Merkmisbruik, auteursrechtschending & Louboutin

5 minuten

Of het nu gaat om een foto of een schoen(zool), je werkt hard aan een creatief werk en dan is het niet leuk als een ander daar zomaar mee aan de haal gaat. Het is niets nieuws en het gebeurt aan de lopende band. Maar zo nu en dan komen we een speciaal geval tegen.

Misbruikt voor Propaganda

Vrouwen tegen Islam gebruikten in hun campagne ‘Vrijheid of islam’ in 2013 de pumps van Christian Louboutin. Of zie wat fotograaf Brian McCarty recentelijk overkwam: Islamitische Staat stal zijn foto, veranderde het en misbruikte het als propagandamateriaal. Zowel Louboutin als McCarty willen niet met deze politieke overtuigingen geassocieerd worden. Ze hebben nooit toestemming gegeven voor het gebruik van hun werk.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Reclame voor terreurorganisaties

Fotograaf Brian McCarty probeert met zijn serie ‘war-toys’ foto’s, oorlog in beeld te brengen vanuit het perspectief van kinderen die in gevechtszones wonen. Het begon met een tekening van een meisje uit Gaza die bang was om door een raketinslag te sterven. McCarty besloot naar aanleiding van die tekening een foto te maken en deze te bewerken om op deze manier het conflict in Gaza, en de invloed dat dit op kinderen heeft, onder de aandacht te brengen. Terreurorganisatie Islamitische Staat besloot deze foto te bewerken en te verminken en doopten het om tot propagandamateriaal. Waar McCarty op de foto assepoester tussen de rakketten heeft geplaatst, is op de bewerkte foto een religieus teken in een bubbel te zien met de tekst ‘kruisvaarders onder bombardement’ eronder geschreven. Dat is uiteraard een inbreuk op he auteursrecht van McCarty.

McCarty zou natuurlijk de inbreukamker kunnen sommeren het gebruik te stoppen en schadevergoeding vorderen…. Die vergoeding zou geen probleem moeten zijn, Islamitische Staat heeft genoeg geld om McCarty te compenseren. Maar ga maar eens een terreurorganisatie om geld vragen en verbieden iets te doen. Juist, dat is geen optie. Al zouden ze betalen, wil je eigenlijk wel geld aannemen van een terroristische organisatie? Het enige dat McCarty kan doen, en ook heeft gedaan, is publiekelijk afstand nemen van alles dat door middel van de door Islamitische Staat bewerkte foto wordt gecommuniceerd.

Geen Louboutins voor politica’s

Louboutins, zo herkenbaar aan die felrode zool die door maker Christian Louboutin werd bedacht toen hij een schoen ontwierp die geïnspireerd was op Andy Warhol’s ‘Flowers’ en hij zich stoorde aan de saaie zwarte zool. Toen hij keek naar de nagellak waarmee zijn assistent op dat moment haar nagels rood lakte kreeg hij het idee om de zool rood te verven. De rode zool werd geboren.
Als één van de meest herkenbare én het meest gekopieerde schoenenmerk van de wereld zou Louboutin een bijna oneindig aantal rechtszaken kunnen starten. Onder het motto ‘choose your battles wisely’ kiest Louboutin zijn rechtszaken zorgvuldig uit. Zo was er in 2011 de veelbesproken zaak tegen YSL (tegenwoordig: Saint Laurent). Saint Laurent maakte een rode pump met een rode zool. Gezien de grote populariteit die Saint Laurent in de modewereld geniet was Louboutin hier niet van gediend. Een rechtszaak werd aangespannen waarbij Louboutin vorderde dat Saint Laurent zou stoppem met het produceren van de schoen en de in handel zijnde schoenen van de markt haalt. Inzet was het door Louboutin geregistreerde kleurmerk. De Amerikaanse rechter nam in hoger beroep een beslissing waarmee hij hoopte beide merken tevreden te stellen. Namelijk: Saint Laurent mag de rode zool blijven gebruiken zolang deze alleen onder een rode schoen komt. De rechter erkende het merkenrecht van Louboutin op de rode zool maar nuanceert dit wel zodanig dat andere fabrikanten wel rode schoenen met rode zolen kunnen blijven maken. Dat ging dus om commercieel gebruik.

Rose Lake's kunstwerk, werd gebruikt voor een campagneposter van Vlaams Belang, tegen islamisering.Foto: Rosea Lake

In een campagne van het Vlaams belang in 2013, werden de bekende Louboutin schoenen met rode zool gebruikt. Op de foto staat een vrouw in deze schoenen met hoge hakken afgebeeld. De foto is gebaseerd op een foto van de Canadese kunststudente Rosea Lake. Haar foto ging over de wijze waarop de maatschappij naar vrouwen, in het algemeen, kijkt. Twee partijen waren dus not amused toen ze de afbeelding van Vlaams Belang zagen. Inbreuk op auteursrecht!
De studente ging naar de rechter om de inbreuk op haar auteursrecht door Vlaams Belang een halt toe te roepen. Dat won ze. In kort geding oordeelde de Belgische rechter dat Vlaams Belang misbruik maakte van haar werk.

Ook Louboutin spande een rechtszaak aan tegen Vlaams Belang. Volgens politica Anke van der Meersch werden in het geval van de campagne van Vrouwen tegen Islam de schoenen van Louboutin niet commercieel gebruikt waardoor geen sprake kon zijn van merkinbreuk. Louboutin wil niet dat zijn merk geassocieerd wordt met enige politieke doeleinden. Het gebruik van de pumps in de campagne schaadt het imago van het merk. De Belgische rechter oordeelde in het voordeel van Louboutin en verbood de politica om de pumps nog langer op campagneposters af te beelden.

Poster: Vrijheid of IslamFoto: vrouwen tegen islamisering

Lees meer bij NewStatesman, powervrouwen, PetaPixel, Pixy

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)