Parodie LuckyTV over Kees van der Staaij toegestaan?

LuckyTV maakte een parodie op een filmpje waarin Van der Staaij zingt. De maker van het filmpje dat door Lucky TV is gebruikt om Kees van der Staaij te bekritiseren vanwege zijn ondertekening van de Nashvilleverklaring is boos. Dit gaat te ver, vindt hij.

Auteursrecht

Maker Cees van der Wal heeft het auteursrecht op zijn beelden. Daar zijn ze voldoende creatief voor.

Dit geeft hem het uitsluitend recht zijn video openbaar te maken of te verveelvoudigen.

Behoudens beperkingen bij wet gesteld.

Parodie

De parodie is zo’n beperking die in de wet staat.

Wanneer mag je zo’n filmpje als nu van LuckyTV als parodie betitelen?

  • Het moet wat grappigs hebben
  • Er mogen geen concurrentiebedoelingen zijn
  • Er mag geen verwarringsgevaar ontstaan
  • Het mag geen reputatieschade opleveren

Humor is smaakgevoelig. Dat Van der Wal het niet grappig vindt, doet er daarom helaas niet toe. Dick Bruna kon om dezelfde reden ook niet optreden tegen parodieën op Nijntje, zoals Nijn-eleven en Lijntje.

Deze parodie levert geen reputatieschade voor Van der Wal op en sprake van concurrentie of verwarring is er al helemaal niet. Er is hier daarom sprake van een toelaatbare parodie.

Parodie op een portret

Een parodie op portretten bestaat eigenlijk niet. In elk geval niet zo letterlijk als dat voor het auteursrecht in de wet staat.

Maar: bij een portret geldt dat iemand zich tegen de openbaarmaking daarvan kan verzetten, als hij/zij daar een redelijk belang bij heeft. Wat we misschien als een parodie op een portret zouden zien is soms best mogelijk, alleen noemen we het geen parodie.

Een ‘parodie’ van een persoon, is bijvoorbeeld meestal niet toegestaan als het in reclame wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan PicNic/Max Verstappen, Katja Schuurman/iLocal, Balkenende/Kijkshop

Er moet een afweging gemaakt worden tussen het belang van de geportretteerde en het belang van de partij die de parodie maakt. Meestal een afweging tussen privacy en de vrijheid van meningsuiting.

lees meer bij RTL Nieuws / Linda Nieuws / AD.nl (+video)/ GeenStijl (+radio)

Meer leren over wat er wel en niet kan bij publicaties? Lees Wetboek voor Bloggers

 27,48 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*