• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Remarketing en Retarketing en de AVG, hoe mag het wél?

17 november 2020 door Charlotte

Je hebt gegevens van potentiële klanten en wil deze gebruiken om ze op een ander kanaal opnieuw te bereiken. Dus hop, jij maakt een mooie nieuwe campagne met die persoonsgegevens, maar mag je dat eigenlijk wel?

Grondslag en doel

Eigenlijk is het belangrijkste hoe je aan de persoonsgegevens bent gekomen. Op welke grondslag heb je dat gedaan en met welk doel?

Je mag namelijk niet zomaar persoonsgegevens inzetten voor een ander doel dan waarvoor je het eerst gekregen hebt. Als je nieuwe doel, de remarketing of retargeting, voldoende lijkt op het doel waarvoor je de persoonsgegevens oorspronkelijk gekregen hebt en de personen kunnen verwachten dat je de gegevens ook voor dat andere doel zou gebruiken.

Marketing is een gerechtvaardigd belang

Je kunt de grondslag gerechtvaardigd belang gebruiken voor marketing. Als iemand vervolgens bezwaar maakt tegen direct marketing, ben je wel verplicht om daaraan gehoor te geven en dus meteen te stoppen met de marketing.

Zorg vooral dat je jouw belang uit kunt leggen, in je privacyverklaring. Bedenk wat jouw belang is en wat het (privacy)belang is van de betrokkene. Daartussen maak je de afweging. Is de privacyinbreuk niet ernstig en is jouw marketingbelang groot, dan kan het zijn dat je het gerechtvaardigd belang als grondslag in kunt zetten voor de remarketingcampagnes.

Categorie: Privacy Tags: AVG, marketing, video

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.