• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Regels in de Marketing

21 mei 2013 door Charlotte

Marketing en reclame zijn essentieel voor elke onderneming. Hoe weten mensen anders dat je bestaat en wat je te bieden hebt? Marketing zul je ook inzetten om aan te tonen dat jij beter, leuker, goedkoper bent dan de concurrent. Soms zou je daar zelfs (overdreven) Amerikaanse methodes voor willen gebruiken, maar dat mag in Nederland niet altijd.

Doe wat je belooft

Beloof nooit meer dan je waar kunt maken. Wat je ook verkoopt en of dit nu een product of een dienst is, jouw klanten mogen er op vertrouwen dat ze daadwerkelijk krijgen wat jij ze beloofde. Of dit nu zit in de productomschrijving, een advertentie, je verkooppraatje op een beurs of de garantiebepalingen.

Overdrijven

Overdrijven mag. Het moet wel duidelijk zijn dat je aan het overdrijven bent. Je product of dienst een beetje beter voordoen dan het is, mag dus niet. Voor jouw klant is dan namelijk helemaal niet duidelijk dat je aan het overdrijven bent. De bewering zal dus zo ver van de werkelijkheid moeten liggen dat ook voor jouw klanten duidelijk is dat de bewering niet klopt.

Vergelijken

Vergelijken met een product of dienst van de concurrent mag. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Zo mag de vergelijking uiteraard niet misleidend zijn. Daarnaast mag je alleen vergelijken met een product of dienst dat in dezelfde behoefte voorziet. Wasmiddel vergelijken met een vlekkenverwijderaar mag bijvoorbeeld niet. Ook moet de vergelijking objectief zijn, mag het merk niet verward worden met een ander merk en mag je niet kleinerend doen over het merk waar je mee vergelijkt.
Vooral belangrijk: je mag niet zeggen dat jouw product namaak is van het originele product. Je mag bijvoorbeeld niet zeggen dat jouw leren armbanden met drukknopen nep Noosa armbanden zijn. (Je mag overigens wel zeggen dat jouw drukknopen geschikt zijn voor de Noosa armbanden).

Lees ook:
– Wat mag ik verwachten voor €5,-
– De Wet voor Nieuwsbrieven

Categorie: Overige Tags: marketing, reclame

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.