Linken naar afgeschermde content, mag dat?
Contentcuratie. Je weet wel, een eigen blogpost schrijven met stukjes content van anderen. Hardstikke handig! En als je er nog eigen context of opinie aan toevoegt, zorgt het voor dubbele toegevoegde waarde. Je bent het filter voor anderen én geeft de content extra betekenis. Maar nu rees laatst de vraag: mag je linken naar afgeschermde content? Ofwel, content achter een inlogscherm bijvoorbeeld. Het antwoord lijkt makkelijker dan het is.
De links van Geen Stijl
Geen Stijl plaatste linkjes naar uitgelekte foto’s. Deze foto’s stonden ergens ver weg in de krochten van het internet. Je kon er alleen bij als je de exacte link kende. Een link met veel cijfers en letters. De meeste mensen zouden die niet kunnen onthouden. Je zou het moeten opschrijven of opslaan.
LawStories in je mailbox?
Privé link
Het stond daar ook niet met de bedoeling de inhoud te publiceren. Het is meer een soort privé link. Zoals je YouTube filmpjes op privé kunt zetten. Dat filmpje staat daar gewoon. Iedereen zou het kunnen zien. Als je maar de juiste link hebt. Écht afgeschermd of beveiligd is het dus niet. Maar we vinden het allemaal wel een heel normale manier van content ‘afgeschermd’ op internet plaatsen.
Mag je naar die content linken?
Dat is de grote vraag. In het geval van Geen Stijl hadden die foto’s nog helemaal niet verspreid mogen worden. Het was onrechtmatig verveelvoudigde (en eventueel dus openbaar gemaakte) content. Dachten we bijna antwoord te hebben op de Geen Stijl/Playboy kwestie, worden er prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie. Ach, kwaad kan dat niet natuurlijk, want na de embed-uitspraken zou dit een mooi vervolg zijn. Maar ja, ik ben gewoon wat ongeduldig van aard.
Linken naar openbare content
In de basis mag je alleen linken of embedden wat al openbaar op internet staat. Volgens het Hof van Justitie is namelijk alles dat zonder (technische) barrières op internet te vinden is, bedoeld voor iedereen met een internetverbinding. Je hebt iets online geplaatst voor alle internetgebruikers.
Linken naar niet-openbare content
Maar je zet het niet openbaar wanneer je een drempel opwerpt, waardoor niet iedereen het kan zien of lezen. Bijvoorbeeld omdat je het alleen beschikbaar stelt voor abonnees die eerst moeten inloggen.
Je mag in dat geval wel gewoon linken naar waar het artikel te lezen is, zoals we dat gewend zijn van links naar bijvoorbeeld Blendle. Je wordt verwezen naar een inlogpagina. Je kunt het artikel zelf nog niet lezen, hooguit misschien een inleiding. Voor het overige zul je in moeten loggen (en moeten betalen). Op deze manier mag je wel naar de content linken. Zou je linken naar het artikel achter de inlog, waardoor er dus niet meer ingelogd hoeft te worden, maak je de content openbaar voor een nieuw publiek. De content was gericht op iedereen die in zou loggen. Door daar omheen te werken heb je het opeens ook voor anderen beschikbaar gemaakt. Daar had de auteur of het medium geen rekening mee gehouden. Jouw handeling noemen we dan een secundaire openbaarmaking.
Linken naar illegale content
Het linken naar illegale content op zich is niet zo’n probleem, als die content al maar volledig openbaar is. Analoog aan de uitspraken over embedden zou het linken naar openbare werken, geen nieuwe openbaarmaking vormen. Geen punt dus. Wordt later de content verwijderd omdat het illegaal openbaar gemaakt was, zal hooguit je link niet meer werken. De vraag is dus meer: wanneer is content openbaar? Is zo’n unieke link, zo’n privé link, een vorm van bescherming. Vormt dat een technische drempel? Als ik het zou vertalen naar de praktijk: ja. Want zo gebruiken we die links nu eenmaal. Maar (juridisch) technisch denk ik van niet. Het staat tenslotte openbaar, als je de juiste link maar weet. Je hoeft nergens omheen te werken om er te kunnen komen. Het is alleen lastig vindbaar (tot de link massaal gedeeld wordt).
Wat vind jij? Is zo’n unieke link voldoende om je content te beschermen? Of moeten we er maar aan gaan wennen dat we overal voor in moeten loggen of op een andere technische manier kunnen beperken wie de content te zien krijgt?