aan de wet houdt, overheid die alleen maar tegen lijkt te willen werken. Je komt maar niet verder. Hebt massa’s brieven gestuurd, formulieren ingevuld en uren in de wacht gehangen. Je bent er klaar mee. Je stuurt nog één brief en die plaats je ook meteen op je website. Maar mag dat eigenlijk wel?

Vrijheid van meningsuiting: online publiceren

Vrijheid van Meningsuiting

Nou moeten we niet te snel zeggen dat alles maar kan vanwege de vrijheid van meningsuiting, maar in dit geval kan het prima.
Over jezelf mag je namelijk openbaar maken wat je wil.
Over een ander ook, onder voorwaarden. Als het gaat over een oud werkgever terwijl er in je arbeidscontract stond dat je bepaalde informatie geheim moest houden, moet je dat nu ook nog geheim houden. Als je een geheimhoudingsverklaring hebt getekend met een voormalig zakenpartner bijvoorbeeld, zul je het nu ook nog geheim moeten houden. Anders kan het een dure publicatie worden.
Je moet alleen wel eerlijk zijn en je standpunten met feiten onderbouwen waar dat mogelijk is.

Impact en afweging

Je gaat met die brief een bedrijf of een persoon misschien wel beschuldigen.
Of dat mag, kan er van afhangen waar je die brief publiceert. Hoeveel bezoekers trekt jouw eigen website? Plaats je het op een forum of publiceer je het anoniem op een website? Wat voor andere berichten staan er op diezelfde site. Kortom: welke impact zal de publicatie hebben?
Hoe groter die impact, hoe zorgvuldiger je moet zijn in je beweringen.
Hetzelfde geldt een beetje voor de manier van schrijven. Is het een column die duidelijk vooral een mening bevat? Is het een brief waarin je veel beweringen doet en beschuldigingen maakt? Hoe ernstiger de beschuldigingen en hoe meer die beschuldigingen gaan over zaken die niet algemeen bekend zijn, hoe meer je het zult moeten onderbouwen. Is het vooral grappig en minder serieus, dan mag je alweer meer zeggen zonder te hoeven onderbouwen.
Dus wederom: welke impact zal jouw openbare brief hebben?

Heb je ook een vraag voor de Summer School? Tot en met augustus beantwoord ik minimaal 1 keer per week een lezersvraag

Lees ook:
– Vrijheid van Meningsuiting: De brievenbusfirma
– Vrijheid van Meningsuiting vs Eer en Goede Naam
– 3 belangrijkste regels voor bloggers
– Als je mening maar onderbouwd is

Categorie: Publicatierecht Tags: summer school, vrijheid van meningsuiting

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.