Mag je een merk van een derde gebruiken voor je eigen product of dienst?

Een dienst of een product aanbieden dat een aanvulling is op een product of dienst dat al bestaat. Goed idee, toch? Gat in de markt! Bovendien heb je al een beetje voordeel, omdat je aansluiting zoekt bij een bekend en succesvol merk. Maar mag je dat merk wel noemen wanneer jij je aanvullende dienst of product aanbiedt? En wat nou als het echt niet zonder elkaar kan en jouw dienst of product dus simpelweg niet kan bestaan als je niet goed uit mag leggen waar het een aanvulling op is. Ofwel: hoe gebruik je rechtmatig het merk van een ander?

Mag je een merk van een derde gebruiken voor je eigen product of dienst?

Het recht van de merkhouder

Als een merk is ingeschreven, verkrijgt de merkhouder bepaalde rechten. Hoe sterker (unieker) het merk is, hoe sterker de rechten zijn.
De merkhouder verkrijgt dat recht voor het gebied waarvoor het merk is ingeschreven. Een merk dat in de Benelux is ingeschreven wordt alleen beschermd in de Benelux. Een merk dat alleen in Portugal is ingeschreven, kan in principe dus niet op bescherming in de Benelux rekenen. Het is daarom van belang te weten waar een merk is ingeschreven en waar het merk vervolgens wordt gebruikt.
Het merk beschermd tegen namaak. Anderen mogen niet een merk (naam of logo) namaken dat lijkt op een ingeschreven merk en voor dezelfde ‘waren of diensten’ wordt gebruikt. Er mag geen verwarring ontstaan bij het publiek tussen het echte merk en het nagemaakte merk. Het gebruik van het merk of namaak merk mag ook niet zorgen voor afbreuk van het onderscheidend vermogen of de reputatie van het ingeschreven merk en er mag geen ongerechtvaardigd voordeel worden getrokken door het gebruik van het merk of namaak merk.

Merkproducten en aanverwante producten verkopen

Als jij merkproducten inkoopt, mag je die natuurlijk ook verkopen. Daar mag je uiteraard de naam van het merk bij noemen en eventueel mag je het logo erbij plaatsen. Het is tenslotte simpelweg een kenmerk van een product en een merk dient ter aanduiding van de herkomst van een dienst of product. Je mag alleen niet doen alsof jij de officiële website van het merk hebt en je mag alleen aangeven dat je een officiële dealer bent, als je dat ook werkelijk bent.

Verkoop je producten die passen bij een merkproduct, mag je ook de merknaam noemen. Denk maar aan de stofzuigerzakken waar op de verpakking alle merken en types worden aangegeven waarvoor de zakken te gebruiken zijn. Maar het mag ook wanneer je bijvoorbeeld drukknopen verkoopt die ook passen op Noosa armbanden. Je mag alleen niet doen alsof die drukknopen ook van het merk Noosa zijn. Als je software maakt die samen kan werken met andere (bekende) software, mag je daar je eigen product ook mee aanprijzen. Uiteraard mag het vooral wanneer het noodzakelijk is om het ingeschreven merk te benoemen, bijvoorbeeld om dat jouw product of dienst alleen maar werkt in combinatie met het product of de dienst van het ingeschreven merk.

Bloggen over een merk

Mag je dan ook bloggen over een merk, er werkboeken voor schrijven en cursussen voor aanbieden? Ja, in principe mag je daar gewoon over schrijven, maar kijk wel uit! Je mag niet lijken of jij een commerciële band hebt met dat merk. Het moet duidelijk zijn dat jij uit eigen initiatief schrijft. Als het net lijkt of jij een officieel communicatiekanaal bent van het merk of met hen samenwerkt of voor het merk werkt, maak je mogelijk onrechtmatig gebruik van het merk. Je trekt ongerechtvaardigd voordeel uit het benoemen van het merk of doet afbreuk aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk.

Soms is er een noodzaak voor het gebruik van een merk

Het merkenrecht kent ook beperkingen. Een merkhouder kan niets doen tegen het gebruik van het merk voorzover dat is een kenmerk van de waren of diensten aan te duiden. Heb je een dienst om mensen Facebook beter te leren begrijpen en gebruiken, kun je niet zonder het woord Facebook. Hoe maak je anders goed duidelijk dat je Facebook bedoelt en niet een ander sociaal medium zoals Linkedin, Google+ of Ello?
Ook hier moet je wel uit blijven kijken dat je geen afbreuk doet aan het merk en dat je geen ongerechtvaardigd voordeel trekt uit het merkgebruik door de suggestie te wekken dat er sprake is van een commerciële band tussen jou en het merk.

Waar wordt mogelijk inbreuk gemaakt?

Zoals ik hierboven al uitgelegd heb, heeft een merkhouder een merkrecht in het gebied waarin het merk is ingeschreven. Er is soms daarom pas een inbreuk als het merk in een bepaald geografisch gebied onrechtmatig gebruikt werd. Soms wil je ook weten waar een inbreuk plaats heeft gevonden, bijvoorbeeld om te weten waar je als merkhouder je recht kunt halen. Maar alles op het internet is door nagenoeg iedereen op de hele wereld te bereiken. Om te bepalen waar het merk gebruikt wordt, is ven belang aan wie het gebruik is gericht.
Stel dus dat je een website of webshop hebt. Op wie is die gericht? Waar hoop je dat je bezoekers vandaan komen? Dat moet objectief bepaald worden. Dus niet wat jouw bedoeling was, maar hoe buitenstaanders het zullen interpreteren. Waar de server staat waar jouw website op gehost wordt is daarom in eerste instantie niet belangrijk. Wat wel mee kan spelen is de domeinnaamextensie. Een domeinnaam die eindigt op .nl zal meestal gericht zijn op Nederland en/of Nederlandstaligen. Maar ook de taal speelt mee. Een domeinnaam die eindigt op .com, maar verder volledig in het Nederlands is geschreven, zien we toch als gericht op Nederland. Natuurlijk kan ook de inhoud van de website een rol spelen. Een website met een .com extensie in het Turks, wil niet zeggen dat deze niet op Nederlands is gericht. Misschien is het wel een website voor de Turkse gemeenschap in Nederland, bijvoorbeeld.

Aan merkgebruik zitten een hoop haken en ogen

Merken van anderen gebruiken kan lastig zijn. Er zitten veel haken en ogen aan. Niet gek, want de merkhouder heeft er juist alles aan gedaan om het uitsluitende recht te krijgen. Jij mag een merk vooral gebruiken voor zover het merk niet beschermd wordt of er sprake is van een uitzondering. Zoek bij voorkeur vooraf goed uit of dat wat jij wil doen ook echt mag. Niet elke merkhouder zal je eerst lief aankijken en vriendelijk vragen de inbreuk te stoppen. Schadevergoedingen kunnen hoog uitpakken.

Ervaring Erno Hannink

Ah joh, zo vaag zal het toch niet lopen? Nou, als je niet snel genoeg reageert op sommatiebrieven kan het zomaar zijn dat je website offline wordt gehaald. Hostingbedrijven zijn namelijk deels ook aansprakelijk voor onrechtmatige content op websites. En het ene hostingbedrijf werkt natuurlijk eerder mee aan zo’n sommatie dan een andere.
Erno Hannink deelt zijn aanvaring en ervaring met Facebook. Als je juist positief praat over een merk, denk je er niet over na dat het zo fout kan lopen. Op zijn blog deelt hij ook alle mails die hij kreeg van Facebook en van zij hosting. De standaard en ongerichte mails lijken wat nep. Erno merkt wel dat ze echt zijn, maar zet er geen haast achter. Dat snap ik wel, met zo’n standaard mail. Dat was uiteindelijk zijn grootste probleem. Zijn site was daarom uiteindelijk een tijdje offline. Gelukkig vorderde Facebook geen schadevergoeding.

Kan dit in Nederland ook gebeuren?

Ja. Sterker nog: het gebeurt regelmatig. Alleen zijn we in Nederland wat geduldiger en werken hosting bedrijven in Nederland vaak minder gemakkelijk mee. Een website die door zoiets tijdelijk offline is, zal dus minder snel voorkomen. Maar sommaties en rechtszaken wegens een inbreuk op een merkrecht? Aan de orde van de dag.
Niet gek ook, want merken moeten de waarde van het merk beschermen. Als een merk onrechtmatig wordt gebruikt en een merk dat laat gebeuren, verliest het waarde. In elk geval verliest het juridische merkwaarde. Dus handhaven is belangrijk!

Meer hierover weten? Neem contact op!

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Ik zit met een soortgelijk probleem. Mag ik de namen van clubs, spelers en competities op mijn onderzetters vermelden? Een aantal namen zijn vastgelegd en een aantal niet. Wat als ik ze verkoop als ‘voetbalonderzetters’ ipv ‘az onderzetters’. Het is toch duidelijk dat ik niks met clubs, spelers en competitie te maken heb? Ik doe hen ook geen schade toe. Ik trek alleen voordeel uit hun naam, maar zonder hen te noemen is het niet duidelijk waar het om gaat.

  2. Hoe werkt dit met flyeren? Ik wil een giftset van een bekend parfum merk weggeven in de vorm van een winactie, is het dan toegestaan om het merk te benoemen op de flyer (en ook op mijn website)? Het is een product wat ik eenmalig ‘weggeef’ en wat ik normaliter ook niet aanbied.

  3. Tessa de Natris says:

    Hallo Charlotte,

    Ik ben aan een profielwersktuk bezig voor mijn HAVO eindeaxmen. We maken een businessplan voor ons eigen ijsmerk. Wij hebben ijs gemaakt waar Kinder Bueno schocolade in zit, ik heb het stuk hier boven van u blog gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat als wij een echt bedrijf zouden zijn dat we dan mogen vermelden dat er kinder Bueno in ons ijs zit als wij aan de door u genoemde eisen voldoen, Er is geen verwarring want we maken duidlijk dat het alleen een ingredient is. Het doet geen afbreuk aan de merknaam want wij maken ook een kwalitatief goed product. En we hebben ook geen ongerechtvaardigdvoordeel omdat Kinder Bueno er echt in zit en ook de enige chocolade is die we gebruiken.
    Denkt u dat als we een echt bedrijf zouden zijn dit inderdaad ook zo zou mogen?

    Ik hoop dat u hierop wil reageren en bij voorbaat dank voor uw tijd.
    Groeten,
    Tessa

  4. Susanne says:

    Hallo Charlotte,

    Hoe werkt het als je sfeerfoto’s maakt van producten voor een website waarin we onze dienst als personal shopper + stylist aanbieden? De producten van diverse merken die we op de foto zetten zijn niet perse de artikelen die we kopen als personal shopper, de foto’s zijn als sfeerimpressie bedoeld. Merken/logo’s op de producten zijn niet zichtbaar, maar het ontwerp van sommige producten kunnen natuurlijk herkenbaar zijn als zijnde van een bepaald merk. Kortom: mag je producten van verschillende bedrijven/winkels in een sfeerbeeld op de foto zetten en deze foto’s gebruiken voor je eigen dienst?

    Met vriendelijke groet

    • Dat ligt eraan. Het uiterlijk van de producten zelf is namelijk auteursrechtelijk beschermd, dit is bij mode vrijwel altijd het geval. Het maken van foto’s van de producten en het publiceren daarvan kan dus ook een inbreuk op het auteursrecht van de ontwerper opleveren. Dit is wel gemakkelijk op te lossen, namelijk door even toestemming te vragen voor het plaatsen van de foto’s.

      • Susanne says:

        Beste Elske,

        Hartelijk bedankt voor de snelle reactie. Helder!
        Kleine vraag nog. Is dit ook het geval voor kleine meubels en interieurartikelen (zoals een krukje, kaarsenhouder, kussen) die op de foto’s komen te staan? Moeten we aan bijv. hema/ikea toestemming vragen omdat we van deze winkels artikelen op de foto hebben staan?

        Met vriendelijke groet

  5. rachel says:

    hallo,

    Is het toegestaan om zelgemaakte cremes die ruiken als een bepaalde bekende parfum geur (bv) chanel om op de pot te zetten chanel inspired?

    Gr

    • Dat mag helaas niet. Door die naam te gebruiken trek je ongerechtvaardigd voordeel. Je probeert dan klanten te trekken door te vertellen dat het naar Chanel ruikt. Je kunt wel zeggen dat het geïnspireerd is op een bekende geur, zonder een merknaam te noemen.

  6. Ingeborg says:

    Ik wil een webshop openen en heb daar na lang zoeken een naam voor bedacht die echt helemaal klikt. Een naam van 1 woord. Nu komt dat woord bij BBIE naar voren als merk, maar op een totáál ander gebied. Er zal dus absoluut geen verwarring kunnen ontstaan. Kan ik dan toch dat woord gebruiken, mogelijk met “Webshop” ervoor, of een specificerend woord erachter, zodat het onderscheid vanaf het begin af altijd duidelijk zal zijn?

    • Helaas kan ik met een algemene beschrijving als deze je hier geen zekerheid over geven. Als het een zeer bekend merk is, kan het zelfs zo zijn dat de branches wel verschillend zijn, maar het toch een probleem is.

  7. Richard. says:

    Ik heb sportfoto’s gemaakt afgelopen zaterdag tijdens het NK2017 Fantastic gymnastics. Ik heb op mijn foto’s het logo van het NK gezet om te laten zien dat de foto’s daar door mij zijn gemaakt. Ik heb de foto’s op de FB pagina van mijzelf en van de vereniging gezet. Ik verkoop mijn foto’s niet en heb geen zakelijk belang. Ik fotografeer als hobby. Ik twijfel of het logo beschermd is en ik de auteursrechten wellicht heb geschaadt. Ik was mij van geen kwaad bewust, maar twijfel nu wel of ik dit had mogen doen. Wat mag nu wel en wat niet?

    • Je mag dat logo helaas niet zomaar gebruiken. Dat je geen commercieel belang hebt maakt niet uit. Door het logo te gebruiken kun je de indruk wekken dat jij een officiële NK fotograaf was en dat is niet het geval.

  8. Goedendag. Ik stond te filmen bij een groot landhuis met een zeer goedkope filmcamera. De bewoner kwam naar mij toe en begon over privacy en beeldmerken recht vh huis. Op dat moment stond ik op de openbare weg. Nu na een mail te hebben gestuurd aan de eigenaar vh huis kreeg ik hetzelfde verhaal te horen! Wilde zelfs de opnames zien voordat ik deze gaat verwerken. Ik gebruik deze niet voor commerciële doeleinden dan dat ik alleen het filmpje op YouTube zal gaan plaatsen. Op de filmbeelden staan geen personen. Ook geen beelrechtmerk vh huis! Ben ik dan in overtreding met het beeldmerk recht?

    • Er kan auteursrecht rusten op een huis, dat is dan het auteursrecht van de architect. Ook kan er eventueel auteursrecht rusten op de inrichting van de tuin, dat is dan het auteursrecht van de ontwerper daarvan. Een uitzondering op het auteursrecht is het filmen of fotograferen daarvan wanneer zo’n pand of tuin zich op een openbare plaats bevindt. Het hangt dus helemaal van de situatie af of daar gefilmd mocht worden of niet. Dat het een goedkope camera was en het niet voor commercieel gebruik wordt ingezet maakt niet uit. Het adres, zoals een huisnummer, straat en plaats, kunnen een persoonsgegeven zijn. Dat mag dus ook niet in beeld komen. Lees deze blogpost eens: https://www.charlotteslaw.nl/2014/04/auteursrecht-werken-openbare-plaatsen/ die is meer van toepassing op dit geval.

  9. Hi Charlottte,

    Ik heb een poosje terug een fotoshoot gehouden voor mijn nieuw sieradenmerk (armbanden en enkelbanden) en modellen laten poseren in hun eigen kleding, schoenen en soms andere sieraden zoals bijv. een horloge. Geen rekening gehouden met merkenrecht of whatsoever. De foto’s zijn inmiddels opgeleverd en laat me aub twee voorbeelden geven:

    Foto 1: Mijn eigen armbanden icm een ander merk armband en een Rolex horloge.

    Foto 2: Mijn eigen enkelbanden rondom de enkel met een hardloopschoen van Nike.

    Het gaat om de armbanden en enkelbanden van mezelf, is het een probleem dat de andere sieraden of bijv. de schoen van Nike zichtbaar aanwezig zijn voor gebruik in mijn webshop? Je ziet bijv. vaak op Instagram foto’s van armbanden voorbijkomen icm bijv. een gedeelte van een Mercedes auto en haar logo in beeld. Mag dit gewoon als ‘sfeerfoto’?

    Alvast bedankt voor je tijd en moeite.

    Mvg,

    Shannon

    (Nu al een groot fan van je blog)

    • Hi Shannon,
      Het kan een probleem zijn, maar dat is het niet per definitie. Het hangt ervan af hoe die andere merken in beeld komen. Als het kan lijken dat je met die andere merken aandacht voor de foto (en dus voor jouw sieraden) vraagt, dan is het gebruik van die andere merken ten behoeve van jouw merk ongeoorloofd. Het hangt dus nogal van de omstandigheden af.

  10. Hallo Charlotte,

    Mijn zus heeft een eenmansbedrijf en maakt vilten wikkels voor bekende chocoladerepen; zie het als een leukere cadeauverpakking. Deze mag ze toch op haar website tonen met het chocolademerk zichtbaar voor de verkoop? Hierbij blijft de reep met wikkel intact, deze wordt ook meeverkocht.

    Ze maakt ook etuis van papieren chocoladewikkels en snoepzakjes. Hier zit dan niet het bekende merkproduct meer in, alleen het omhulsel is verwerkt. Mag ze dit zo laten zien en verkopen in haar webshop?

    Als ik het goed begrijp, mag ze zeker de repen verkopen met wikkels, maar die etuis betwijfel ik. Hoe zit het nu?

    Bedankt alvast voor het antwoord.
    Vriendelijke groet,
    Agnes

    • Het merk mag niet gebruikt worden om daarmee de vilten wikkels aantrekkelijker te maken voor verkoop. Hoogstwaarschijnlijk passen de wikkels immers ook om andere repen heen.

      Het omhulsel verwerken mag niet zomaar, omdat bij verkoop dat toch merkgebruik oplevert en het de merkreputatie zou kunnen schaden.

  11. Rachelle says:

    Hallo Charlotte,

    Ik zie dat de naam CrossFit een geregistreerd merk is. Mag ik dan wel een crossfit webshop openen met shirts, scheenbeschermers etc en het woord crossfit in de domeinnaam gebruiken?

    • Leuke vraag Rachelle. Met CrossFit is het wat lastig. Dat is een merk, maar is een soortnaam aan het worden. Het wordt steeds meer een omschrijving van het soort sport/fitness, van het ‘systeem’ in plaats van enkel een omschrijving van het merk zelf. Je mag in elk geval wel zeggen dat de producten die je verkoopt geschikt zijn om crossfit mee te beoefenen. CrossFit in de domeinnaam, bedrijfsnaam of als paginatitel gebruiken is op dit moment dus nog een twijfelgeval.

  12. Hallo Charlotte,

    Mogen wij op raamsticker van onze outletwinkel de logo’s van bekende merken die wij verkopen zetten?

    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Vriendelijke groeten,
    Elena

  13. Hallo Charlotte,

    Je kent ze wel zo’n matten met daarop een plattegrond van wegen etc. waarop kinderen kunnen spelen met speelgoed. Nu ben ik ook bezig om zo’n mat te maten. Ik wil deze gaan verkopen. Maar nu wil ik promofoto’s maken voor op de website om te laten zien dat je er met bijv. lego of playmobiel op kunt spelen. Dus ik wil de mat fotograferen met auto’s, huisjes etc van lego. Mag dit?
    Groeten, Edith

    • Beste Edith,

      Dat ligt er onder andere aan die je die andere merken en producten in beeld brengt. Op de producten zelf zou auteursrecht of modellenrecht kunnen rusten. En als het bijvoorbeeld kan lijken alsof je met de merken van die andere partijen extra aandacht vraagt voor jouw product, dan kan dat ongeoorloofd gebruik opleveren. Dit hangt dus af van de omstandigheden.

  14. Chantal says:

    Wij hebben een eigen opener ontworpen en willen daarmee een zeer kort filmpje maken. Geeft het een probleem als in dat filmpje de merken die op de flesjes zichtbaar zijn in beeld komen? De verschillende glazen flesjes met dop (van bijv. Chaudfontaine, Jupiler, coca cola) worden dan gebruikt om te laten zien hoe de opener precies werkt.

    Bij voorbaat dank!

    Met vriendelijke groet,
    Chantal

  15. Hoi Charlotte,

    Als ik een wafel kraam open en het als merknaam ‘Meneer Wafel’ wil laten registreren bij het Boip, mag dat? Of is dit dan wat ze bedoelen met ‘te beschrijvend’? Want als ze mijn aanvraag weigeren, ben ik namelijk m’n geld wel kwijt :p.

    Groetjes Niels

    • Wafel is beschrijvend. Meneer zou daar net voldoende een twist aan kunnen geven waardoor het niet meer enkel beschrijvend is. Vooral wanneer je het alleen voor producten inzet en niet voor diensten.

      • Erwin Groeneveld says:

        Dank je voor de reactie! Dat snappen we. En voor de eigen foto’s van ons speelgoed (solo, i.c.m. Ander speelgoed/kids die er mee spelen)?

        We zijn erg benieuwd!

  16. Hoi Charlotte,

    Mijn vrouw heeft een vriendenboekje gemaakt met allerlei plaatjes erin die de kids makkelijk herkennen; zelf gemaakt foto’s, o.a. van de verkleedpartijen, maar ook van hun Disney, lego en playmobil speelgoed, en verder ook plaatjes van internet.
    Als we dit zouden willen gaan verkopen, moeten we dan alle plaatjes gaan vervangen, of bijvoorbeeld bij de plaatjes gaan vermelden dat het lego, Disney etc. is?

    Het liefst zouden we het boekje zo willen houden, maar hoe zorgen we er dan voor dat we er ons niet mee in de vingers snijden?

    Groetjes, Erwin

  17. Ik had graag geweten of het maken van een boek bijvoorbeeld over een bekende film Terminator mogelijk was als je aanhaalt dat dit een onofficiële vervolgverhaal is en je geen illustraties, logo’s of dergelijke van de film gebruikt?

    Er bestaan al heel wat soortgelijke niet officiële boeken maar ik vroeg me af of je hier problemen mee kan krijgen?

    • Dat hangt er helemaal vanaf hoe je het insteekt. Het is helaas niet zo dat het nooit mag of dat het altijd zou mogen. Er mag niets worden overgenomen uit het oorspronkelijke werk, omdat dat meestal een inbreuk op auteursrecht zal zijn.

  18. Goedendag,

    Ik heb een autobedrijf en nu wil ik in onze advertenties verspreiden dat we in een bepaald merk gespecialiseerd zijn (maar er dus geen dealer van zijn) voor reparaties aan dit merk.
    Zou ik dan ook het logo van het merk mogen gebruiken.

    Gr Rs

  19. Edita says:

    Beste Charlotte,

    Dank voor het delen van dit artikel! Leuk om jouw website weer tegen te komen in mijn online zoektocht. Mijn vraag: als je voor een menukaart voor de benaming van de gerechten zou willen verwijzen naar titels van (kinder)boeken (eventueel met auteursnaam), welke regels gelden er dan? Helaas heeft mijn online zoektocht tot nu toe nog tot niets geleid. Ik hoor graag of je me hier misschien meer over zou kunnen vertellen, alvast veel dank voor je reactie!

    Vriendelijke groet, Edita

    • Dat hangt er helemaal vanaf. Soms zijn die titels als merk geregistreerd, dan kan het lastig worden. Soms zijn titels eigenlijk helemaal niet zo origineel, maar kennen we ze vooral van een bepaalde auteur of bepaald boek. Dan rust er niet eens auteursrecht op.

  20. Hoi Charlotte,

    een vraag. Wij hebben een eigen productlijn voor kleding en dergelijke. Nu heb ik het idee om in deze lijn een kledingstuk te maken met daarop de tekst: BOEIUH, mijn papa heeft een BMW. Hierbij maak ik gebruik van de naam BMW in mijn ontwerp. Maak ik daarmee inbreuk op het merkrecht of is dit toegestaan?

    • Dat hangt ervan af voor welke klassen het merk is ingeschreven. BMW zal het merk beschermd hebben voor auto’s, maar misschien ook wel voor kleding. Dat gebeurt namelijk wel vaker bij merken die groot zijn geworden en daardoor wat uitbreiden.

  21. Dag Charlotte,
    Ik ben een merk gestart en zag van tevoren al dat er iemand anders was met dezelfde merknaam. Voordat ik me inschreef bij boip heb ik zorgvuldig onderzoek gedaan naar dat andere merk. Het bleek dat dit merk al een jaar niet meer actief is en ook de website bestaat niet meer. Het merk stond onder dezelfde klasse ingeschreven als wat ik heb, maar hier heeft hij nooit gebruik van gemaakt. Wel van een andere klasse trouwens, maar ook dit amper.
    Nu heeft die persoon opeens contact met mij opgenomen middels een mail en eist dat ik mijn merknaam intrek.. Niet via aangetekende brief. Ben ik nu de dupe, of moet hij aantonen dat hij actief is geweest met het merk? Het merk van die persoon betreft overigens absoluut geen bekend merk. Dus van verwarring kan ook geen sprake zijn.

    • Na inschrijving is er een periode van vijf jaar, waarbinnen het merk gebruikt moet gaan worden. Dat gaat dus om het begin van gebruik. Als dat andere merk nog geen vijf jaar oud is, kan dat merk inderdaad tegen dat van jou optreden. Afhankelijk van wanneer jouw merk is ingeschreven, is er voor de andere partij nog een mogelijkheid om bij het BBIE oppositie in te stellen en anders kunnen ze nog een nietigheidsprocedure starten. Dat voor nu de brief niet aangetekend verstuurd is, zegt dus nog niets. Je kunt uiteraard altijd proberen met elkaar afspraken te maken over het gebruik van de merken.

  22. Beste Charlotte,

    wij verkopen parfum van een bepaald merk. Onze parfums ruiken naar geuren van bekende parfummerken. Mogen wij een vermelding op onze website plaatsen van ‘het bekende merk’ waarin we aangeven welke van onze parfum lijkt op het bekende merk?

  23. Mag ik in een bedrijfspresentatie op 1 slide de logo’s plaatsen van meerdere grote klanten? en hoe zit dat met klantreferenties op de website?

    • Dat ligt eraan hoe je het doet. Als het bijvoorbeeld kan lijken alsof je met de merken van die andere partijen extra aandacht vraagt voor jouw product of diensten, dan kan dat ongeoorloofd gebruik opleveren. Je kan hiervoor het best even toestemming vragen van je klanten, dan weet je zeker dat het mag.

  24. Hi Charlotte,
    Super interessant – je blog gaat meteen als bladwijzertje in mijn taakbalk.

    Specifiek vraagje:
    Hoe zit het als derden onder de noemer “onderzoek / market insights” jouw merk/ bedrijfsnaam gebruiken zonder enkele toestemming?

    Toelichting op de situatie :
    (sorry voor de lengte, ik wil zo concreet mogelijk zijn)

    Ik kan nergens achterhalen wie/wat de aanleiding van dit onderzoek is geweest voor de des betreffende organisatie, maar ze zouden onze markt onderzoeken; “Global Industry Analysis 2013 – 2017 and Opportunity Assessment 2018 – 2028”. Maar ik zie op de website van het onderzoeksbureau dat zij oa. commerciële opdrachten uitvoeren. $5000 per onderzoeksrapport voor 1 ‘lezer licentie’, er mag na aankoop van het rapport niets anders dan strategische uitvoering plaatsvinden, volgens de disclaimer van het onderzoeksbureau.

    Ze vermelden bij de details: “The research methodology for this report is based on 3 dimensional model. We conducted about 45–60 min duration detailed interviews with manufacturers, material type, bag entrance type, end user companies, and other channel partners, apart from this we also collect market feedback from industry experts. To validate this data we interact with senior panel members having more than 10 years of experience in relevant field. The panel members help in validating the findings and fill the gaps if any. In addition, we leverage on our existing pool of information, paid database and other valid information sources available in public domain. Usually industry interactions extend to more than 50+ interviews from market participants across the value chain.

    does not make any warranty for the accuracy of the data as these are primarily based on interviews and therefore, liable for fluctuation. Also, ONDERZOEKSBUREAU does not take responsibility for incorrect information supplied by manufacturers or users.”
    Dit geeft mij, en vast ook anderen die in het rapport geïnteresseerd zouden kunnen zijn, het gevoel dat wij als merk/bedrijf onze inzichten, gedachten, core information etc, hebben gedeeld met hen. Wat dus niet zo is. Zowel eigen personeel, distributeurs als de allergrootste klanten hebben geen contact gehad met dit onderzoeksbureau.

    Zonder toestemming, zonder gegronde/ bevestigde feiten, gaat er in januari 2019 het volgende gepubliceerd worden omtrent ons bedrijf/merk/product/productie/zaken, door een firma die alleen onderzoeken uitvoert en publiceert tegen hoge kosten.
    Alarmbellen gaan rinkelen.
    1. Overview
    2. Machine portfolio
    3. Profitability
    4. Production Footprint
    5. Sales Footprint
    6. Channel Footprint
    7. Competition Benchmarking
    8. Stategy
    8.1 Marketing Strategy
    8.2 Machine Strategy
    8.3 Channel Strategy
    + “key offerings, direct /indirect presence, market share and key competitive developments”

    Dit zijn niet echt zaken die rond zwerven op internet. Dus reden voor twijfel aan de juistheid van de feiten.
    Voor zulke kosten vermoed ik niet dat er mensen zijn die het onderzoek zullen kopen, maar toch klinkt het niet kosjer.

    Bij de desbetreffende onderzoeksbureau heb ik gevraagd naar de informatie over ons, ons product, merk etc wat zij willen gaan publiceren.
    Hierop reageerden zij dat we een “tentative profile” van ons bedrijf zullen krijgen zodra de voorlopige stukken omtrent onze firma klaar zijn, vermoedelijk 15 November a.s.

    Het klinkt als een enorm broodje aap verhaal en ik twijfel of de stukken ooit werkelijk gepubliceerd worden, mààr in hoeverre hebben wij als merk/ bedrijf/ producent/IP owner, rechten in zo’n situatie om ons merk te beschermen tegen mogelijke onjuistheden, ambiguïteit en klets met een titel – voor commerciële doeleinden?

    Ik weet dat dit verhaal erg veel is, maar ik zou enorm geholpen zijn in enige gedachten, advies of ervaringen.

    Bedankt voor het lezen en alvast bedankt als je ook nog de tijd neemt om mij een reactie te sturen.
    Met vriendelijke groet,
    Monique

  25. Hoi Charlotte,

    Ik heb een boek geschreven en daar heb ik honderden bronnen voor gebruikt. Mag ik dan achterin mijn boek in het hoofdstuk “Bronvermelding” logo’s plaatsen van veelgebruikte bronnen zoals universiteiten (zoals Harvard) en bekende nieuwssites (zoals NBC news) en dan daaronder verwijzen naar m’n site voor de linkjes naar de betreffende bronnen? Of ben ik in overtreding?

    Vriendelijke groet, Angela

    • Het is in elk geval zeer ongebruikelijk om dat te doen. Je mag er niet mee suggereren dat je met hen hebt samengewerkt en het mag niet op zodanige wijze gebruikt worden dat je er ongerechtvaardigd voordeel mee probeert te trekken. Bovendien hangt af van hoe je hen vermeld hebt, of je niet al in het boek zelf aan bronvermelding moet doen.

      • Dankjewel voor je reactie. In dat geval misschien toch beter om voor een reguliere manier van bronvermelding te kiezen. Just to be safe.

  26. Hoi Charlotte,

    İk verkoop parfums die heel veel lijken op de originele merkparfums. Nou weet ik dat het verboden is om zelfs aan te duiden dat het op armani si lijkt bijv. Want voorheen derd ik dat door te vermelden dat het op hugo boss bottles leek. Maar dat mag ook niet volgens ern bekende. Maar zou ik ook niet alleen bijv. Bottled, si, be delicious of million bijv mogen gebruiken. Dus niet de merknaam zelf. Alvast bedankt. Mvg Coban

  27. Hoi Charlotte,

    Hele interessante blog! Leuk om te lezen.

    Hoe zit dit met het plaatsen van een omslagfoto op social media (LinkedIn, Facebook en Twitter). De foto bevat heel veel verschillende logo’s van veel verschillende merken.

    Vooral als het een pagina is die over merken gaat vraag ik me dit af. De foto zou dan worden gebruikt om aan te tonen waar de pagina over gaat (merken dus)

    Ik ben heel erg benieuwd!

  28. Renatelisabeth says:

    Ik kom toevallig deze blog tegen en vraag me nu af:

    Ik schrijf een blog over een bruiloft die ik heb gefotografeerd en schrijf daarin: “Als de bruid werkt bij ‘Kledingmerk X’ weet je dat het een stijlvolle bruiloft wordt”. Ik zit dus in een totaal andere branche (want fotografeer enkel bruiloften) en suggereer ook niet met het merk samen te hebben gewerkt, is dit ok?

    En een logo dat in het straatbeeld of op iemands shirt staat, in een foto van een trouwreportage mag dat wel?

    Het eerste kan ik natuurlijk zo aanpassen en het tweede heb ik geloof ik nog niet aan de hand gehad (ik mijd grote logo’s eigenlijk altijd). Maar ik ben wel heel benieuwd!

    • Je mag vooral het merk niet uitdrukkelijk gebruiken om daar mensen mee aan te trekken of de suggestie te wekken dat jij een band hebt met dat merk. Maar een merk dat op de foto komt te staan omdat het nu eenmaal een uithangbord is, maar de focus niet daarop ligt, is geen probleem. Het noemen dat een bruid bij een bepaald merk werkt, zal meestal ook geen probleem zijn.

  29. Bram Bedeaux says:

    Hoi Charlotte,

    Ik ben dus van plan om een webshop te beginnen met ingegraveerde led bordjes.
    Maar dit kan dus in alle mogelijkheden zoals de klant het wilt hebben, is het legaal om plaatjes van al eerder gemaakte bordjes met bijvoorbeeld het ingegraveerde logo van Jägermeister of Grolsch op de website te gebruiken als voorbeeld? Ik zag namelijk ook op de website Bol.com een verkoper met datzelfde Grolsch bordje maar ik heb alsnog twijfels. Ik verkoop namelijk geen artikelen van die merken zelf maar enkel de bordjes die de klant naar wens kan laten ingraveren.

    M.v.g. Bram B.

  30. Nisrine says:

    Hi Charlotte,

    Mijn partner wilt graag een kleding gaan verkopen met designs van poppetjes die bijv een Gucci shirt aan hebben. Het poppetje die het draagt zou bijv. van een bekende tekenfilm of anime zijn. Mag dit?

  31. M.Schaaf says:

    Hallo Charlotte,

    Mag je een video / foto maken van iemand die een zelfgedrukt t-shirt aanheeft met daarop een legopoppetje (met een tekst/ vraag) die een oproep doet en dit gebruiken voor een wervingscampagne?
    Alvast dank voor je advies!

    • Dat T-shirt maakt inbreuk op de auteursrechten en mogelijk ook merkrechten van Lego. Dat is voor privégebruik vaak toegestaan. Door het te fotograferen en te gebruiken in een wervingscampagne is het geen privégebruik meer. Helaas mag het dus niet zonder toestemming.

  32. Hi Charlotte,

    Ik wil een blog starten over creativiteit ( teken, schilderen, kaarten maken etc.). Hierop wil ik ook de materialen benoemen die ik heb gebruikt, zoals merken van verf of merken van de stempels die ik heb gebruikt. Mag ik dit zomaar benoemen, zonder dat daar nare consequenties aan vast zitten?

    Tevens heb ik mijn eigen logo ontworpen. Moet ik deze ook nog laten controleren?

    Mvg Saskia

    • Een logo laten controleren is meestal niet nodig. Het kan wel handig zijn deze als beeldmerk te registreren.

      Merken van materialen noemen is ook geen probleem, vooral als het op een omschrijvende manier en puur informatief is.

Trackbacks

  1. […] schreef er een artikel over dit onderwerp na ons gesprek, Mag je een merk van een derde gebruiken voor je eigen product of dienst? […]

  2. […] schreef er een artikel over dit onderwerp na ons gesprek, Mag je een merk van een derde gebruiken voor je eigen product of dienst? […]

Speak Your Mind

*