Reclame maken via ghost-bloggers

2 minuten

Nee, ik bedoel niet gastbloggers. Eigenlijk bedoel ik nep bloggers, met nep blogs. Bloggers zijn toch dé manier om je producten aan de man te brengen? Betrouwbaarder dan een advertentie enzo. Maar ja, als je geen geld uit wil geven aan bloggers of een product hebt dat bloggers helemaal niet aan de man willen brengen, wat doe je dan? Precies, je verzint er gewoon zelf een paar. Maar dan plaats je wel een paar lekker grote koopknoppen onderaan de blogpost.

Oneerlijke handelspraktijk en misleidende reclame via nep-blog
Lana’s Blog

Nepsites en nepbloggers

Lianne stelde me bovenstaande vraag. Tsja, toch even kijken. Maar die knopjes deden het dus niet. “Slechte website”, dacht ik nog. Maar ja, zal wel weer aan Safari liggen ofzo. Bedoel, als je al zo’n scam website opzet, dan moet het toch nog enigszins geloofwaardig zijn, toch? Een niet werkende website zou veel te doorzichtig zijn. Maar kennelijk is een goed werkende website maken vooral te veel moeite. Want de knoppen deden het echt niet. Bovendien moesten ze de site nog kopiëren. Meerdere domeinnamen, allemaal net iets ander uiterlijk en iets andere doelgroep, maar nagenoeg dezelfde teksten. Met dezelfde tik- en spelfouten. En wederom knoppen die niet werken.

Reageren op de site kan niet. Ookal lijkt het alsof je via Facebook kunt reageren. Kevin heeft dat even voor ons uitgeplozen. Lees zijn blogpost er maar over. Van die code (voor de reacties) deugd dus niks. En als die knoppen werken inderdaad niet.

Is dit nu misleidend

Mag dit nou, zo’n nep blog opzetten en nepreacties schrijven. Voor wie mijn blogs al enige tijd volgt: u mag één keer raden.
Op deze manier reclame maken, misleidende reclame, is een oneerlijke handelspraktijk. Ze liegen tenslotte over de aanbevelingen. En dat mag niet. Ze geven daardoor namelijk verkeerde informatie aan consumenten.

Koffie om het op te lossen?

Nou ja, lees anders maar eens mijn andere blogs over (misleidende) reclame:
Drie Dwaze Misleidende Reclame-uitingen
Blogs en Reclame
Reclamecode Social Media

Met dank aan Lianne en Kevin

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)