Rode zolen zijn een merk? Louboutin vs Van Haren.

Rode zolen. Ik heb ze niet. Zie je ook nauwelijks overigens, tenzij de hak hoog genoeg is en je er van laag genoeg tegenaan kunt kijken. Rode schoenen, die heb ik wel. Maar die zijn niet zo bijzonder. Gewoon schoenen, in de kleur rood. Dat kun je niet beschermen. Plak je die kleur op de zool, dan kan het kennelijk toch wel.

Louboutin vs Van Haren - rode zolen toch een merk

Wat kan een merk zijn?

Traditiegetrouw zijn het woorden en logo’s die als merk werden ingeschreven. Een merk is er namelijk onder meer om de herkomst te kunnen duiden.

Als je iemand boodschappen laat doen, dat je dan kunt zeggen: “Wil je alsjeblieft een fles Coca-Cola meenemen?” en dat je dan weet dat je een fles Coca-Cola gaat krijgen en geen Pepsi of huismerk cola.

Onder omstandigheden kunnen ook bijvoorbeeld kleuren en vormen een merk zijn. Maar dat is niet altijd even makkelijk.

Is een gekleurde zool een vorm of een kleur?

Een vorm mag niet als merk worden ingeschreven als het de ‘wezenlijke waarde van de waar’ vertegenwoordigd.

Een bloemenvaas koop je meestal om het specifieke uiterlijk. Het uiterlijk geeft dus de waarde aan die vaas. Het is immers waarom je hem wil kopen. Je kunt dan de vorm van die vaas niet als merk inschrijven, omdat je dan de wezenlijke waarde als merk in wil schrijven.

Voorheen, onder het oude merkenrecht, mochten alleen vormen niet een wezenlijke waarde aan de waar geven. Nu kan dat ook ‘een ander kenmerk’ zijn.

Het Hof van Justitie moest de vraag beantwoorden of een zool een vorm. Dat is het volgens het Hof van Justitie niet. Een rode zool is dus geen vormmerk en kan daardoor onder het oude recht niet als merk worden afgewezen vanwege de ‘wezenlijke waarde van de waar’.

Van Haren verliest van Louboutin

Voorlopig is dus bepaald dat het merk van Louboutin alleen gaat over de kleur rood op de zool van een schoen, maar dat dit geen vorm is. Daardoor is het merk van Louboutin (voorlopig) gewoon geldig en mag Louboutin dus optreden tegen Van Haren.
Dat betekent dat Van Haren dus geen pumps met rode zolen meer mag verkopen.

Rood is geen geel

Of een rode zool als kleurmerk wel zou kunnen, is nog helemaal niet zeker. Onder het nieuwe merkenrecht gaat het immers om ‘een kenmerk’ dat de wezenlijke waarde aan de waar geeft. Kortom, zou je specifiek vanwege de rode zool een Louboutin schoen kopen? Zo ja, dan geeft die kleur een wezenlijke waarde aan de schoen.

Kijk, Louboutin heeft de rode zool als merk ingeschreven. Daarmee wilden ze de kleur rood voor schoenzolen monopoliseren.
Van Haren trok zich daar niet zoveel van aan en ging ook zwarte pumps met rode zolen verkopen. Toen werd het een rechtszaak. (Dit is de korte versie, de lange zal ik jullie besparen)
Daar moest dus uiteindelijk de hoogste rechter wat van vinden, maar die maakte zich er eigenlijk wat makkelijk vanaf.

Hoe dan ook, gaat alles om een rode zool. Het zou immers een kleurmerk zijn. Schoenen met gele, groene, blauwe of paarse zolen verkopen kan dus gewoon. Dat is namelijk sowieso niet als merk ingeschreven (nou ja, heb ik niet gecontroleerd, is een aanname. Ik zou mijn eigen tasje vaker moeten dragen).

Wil je nou meer weten over merken? Lees dan ook Wetboek voor Bloggers!

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*