BIG MAC is geen merk meer!

Iedereen kent de Big Mac, toch? Iedereen weet zelfs bij elke hamburger (of is het hamburger?) keten het hoort. Hoe kan zoiets bekends als de Big Mac opeens geen merk meer zijn? Het gebeurde toch.

Mc Donald's verliest in de EU het merk Big Mac

McDonalds wilde keten Supermac’s tegenhouden

McDonalds was niet blij met Ierse keten Supermac’s en probeerde het bestaan daarvan tegen te houden. Supermac’s is een fastfood keten van oud rugbyspeler Pat McDonagh die de naam Supermac had gekregen.

Supermac’s liet zich echter niet zomaar tegenhouden door McDonalds. Supermac’s wilde een woordmerk in de EU, maar McDonalds vond Supermac’s te veel lijken op BIG MAC. Supermac’s zou daarom afgewezen moeten worden als merk, volgens McDonalds. Dat vocht Supermac’s op een mooie manier aan.

5 jaar niet voldoende gebruikt

Natuurlijk stelde Supermac’s dat er überhaupt geen of niet voldoende verwarring bestond tussen Big Mac en Supermac’s. Maar dat is niet het enige verweer dat ze hebben gevoerd.

Het draait hier om het EU merk van McDonalds: BIG MAC. Als een EU merk vijf jaar lang niet voldoende gebruikt wordt, kan het vervallen worden verklaard. Dus zei Supermac’s, dat het merk niet voldoende was gebruikt door McDonalds.

Bewijs van gebruik

Omdat Supermac’s natuurlijk moeilijk kan aantonen dat het merk niet gebruikt is, moest juist McDonalds aantonen dat ze het merk Big Mac wel voldoende hadden gebruikt. Dit voerde McDonalds aan:

  • 3 verklaringen van dat er veel Big Macs waren verkocht (maar dus geen facturen of andere overzichten)
  • Brochures, posters en verpakkingen waar het merk Big Mac op vermeld stond
  • Prints van vele websites van McDonalds uit de EU, waar op staat dat er een Big Mac verkocht wordt en het een broodje met vlees is.
  • Kopie van een Wikipediapagina over de Big Mac

De verklaringen kwamen van medewerkers van McDonalds. Dat mag natuurlijk, maar heeft wel minder waarde dan verklaringen van externe experts.

Over de websites zegt het EUIPO dat het niet voldoende is dat Big Mac op de website genoemd wordt, omdat het nog niets zegt over de plaats, tijd en hoeveelheid van gebruik van het merk. McDonalds had bijvoorbeeld informatie over bezoekersaantallen en bestellingen via de website mee moeten leveren om wat te kunnen zeggen over plaats, tijd en hoeveelheid.

Van de brochures was dan weer niet duidelijk op welke wijze ze verspreid waren, hoe ze aangeboden waren en of het tot enige verkoop heeft geleid. Van het verpakkingsmateriaal heeft McDonalds niet laten zien hoe vaak dat gebruikt is omdat het product dat erin hoort, de Big Mac, ook daadwerkelijk is verkocht.

Wikipedia beschouwt het EUIPO niet als betrouwbare bron, omdat bezoekers de tekst zelf aan kunnen passen.

Bekend merk? Toch onvoldoende bewijs

Je zou kunnen zeggen dat Big Mac toch wel een bekend merk is, ook in de EU. Dat wil alleen nog niet zeggen dat je maar helemaal niet meer met voldoende bewijs hoeft te komen. Het gaat namelijk ook niet (alleen) om de bekendheid ervan, maar of het wel voldoende gebruikt is.

Dat het gedrukt is in een brochure, waarvan niet wordt aangetoond hoe vaak die dan is uitgedeeld en dat het genoemd wordt op een website en dat er verpakkingsmaterialen voor zijn, is dus niet voldoende.

McDonalds had objectievere bewijzen moeten leveren, zoals overzichten van het aantal verkopen van Bic Mac’s in de EU, het aantal gedrukte brochures en hoe die zijn uitgedeeld, hoeveel bezoekers naar het product Big Mac hebben gekeken op de websites en dat soort zaken.

Big Mac geen merk in de EU

Big Mac is voorlopig dus geen merk meer in de EU, maar nog wel in een hoop andere landen. Een merk geldt namelijk binnen de landsgrenzen waar het is ingeschreven. Het wordt dus ook per gebied aangevochten. In dit geval alleen in de EU. Het merk zal daarom in andere gebieden gewoon nog bestaan.

Deze beslissing kan overigens nog aangevochten worden en dat zal McDonalds ook nog doen. Als McDonalds dan toch kan aantonen dat ze Big Mac voldoende hebben gebruikt, houden ze hun merk alsnog.

In dat geval zal McDonalds waarschijnlijk weer aanvechten dat Supermac’s verwarringwekkend veel lijkt op Big Mac.

Hoe moet je nu een Big Mac bestellen?

Hamberder schijnt tegenwoordig een prima benaming te zijn. Weten ze vast ook wat je bedoelt.

Alle gekheid op een stokje: Ja, McDonalds is voorlopig dit merk kwijt, maar dat betekent niet dat ze de naam niet meer voor deze hamburger mogen gebruiken. Het enige wat ze verloren hebben is dat ze anderen kunnen verbieden om een naam te gebruiken voor dezelfde soort producten, die hetzelfde is of erg veel lijkt op Big Mac.

McDonalds zal daarom het merk graag willen houden, maar voor de verkoop van het broodje verandert er niets.

Eet Smakelijk!

De uitspraak kun je lezen bij boek9.nl

Wil jij ook een merk en wil je zeker weten dat het goed beschermd is door een goede inschrijving? Laat mij je helpen!

Wat kost een merk?

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Speak Your Mind

*