Remarketing en Retarketing en de AVG, hoe mag het wél?
Je hebt gegevens van potentiële klanten en wil deze gebruiken om ze op een ander kanaal opnieuw te bereiken. Dus hop, jij maakt een mooie nieuwe campagne met die persoonsgegevens, maar mag je dat eigenlijk wel?
Grondslag en doel
Eigenlijk is het belangrijkste hoe je aan de persoonsgegevens bent gekomen. Op welke grondslag heb je dat gedaan en met welk doel?
Je mag namelijk niet zomaar persoonsgegevens inzetten voor een ander doel dan waarvoor je het eerst gekregen hebt. Als je nieuwe doel, de remarketing of retargeting, voldoende lijkt op het doel waarvoor je de persoonsgegevens oorspronkelijk gekregen hebt en de personen kunnen verwachten dat je de gegevens ook voor dat andere doel zou gebruiken.
Marketing is een gerechtvaardigd belang
Je kunt de grondslag gerechtvaardigd belang gebruiken voor marketing. Als iemand vervolgens bezwaar maakt tegen direct marketing, ben je wel verplicht om daaraan gehoor te geven en dus meteen te stoppen met de marketing.
Zorg vooral dat je jouw belang uit kunt leggen, in je privacyverklaring. Bedenk wat jouw belang is en wat het (privacy)belang is van de betrokkene. Daartussen maak je de afweging. Is de privacyinbreuk niet ernstig en is jouw marketingbelang groot, dan kan het zijn dat je het gerechtvaardigd belang als grondslag in kunt zetten voor de remarketingcampagnes.