Als je een goede naam hebt bedacht, registreer je die natuurlijk als merk. Je moet er tenslotte niet aan denken dat iemand met jouw naam aan de haal gaat. Of een naam zou gaan gebruiken die wel erg op die van jou lijkt. Als je dan eenmaal dat merk geregistreerd hebt is het natuurlijk niet zo tof als je toch een bedrijf tegenkomt dat een zeer gelijkende naam is gaan gebruiken. Hop, handhaven die hap.
The Butcher Club was nog geen maand open
In Rotterdam opende in mei 2014 The Butcher Club. Kun je Zuid-Amerikaans vlees eten. Schijnt goed te lopen. Een maand na opening ontvingen ze een sommatiebrief. Van The Butcher uit Amsterdam. Merkinbreuk! Het werd uiteindelijk, pas afgelopen februari, een rechtszaak die er in eindigde dat The Butcher Club van naam moet veranderen. Al geven ze niet op.
Merk nog gecontroleerd
The Butcher Club zegt in het AD een eigen merk te hebben en het merkenbureau hebben te laten controleren of het geen problemen op zou leveren. The Butcher is echter ingeschreven als The-Butcher en komt daardoor inderdaad niet naar boven als je zonder kopppelteken zoekt. Het is ook zeer ongebruikelijk om een merk met een koppelteken in te schrijven. Vooral als je het niet op die manier gebruikt.
Er zijn zoveel Butchers
Het argument is bovendien dat er zoveel Butchers zijn, dus dat het restaurant uit Amsterdam maar niet moet zeuren. Waarom The Butcher Club dan ook The Butcher Shop heeft laten registreren is mij een raadsel. Als al die afwijkingen, volgens hen, geen inbreuk maken, zou het toch al genoeg geweest zijn om het alleen als handelsnaam te gebruiken? Ze gebruiken zelf ook het calimero-argument, dat een restaurant uit Amsterdam zich niet druk zou moeten maken over een klein restaurant in Rotterdam. Waarom willen ze dan zelf een merk? Kennelijk willen ze meer bescherming dan een handelsnaam hen biedt. Maar goed, hoeveel Butchers er ook zijn, het gaat erom of er sprake is van een inbreuk of niet.
Klassificaties belangrijk
Wanneer je een merk in laat schrijven, kun je dit in verschillende klassen doen. Branches, zeg maar. Er zijn er meer dan 40 waar je uit kunt kiezen. Bij een Benelux merk krijg je er 3 gratis. Meer is tegen bijbetaling mogelijk. Hoe beter je dit geregeld hebt, hoe beter de bescherming. Het gaat niet altijd strikt om het cijfertje van de klasse, gelukkig. Maar hoe meer de verschillende merken op elkaar lijken, hoe geringer de bescherming is. Dan wordt het opeens toch belangrijk voor welke klassen je gekozen hebt. Zowel The Butcher als The Butcherclub hebben gekozen voor de klasse die gaat over restaurants en (take-away) voedsel. Dat maakt het wel wat lastiger.
Wat vond de rechter?
The Butcher heeft aangegeven dat The Butcher Club en The Butcher Shop teveel lijken op enkel The Butcher. De eerste twee woorden zijn tenslotte hetzelfde en de toevoegingen Club of Shop vinden zij van ondergeschikt belang en beschrijvend voor het soort dienst en product dat geleverd wordt onder die naam. The Butcher Club vond uiteraard dat er geen probleem was. Beide zijn in een andere stad gevestigd en The Butcher is meer fastfood achtig, terwijl The Butcher Club meer restaurant is. Opvallend vind ik dat ‘het streepje’ ook nog even besproken wordt. The Butcher heeft veel (landelijke) media-aandacht gehad voor het restaurant. Volgens de rechter heeft dat het onderscheidend vermogen van het merk The Butcher versterkt en heeft het gezien de landelijke dekking van de media, ook een verhoogd onderscheidend vermogen voor het publiek in Rotterdam. Kortom, de voorzieningenrechter oordeelde dat The Butcher Club van naam moet veranderen. Maar The Butcher Club gaat in hoger beroep.
Bereid om van naam te veranderen
Wat ik aan het AD artikel nog bijzonder vond is dat The Butcher Club aangeeft wel van naam te willen veranderen. Als The Butcher daar maar voor zou betalen. En dat een rechtszaak ze te veel geld zou kosten. Ze zijn nu, door matiging, gedwongen om bijna €16.000 aan proceskosten te betalen. Daar zit dus nog geen schadevergoeding of iets anders voor inbreuk op het merkrecht bij. Tel daar hun eigen kosten nog bij op. Hadden ze voor dat geld dan niet ook hun logo, visitekaartjes en website aan kunnen laten passen?
Meer over merken en handelsnamen:
– Handelsnaamrecht in het kort
– Waarom een merk registreren wel nodig is
– Nieuwe bedrijfsnaam kiezen