Mogen we nog negatieve recensies publiceren?
Ik zat eens met een vriend op een rustig terras. Veel personeel. Stonden gezellig met elkaar te kletsen. Prima sfeertje. Tot het 45 minuten duurde voor we onze drankjes kregen. We zaten ook een keer bij de Griek, zat er plastic in de tzatziki. Voor de vriendelijkheid even gemeld, maar het interesseerde ze niet zo erg. In Maastricht eens lang moeten wachten om te mogen betalen. Meerdere malen om gevraagd. Het was de eerste keer dat we van een terras weg liepen. Bijna zonder te betalen, want toen kwamen ze opeens achter ons aan en mochten we toch betalen. 20 jaar later herhaalde ik dat op Scheveningen, nadat het eten niet tegelijkertijd gebracht werd, ik ook al meerdere malen had gevraagd af te mogen rekenen, daarvoor ook al naar binnen was gelopen. We liepen zeer rustig weg, in de hoop die betaling op die manier uit te lokken, maar het mislukte. Dat was een gratis maaltijd.
Stemmen met mijn voeten
Naar die tent ga ik nooit meer terug. Ik neem niet eens de moeite om er een recensie over achter te laten. Kost me alleen maar meer negatieve energie. Maar het is wel een mooi verhaal voor op feestjes. En als iemand vraagt waar in Scheveningen ze een hapje kunnen eten, raad ik veel tenten aan en raad ik specifiek deze tent af. Nooit meer verhalen gehoord van mensen die daar gezellig gegeten en gedronken hebben. Geen idee eigenlijk of deze tent, met deze naam en inrichting nog bestaat. Ik stem graag met mijn voeten en dat werkt uitstekend. Voor mijzelf in elk geval. Wist je trouwens dat negatieve verhalen aan wel 10 mensen verteld worden en positieve verhalen maar aan 3 andere personen? Verstandig dus om in elk geval een positieve of neutrale indruk achter te laten.
LawStories in je mailbox?
Negatieve recensies
De negatieve recensies zijn in het nieuws de laatste tijd. Een paar maanden geleden de Franse blogger die de titel van haar blogartikel aan moest passen, vanwege de negatieve recensie over een restaurant. Een Brits echtpaar kreeg een boete voor de negatieve recensie die ze op TripAdvisor hadden achtergelaten. Het hotel had dat bedrag van de creditcard afgeschreven. Dat beleid stond ook in de voorwaarden van het hotel. Koninklijke Horeca Nederland (KHN, de branchevereniging van Nederlandse Horeca), klaagt over recensiesite Iens. KHN trekt de betrouwbaarheid van de recensies in twijfel en gaat daarover in gesprek met Iens.
Mogen we nog wel onze mening uiten?
Iedereen heeft zo zijn verwachtingen van horeca. Een Amerikaan zal een hotelkamer in Londen al snel klein vinden. Een Fransman zal het Amerikaanse eten niet zo op prijs stellen. Omdat iedereen andere verwachtingen heeft en andere eisen stelt, zal de mening over de geleverde producten of diensten ook anders zijn. Daardoor krijg je per definitie al wisselende recensies. Soms dus ook ‘onterecht’ negatief. En dat mag. Je mag je mening uiten. Het liefst wel onderbouwd en met wat context. Als je het slecht vond, waarom dan? Als je het lang vond duren, kun je aangeven hoe lang je hebt moeten wachten, zodat iedereen voor zichzelf kan beoordelen of ze dat ook te lang zouden vinden. Het hoeven geen uitgebreide recensies te zijn. Als een recensie niet puur beledigend is of op een andere manier over de schreef gaat, schrijf gerust!
Waarom kregen sommige mensen dan boetes?
De boete die het Britse stel kreeg, kan niet door de beugel. Leuk dat het in de algemene voorwaarden stond en al heb ik geen verstand van Brits recht, dit gaat te ver. Het is namelijk een ongeoorloofde beperking op het recht van vrijheid van meningsuiting. De Franse blogger had alleen haar titel aan hoeven passen. Zij heeft zelf de keuze gemaakt om haar hele artikel te verwijderen. Bij Iens is het probleem dat er een vermoeden is van veel neprecensies. Van mensen die nooit in een restaurant gegeten hebben of zelfs van concurrenten. Dat is meestal echter slecht aan te tonen en dus voor Iens ook slecht te controleren.
Lees ook:
– Kan een Nederlandse blogger een boete krijgen voor een recensie?
– Mag ik mijn brief openbaar publiceren?
– 3 belangrijkste regels voor bloggers
Lees meer over de recensies op Iens:
Misset Horeca / De Ondernemer / NOS